Τρίτη 15 Ιουνίου 2021

«Ο σιδηρόδρομος δεν πρέπει να γίνεται τόσο συμφορημένος και αναξιόπιστος όσο η ναυτιλία βαθέων υδάτων»

Γιατί αυξάνονται οι τιμές των κοντέινερ; Πώς αυτό επηρεάζει τους φορτωτές και τους μεταφορείς εμπορευμάτων; Και τι ρόλο θα μπορούσε να διαδραματίσει ο σιδηρόδρομος για να αλλάξει την κατάσταση; Αυτά ήταν μερικά από τα ερωτήματα που τέθηκαν κατά τη διάρκεια των RailFreight Networking Days την περασμένη εβδομάδα από τον Onno de Jong, ανώτερο σύμβουλο υποδομής μεταφορών και κινητικότητα στο Ecorys. «Έχουμε πολύ δρόμο ακόμη μέχρι να φτάσει η αγορά στην απαιτούμενη σταθερότητα, αλλά οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές θα μπορούσαν να σώσουν την ημέρα».

Νίκος Παπατόλιος


Η αύξηση των τιμών των εμπορευματοκιβωτίων είναι ένα περίπλοκο θέμα που πρέπει να χωνέψεις. Αν και προκύπτει από πολλούς παράγοντες, φαίνεται ότι οι πάροχοι εμπορευματοκιβωτίων έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στη διαμόρφωση της αγοράς. Ωστόσο, υπάρχει και ο ρόλος των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, επεσήμανε ο Onno de Jong. Μπορείτε να παρακολουθήσετε ολόκληρη την παρουσίαση παρακάτω.

Γιατί αυξάνονται οι τιμές;

Πρώτα απ 'όλα, οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων προέρχονται από τις μεταβολές προσφοράς και ζήτησης της αγοράς. Ωστόσο, η αγορά έχει περιορισμένο αριθμό παικτών που προέρχονται από τη ναυτιλία βαθέων υδάτων και «δεν λαμβάνουν πάντα τις πιο ορθολογικές αποφάσεις», υπογράμμισε ο de Jong. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι αυτοί οι παίκτες θα μπορούσαν να αποφασίσουν ανά πάσα στιγμή να μειώσουν την προσφορά εμπορευματοκιβωτίων, οδηγώντας σε μεγαλύτερη ζήτηση και, αντίστοιχα, σε υψηλότερες τιμές. Γι 'αυτό τις περισσότερες φορές, οι αυξήσεις τιμών οφείλονται σε μετατοπίσεις στις θαλάσσιες μεταφορές.Σύγκριση τιμών εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ σιδηροδρομικών και θαλάσσιων μεταφορών.

Σε περιόδους κρίσεων, οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων υπόκεινται επίσης σε σημαντικές μετατοπίσεις. Πάρτε, για παράδειγμα, την πανδημία Covid-19. Μέχρι τις αρχές του 2020, οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων ήταν σχετικά χαμηλές και σταθερές για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η επιδημία της πανδημίας είχε ως αποτέλεσμα τη συνεχή αύξηση των τιμών που έφτασε σε πρωτοφανή υψηλά επίπεδα. Το ίδιο ισχύει και κατά τον αποκλεισμό του Σουέζ τον περασμένο Μάρτιο. Υπάρχει λοιπόν ένα συγκεκριμένο σημείο αναφοράς που πρέπει να ακολουθηθεί σχετικά με τις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων; Η απάντηση είναι διφορούμενη. Ναι, επειδή οι διαταραχές της αλυσίδας εφοδιασμού μπορούν να οδηγήσουν σε διαφορές τιμών και όχι, γιατί έχουν να κάνουν με τη λήψη αποφάσεων από την πλευρά των μεγάλων παικτών στην αγορά.
Οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων αυξάνονται μετά τους πρώτους μήνες του 2020.

