Οι Ευρωπαίοι μηχανοδηγοί θα πρέπει να μπορούν να συνοδεύουν τα τρένα τους πέρα από τα σύνορα, όπως μπορούν οι πιλότοι και οι οδηγοί φορτηγών.
Το THE Connecting Europe Express (CEE) έφτασε στο Παρίσι στις 7 Οκτωβρίου αφού ολοκλήρωσε ένα ταξίδι 20.000 χιλιομέτρων σε 26 χώρες σε 36 ημέρες.
Το τρένο, που έφυγε από τη Λισαβόνα στις 2 Σεπτεμβρίου , διέσχισε επίσης 33 σύνορα και έκανε περισσότερες από 120 στάσεις καθώς έτρεχε σε όλη την Ευρώπη για να προωθήσει το Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων, ευαισθητοποιώντας τα οφέλη του σιδηροδρόμου και τις προκλήσεις που πρέπει ακόμη να ξεπεραστούν.
Ντέιβιντ Μπάροουζ
Το τρένο οργανώθηκε από την Κοινότητα Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER) με περισσότερους από 40 εταίρους.
Το τελευταίο τμήμα της διαδρομής οδηγήθηκε από το SNCF.
Το τρένο φιλοξένησε πολλά συνέδρια και καλωσόρισε σχολικές τάξεις, υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, ενδιαφερόμενους φορείς και άλλους πολίτες στο σκάφος για διάφορες διαδρομές, με επιπλέον συνέδρια και εκδηλώσεις καλωσορίσματος που διοργανώθηκαν κατά μήκος της διαδρομής. Η άφιξη του τρένου συνέπεσε επίσης με σημαντικά γεγονότα όπως η άτυπη συνάντηση των υπουργών μεταφορών και ενέργειας στο Μπρντο της Σλοβενίας, η πρώτη σύνοδος κορυφής των Δυτικών Βαλκανίων στο Βελιγράδι και η επίδειξη ψηφιακής αυτόματης σύζευξης (DAC) στο Χάλε ( Saale), Γερμανία.
«Το Connecting Europe Express υπήρξε ένα κυλιόμενο εργαστήριο, αποκαλύπτοντας σε πραγματικό χρόνο τα πολλά επιτεύγματα του ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού μας χώρου και του δικτύου TEN-T για να επιτρέψουμε απρόσκοπτα ταξίδια σε όλη την ένωση μας», λέει η Ευρωπαία επίτροπος μεταφορών, κα Adina Vălean Το «Θα ήθελα να εκφράσω την ειλικρινή μου ευγνωμοσύνη σε όλους όσοι μας βοήθησαν να μετατρέψουμε το Connecting Europe Express από μια ιδέα σε πραγματικότητα, ένα γεμάτο και συναρπαστικό δρομολόγιο, αξέχαστες συναντήσεις-πνεύματος και προσώπων-και έναν πραγματικό σημαιοφόρο για τον ευρωπαϊκό σιδηρόδρομο».
Διδάγματα
Η CER είπε ότι το τελευταίο γεγονός στο Παρίσι στις 7 Οκτωβρίου ήταν μια ευκαιρία να παρουσιαστούν τα αρχικά συμπεράσματα που προέκυψαν κατά τη διάρκεια του μοναδικού ταξιδιού με τρένο.
Πρώτον, υπάρχει μια απαίτηση για διασυνοριακές, σύγχρονες, υψηλής ποιότητας σιδηροδρομικές υποδομές , προκειμένου η σιδηροδρομική γραμμή να απελευθερώσει τις δυνατότητές της. Υπάρχει σαφής ανάγκη κοινής δράσης για την ολοκλήρωση του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), συμπεριλαμβανομένου του κεντρικού δικτύου έως το 2030 και του ολοκληρωμένου δικτύου έως το 2050.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΚ) θα προτείνει αλλαγές στον κανονισμό ΔΕΔ-Μ αργότερα φέτος και δημοσίευσε πρόσκληση υποβολής προτάσεων ύψους 7 δισ. ευρώ στο πλαίσιο της διευκόλυνσης Connecting Europe (CEF) στις 16 Σεπτεμβρίου για έργα που στοχεύουν σε νέες, αναβαθμισμένες και βελτιωμένες ευρωπαϊκές υποδομές μεταφορών.
