Με ένα ποσό που θα ξεπερνά το 1,2 δισ. ευρώ σχεδιάζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ο ΟΣΕ να λύσουν το σύνθετο πρόβλημα της συντήρησης και ανάταξης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Η εκτίμηση του καθαρού αντικειμένου μπορεί να διαφοροποιηθεί ελαφρώς.
Τα τρία τμήματα
Για να γίνει αυτό ο σιδηροδρομικός χάρτης της χώρας έχει «σπάσει» στα τρία και αντίστοιχοι διαγωνισμοί θα τρέξουν για να καλύψουν τις ανάγκες: το πρώτο και βασικό τμήμα αφορά τον βασικό διάδρομο Πειραιάς-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι και Προμαχώνας, το δεύτερο το τμήμα Κιάτο-Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος και το τρίτο το δίκτυο Βόρειας Ελλάδας.
Οι διαγωνισμοί θα βγουν με τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και η χρηματοδότηση θα καλυφθεί εν μέρει από το Ταμείο Ανάκαμψης (130 εκατ. ευρώ), οι πόροι του οποίου έχουν ήδη εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από δάνεια και ιδιωτική χρηματοδότηση.
Η μεγαλύτερη ΣΔΙΤ όλων των εποχών
Αναθέτουσα Αρχή θα είναι ο ΟΣΕ. Πρόκειται για ένα πολύ φιλόδοξο εγχείρημα καθώς το ύψος των ΣΔΙΤ θα είναι το μεγαλύτερο όλων των εποχών στην Ελλάδα και θεωρείται πολύ ιδιαίτερο και σύνθετο project. Αυτή τη στιγμή είμαστε στη φάση της προετοιμασίας του business plan το οποίο είναι υπό διαμόρφωση.
Σε αυτό περιλαμβάνονται σύμβουλοι για τη σταδιακή ωρίμανση των διαγωνισμών, οι οποίοι έχουν ήδη προσληφθεί. Στην τελική φάση του διαγωνισμού θα υπάρχουν τρεις σύμβουλοι που θα προετοιμάσουν τα τεύχη δημοπράτησης. Εξετάζεται επίσης η πρόσληψη ανεξάρτητου μηχανικού κατά τη φάση υλοποίησης του έργου.
Οι διαγωνισμοί, που θα προκηρυχθούν το 2022, θα αφορούν στην αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής υποδομής και ανωδομής, των ηλεκτρομηχανικών συστημάτων, της σηματοδότησης, των τηλεπικοινωνιών και της ηλεκτροδότησης και άλλων εγκαταστάσεων που απαιτούνται για τη λειτουργία του δικτύου, ενώ θα περιλαμβάνεται και η συντήρησή του. Το μεγάλο στοίχημα θα είναι η έγκαιρη ολοκλήρωση των διαγωνισμών καθώς, όπως έχει καταγραφεί, θα πρέπει να ολοκληρωθούν το 2023.
Με προβλήματα το σημερινό δίκτυο
Το σημερινό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας λειτουργεί με πολλά προβλήματα, τόσο σε επίπεδο υποδομής όσο και σε επίπεδο συντήρησης, καθώς παρατηρούνται συχνά προβλήματα με την ηλεκτροκίνηση, με διερχόμενα ζώα, με πτώσεις δέντρων που προκαλούν καθυστερήσεις και μειωμένες ταχύτητες.
Σε κάποιες περιπτώσεις όπως της γραμμής Θεσσαλονίκης-Αλεξανδρούπολης οι βραδυπορείες είναι τόσο συχνές που εδώ και χρόνια το δρομολόγιο καλύπτεται σε χρόνους... 19ου αιώνα.
Οι ανάδοχοι θα καλύψουν τις ανάγκες αναβάθμισης και συντήρησης του δικτύου που θα πρέπει να φτάσει τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό μέσο όρο, προκειμένου τα τρένα να κινούνται με την επιθυμητή ταχύτητα αλλά και ασφάλεια.
Το έργο της συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου είναι στην ατζέντα εδώ και αρκετά χρόνια, όμως μέχρι σήμερα δεν είχε γίνει εφικτό να δρομολογηθεί.
Η διάρκεια των διαγωνισμών θα είναι άνω των 10 ετών, καθώς θα πρέπει να γίνουν σημαντικές επενδύσεις από τους αναδόχους. Σύμφωνα με σιδηροδρομικές πηγές, τα έργα αυτά αναμένεται να προσελκύσουν το ενδιαφέρον τόσο τεχνικών εταιρειών όσο και εταιρειών που ειδικεύονται σε τέτοιου είδους έργα, συμπεριλαμβάνοντας και operators.
Τρέχει και η μεταρρύθμιση ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ
Παράλληλα, ακόμα μία δράση μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης αφορά στην οργανωτική μεταρρύθμιση στον τομέα των σιδηροδρόμων. Οι κύριες δράσεις του έργου είναι:
υιοθέτηση χάρτη πορείας με τα βήματα για την πλήρη αναδιοργάνωση των εταιρειών ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ,
πρόσληψη ειδικευμένου συμβούλου για βοήθεια στην υλοποίηση της μεταρρύθμισης,
έναρξη ισχύος πρωτογενούς και παράγωγου δικαίου για τη μεταρρύθμιση των δύο εταιρειών, που θα τους παρέχει τη δυνατότητα ανάπτυξης, λειτουργίας και συντήρησης ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου, εφαρμογή της μεταρρύθμισης.
Μέσα στο τρίτο τρίμηνο θα πρέπει να παρουσιαστεί στην Κομισιόν το πλάνο της αναδιοργάνωσης των δύο σιδηροδρομικών σχημάτων. Προς το τέλος του 2022 θα έχουμε την «έναρξη ισχύος πρωτογενούς και παράγωγου δικαίου για τη μεταρρύθμιση των δύο εταιρειών, που θα τους παρέχει τη δυνατότητα ανάπτυξης, λειτουργίας και συντήρησης ενός σύγχρονου σιδηροδρομικού δικτύου».
Η ολοκλήρωση της νέας πραγματικότητας στα σιδηροδρομικά δρώμενα θα πρέπει να έχει συντελεστεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023.
imerisia.gr
sidirodromikanea
Σ.Ν.: Στο ίδιο έργο θεατές...