Ποια είναι η τρέχουσα κατάσταση;

Προς το παρόν, η αγορά εμπορευματοκιβωτίων διέρχεται κάποιες εξαιρετικές συνθήκες που την επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό. Σύμφωνα με τον Ντε Τζονγκ, ο τελευταίος χρόνος και οι επόμενοι μήνες είναι εντελώς διαφορετικοί από οποιαδήποτε άλλη περίοδο. Υπάρχουν έξι λόγοι για να εξηγήσετε την τρέχουσα κατάσταση:
Οι αλυσίδες εφοδιασμού εξακολουθούν να βρίσκονται υπό πίεση λόγω της μειωμένης παραγωγής μετά την εκδήλωση της πανδημίας το 2020.
Η ταχύτερη από την αναμενόμενη ανάκαμψη της αγοράς μετά την πανδημία οδήγησε σε ελλείψεις σε πολλές αλυσίδες εφοδιασμού.
Τα χρονοδιαγράμματα εμπορευματοκιβωτίων προσαρμόστηκαν στην παραγωγή με μειωμένο μέγεθος Όταν η παραγωγή αυξήθηκε, είχε ως αποτέλεσμα περιορισμούς.
Οι ανισορροπίες λόγω κενών δοχείων επιδεινώνουν την κατάσταση.
Ο αποκλεισμός του Σουέζ ήταν μια επιπλέον επιβαρυντική αναστάτωση.
Τέλος, οι μεταφορείς που ναυλώνουν τα δικά τους μικρότερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δεν αποδεικνύονται ευεργετικά για την αγορά.
Οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές διαδραματίζουν επίσης ρόλο στην κατάσταση. Συγκεκριμένα, το γεγονός ότι η China Railways αποφάσισε να απαγορεύσει την εξαγωγή των εμπορευματοκιβωτίων της επιδείνωσε την έλλειψη εξοπλισμού.

Πίεση στη ράγα

Όσον αφορά τις εσωτερικές μεταφορές, οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές βιώνουν κατανοητά τις επιπτώσεις της αστάθειας της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων. Για παράδειγμα, οι ανισορροπίες εισαγωγών-εξαγωγών οδηγούν σε συμφόρηση λιμένων που εντείνουν τα εμπόδια στις εσωτερικές μεταφορές. Αυτό επηρεάζει την ακρίβεια των τρένων. Οι Κάτω Χώρες αποτελούν ένα τέτοιο παράδειγμα όπου η επικαιρότητα των εμπορευματικών αμαξοστοιχιών έχει μειωθεί τους τελευταίους μήνες, «πιθανότατα λόγω των προβλημάτων που προκαλούνται στα λιμάνια», τόνισε ο Ντε Τζονγκ.

Ταυτόχρονα, οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές μπορούν να διαδραματίσουν ρόλο στην αλλαγή του status quo. Τουλάχιστον οι σιδηροδρομικές συνδέσεις Κίνας-Ευρώπης θα μπορούσαν να «βοηθήσουν», επεσήμανε ο Ντε Τζονγκ. Το 2020 ήταν η πιο επιτυχημένη χρονιά επειδή τα τρένα της Ευρασίας έφτασαν και ξεπέρασαν το ορόσημο ενός εκατομμυρίου μεταφερόμενων TEU. Η Rail έχει αποκτήσει μια πιο αριστοκρατική θέση και αποτελεί πλέον αξιόπιστη εναλλακτική λύση στις θαλάσσιες μεταφορές όσον αφορά την αξιοπιστία και τις τιμές. Οι νέες υπηρεσίες που εισέρχονται στην αγορά με διατροπικό προφίλ είναι εξίσου σημαντικές υπό αυτή την έννοια.

Παγίδες προς αποφυγή

Ωστόσο, ο de Jong χτύπησε το κουδούνι συναγερμού για τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές: ο τομέας πρέπει να συνεχίσει την καλή δουλειά, αλλά να αποφύγει να κάνει περισσότερα από ό, τι μπορεί να χειριστεί. Όπως τόνισε: «Ο σιδηρόδρομος δεν πρέπει να σκάβει τον δικό του τάφο και να γίνεται τόσο κορεσμένος και αναξιόπιστος όσο η ναυτιλία βαθέων υδάτων»
Τούτου λεχθέντος, οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές μπορούν να γίνουν το κλειδί για τη βελτίωση της αστάθειας των τιμών των εμπορευματοκιβωτίων και των ανισορροπιών που προκαλούν συμφόρηση. Μια τέτοια διαδικασία απαιτεί χρόνο και καλή διαχείριση, διότι διαφορετικά, ο τομέας θα μπορούσε να καταλήξει σε έναν φαύλο κύκλο.

https://www.railfreight.com/business/2021/06/15/rail-should-not-become-as-congested-and-unreliable-as-deep-sea-shipping/


Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης
https://sidirodromikanea.blogspot.com/