Δεύτερον, ο μηχανισμός ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της ΕΕ θα υποστηρίξει επίσης τον εκσυγχρονισμό και τη διαλειτουργικότητα της σιδηροδρομικής υποδομής και βασικών έργων όπως οι γραμμές Λυών - Τορίνο, η σήραγγα της Βρένερ και η Σιδηροδρομική Βαλτική.
Η υπάρχουσα υποδομή πρέπει επίσης να διαχειριστεί καλύτερα και να βελτιωθεί η ικανότητα, σύμφωνα με το CER, με την ψηφιοποίηση να προβάλλεται ως μέσο για την επίτευξη της απαραίτητης βελτίωσης. Η ευρύτερη ανάπτυξη του ERTMS θα αυξήσει τη χωρητικότητα, την ασφάλεια, την αξιοπιστία και την ακρίβεια, ενώ η έρευνα και η καινοτομία, όπως αυτή που ανέλαβε η Shift2Rail και η νέα σιδηροδρομική συνεργασία της Ευρώπης, θα ξεκλειδώσουν επίσης περισσότερες δυνατότητες.
Τρίτον, η CER λέει ότι απαιτείται μεγαλύτερος πανευρωπαϊκός συντονισμός και κοινές απαιτήσεις και ότι ο ενιαίος ευρωπαϊκός σιδηροδρομικός χώρος πρέπει να ενισχυθεί. Για παράδειγμα, οι Ευρωπαίοι μηχανοδηγοί θα πρέπει να μπορούν να συνοδεύουν τα τρένα τους πέρα από τα σύνορα, όπως μπορούν οι πιλότοι και οι οδηγοί φορτηγών.
Το τέταρτο πακέτο σιδηροδρόμων πρέπει επίσης να μεταφερθεί γρήγορα στο εθνικό δίκτυο για να εξαλειφθούν τα υπόλοιπα εμπόδια που δημιουργούνται από τους εθνικούς κανόνες και να δημιουργηθεί μια ανοικτή και ανταγωνιστική ευρωπαϊκή αγορά σιδηροδρόμων.
Τέλος, ο σιδηρόδρομος πρέπει να γίνει πιο ελκυστικός για να ενθαρρύνει περισσότερους ανθρώπους και εταιρείες να το επιλέξουν ως προτιμώμενο τρόπο ταξιδιού, με βελτιωμένα εισιτήρια και επιλογές για προγραμματισμό ταξιδιών σε όλα τα μέσα μεταφοράς, μαζί με φθηνότερους ναύλους. Η ΕΚ θα παρουσιάσει σχέδιο δράσης για την ενίσχυση των υπεραστικών διασυνοριακών σιδηροδρομικών υπηρεσιών επιβατών τον Δεκέμβριο.
«Το Connecting Europe Express έχει πετύχει δύο στόχους σήμερα», λέει ο πρόεδρος της CER και ο διευθύνων σύμβουλος της OBB, κ. Andreas Matthä. «Όχι μόνο έφτασε στον τελικό προορισμό του στο Παρίσι, αλλά, το πιο σημαντικό, ανέδειξε τις προκλήσεις στις διασυνοριακές υπηρεσίες τρένων. Για να είναι επιτυχής ένας άλλος σημαντικός στόχος, η Πράσινη Συμφωνία, πρέπει να γίνει τόσο εύκολο να οδηγήσετε ένα τρένο στην Ευρώπη όσο και να μεταφέρετε ένα φορτηγό. Για να επιτευχθεί αυτό, ο σιδηρόδρομος θα χρειαστεί περισσότερη ικανότητα και νέες επενδύσεις σε υποδομές. Οι συνθήκες -πλαίσιο πρέπει να προσαρμοστούν ώστε να δημιουργηθούν ίσοι όροι ανταγωνισμού μεταξύ όλων των τρόπων μεταφοράς. Συγχαίρω και ευχαριστώ όλους όσους συμμετείχαν σε αυτό το άκρως επιτυχημένο έργο ».
railjournal.com
Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης
sidirodromikanea.blogspot.com