Η πρωθυπουργός της Σερβίας Άνα Μπρνάμπιτς ανακοίνωσε ότι η βαλκανική χώρα θα επενδύσει περισσότερα από έξι δισεκατομμύρια ευρώ σε σιδηροδρομικά έργα. Τα σχέδια ακούγονται πολλά υποσχόμενα. Ωστόσο, φαίνεται ότι η επιτυχία τους θα εκτιμηθεί μακροπρόθεσμα.
Νίκος Παπατόλιος
Ο Μπρνάμπιτς μοιράστηκε τα νέα πριν από λίγες ημέρες, ενώ καλωσόρισε το τρένο Connecting Europe Express στο Βελιγράδι, το οποίο συνέπεσε με τη διοργάνωση της Διάσκεψης των Σιδηροδρόμων Δυτικών Βαλκανίων 2021 στη σερβική πρωτεύουσα. Οι επενδύσεις σε σέρβους της Σερβίας υποστηρίζονται επίσης από την Ευρωπαϊκή Ένωση, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ).
Επισκόπηση σχεδιασμού
Όπως υπογράμμισε ο Μπρνάμπιτς ανακοινώνοντας την είδηση: «ο στόχος της Σερβίας είναι να εκσυγχρονίσει πλήρως τη σιδηροδρομική κυκλοφορία και να συνδεθεί σιδηροδρομικά με όλες τις χώρες της περιοχής και την ΕΕ». Η συνολική σιδηροδρομική επένδυση θα ανέλθει σε έξι δισεκατομμύρια ευρώ. Η επιβατική και εμπορευματική κίνηση θα έχει ένα δίκαιο μερίδιο χρηματοδότησης.
Αν διαλύσουμε το έργο, η Σερβία θέλει να επενδύσει περισσότερα από δύο εκατομμύρια ευρώ στη σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας Βελιγράδι-Νόβι Σαντ, δύο δισεκατομμύρια ευρώ στο διάδρομο 10 μεταξύ Νις και τα σύνορα με τη Βόρεια Μακεδονία και 700 εκατομμύρια ευρώ στο διάδρομο 10 μεταξύ Βελιγράδι και Νις.
Ποια είναι η προστιθέμενη αξία;
Φυσικά, οι επενδύσεις στον σιδηρόδρομο είναι πάντα ευπρόσδεκτες αρκεί να αλλάξουν τα πράγματα προς το καλύτερο. Τα σερβικά σχέδια είναι αρκετά εντυπωσιακά, αλλά οι σιδηροδρομικοί επαγγελματίες παραμένουν επιφυλακτικοί ως προς το αποτέλεσμα τους. Για παράδειγμα, ο Ντέγιαν Νίκολιτς, Διευθύνων Σύμβουλος στο τερματικό MBOX στο Νιτς, εξήγησε ότι το επενδυτικό σχέδιο έξι δισεκατομμυρίων ακούγεται υπέροχο, επειδή η σιδηροδρομική υποδομή στη Σερβία είναι σε πολύ κακή κατάσταση.
Παρ 'όλα αυτά, ήταν διστακτικός ως προς την αξία τους για δύο λόγους: πρώτον, οι αναβαθμίσεις εκσυγχρονισμού πρέπει να είναι εγκαίρως και δεύτερον, πρέπει να στοχεύουν στα σωστά μέρη και ανάγκες της υποδομής. Δεν θα είναι σίγουρο αν αυτό θα συμβεί. Συγκεκριμένα, χρησιμοποίησε το παράδειγμα αναβάθμισης της γραμμής Βελιγραδίου-Subotica, το οποίο είχε ως στόχο να ενισχύσει τη συνδεσιμότητα με τη Βουδαπέστη στην Ουγγαρία, αλλά παραμένει ένα μεγάλο ίσως. Το έργο βρίσκεται σε εξέλιξη χρόνια τώρα, αλλά είναι ακόμα ημιτελές. γι 'αυτό ο Νίκολιτς φοβάται ότι τα πρόσφατα ανακοινωθέντα σχέδια θα έχουν την ίδια τύχη.
Κι αν όλα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο;
Εάν όλα λειτουργούν καλά και οι επενδύσεις πραγματοποιούνται έγκαιρα και με συνέπεια, τότε η προστιθέμενη αξία θα είναι σημαντική. Πρώτα απ 'όλα, το σερβικό δίκτυο θα είναι κατάλληλο για περισσότερα και ταχύτερα τρένα, ενώ θα επωφεληθούν και τα τερματικά. «Ο εκσυγχρονισμός είναι κρίσιμος επειδή η ικανότητα θα αυξηθεί. Οι τερματικοί σταθμοί θα μπορούν να λαμβάνουν όλο και περισσότερα τρένα αφού θα ξεπεράσουν τον τρέχοντα περιορισμό των τρένων μήκους μόλις 550 μέτρων », υπογράμμισε ο Νίκολιτς.
Ωστόσο, ακόμη και σε αυτή την περίπτωση, η σερβική κυβέρνηση πρέπει να επιδείξει συνέπεια. Όπως εξήγησε ο Νίκολιτς, ο εκσυγχρονισμός τμημάτων του σερβικού σιδηροδρομικού δικτύου δεν αρκεί για να επιτευχθεί καλύτερη συνδεσιμότητα. Αντίθετα, η κυβέρνηση πρέπει να εργαστεί και να αναβαθμίσει το υπόλοιπο δίκτυο, έτσι ώστε οι σιδηροδρομικές μεταφορές σταδιακά να αντιμετωπίζουν λιγότερους περιορισμούς. Τέλος, και το πιο σημαντικό, υπάρχει ένα άλλο στοίχημα που πρέπει να κερδίσει η Σερβία: η διατήρηση της υποδομής. «Η αναβάθμιση του δικτύου είναι ένα πράγμα, αλλά η εξεύρεση πόρων για τη συντήρησή του, μακροπρόθεσμα, είναι άλλο. Η Σερβία πρέπει να εκσυγχρονίσει τις υποδομές και να βρει έναν τρόπο και να την κρατήσει ενήμερη χωρίς να την αφήσει να μην χρησιμοποιηθεί. Διαφορετικά, θα είναι η ίδια ιστορία κάθε λίγα χρόνια », κατέληξε ο Νίκολιτς.
railfreight.com
sidirodromikanea.blogspot.com