Προχωρούν οι διαδικασίες για ένα πολύ σημαντικό σιδηροδρομικό έργο, ύψους 514 εκατ. ευρώ, που αναμένεται να αναβαθμίσει το δίκτυο προς την Πάτρα, να φέρει το τρένο στην πόλη και το λιμάνι, ενισχύοντας το προφίλ της περιοχής, απελευθερώνοντας παράλληλα το κέντρο της πόλης, δίνοντας περισσότερο ελεύθερο χώρο στους πολίτες της.
Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Ο λόγος για τη σύνδεση της σιδηροδρομικής γραμμής από το Ρίο έως το λιμάνι της πόλης και την υπογειοποίηση τμήματος αυτής (περίπου 5,6 χιλιομέτρων), ένα project που έχει ενταχθεί στο πακέτο των 6 εργολαβιών/διαγωνισμών της ΕΡΓΟΣΕ που προωθεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών (συνολικού ύψους 3,5 δις ευρώ).
Προ ημερών μόλις, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, σε συνέντευξή του επανέλαβε ότι τα έργα στη Δυτική Ελλάδα, μεταξύ αυτών τα σιδηροδρομικά, αποτελούν μία από τις προτεραιότητες του υπουργείου. Αναφορικά με αυτό το project, σημείωσε ότι «πρόκειται για ένα μεγάλο έργο, προϋπολογισμού περίπου μισό δισ. που δεν μπορούσαμε να το χρηματοδοτήσουμε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Δυστυχώς, η προηγούμενη κυβέρνηση, έταξε ένα φαραωνικό έργο που ούτε μπορούσε να υλοποιήσει, ούτε το χρειάζεται πραγματικά η πόλη. Έταζαν κάτι που δεν μπορούσαν να κάνουν και έλεγαν πως δήθεν το προχωρούν, ενώ στην πραγματικότητα δεν είχαν ούτε καν μελέτες».
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε μερική υπογειοποίηση, γύρω στα 2 χιλιόμετρα. Τελικά θα υπογειοποιηθούν 5,6 χλμ. ικανοποιώντας ορισμένες βασικές αρχές όπως:
- Είναι ρεαλιστικό και μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ,
- Πατά ακριβώς πάνω στη χάραξη της υφιστάμενης γραμμής, απλώς ένα πολύ μεγάλο μέρος της υπογειοποιείται,
- Απελευθερώνει έτσι το κέντρο της πόλης, το αποκαθιστά με αναπλάσεις κι αποδίδει την Πάτρα ξανά στους Πατρινούς,
- Ανοίγει την πόλη με μέτωπο προς τη θάλασσα,
- Ενώνει το λιμάνι της Πάτρας με έναν σύγχρονο σιδηρόδρομο
- Διατηρεί σε λειτουργία τον Προαστιακό,
- Και ενισχύει την ασφάλεια πεζών και οδηγών.
Για την ιστορία, και βάσει παλιότερων σχεδιασμών, το μοντέλο σύνδεσης προέβλεπε τη μερική υπογειοποίηση, σε μήκος άνω των 5 χιλιομέτρων, στον πυκνό αστικό ιστό και τις αναπλάσεις:
- υπογειοποίηση της γραμμής στον πυκνό αστικό ιστό, μέσω τεχνικού Cut & Cover, , που θα ξεκινά πριν την οδό Κανελλοπούλου έως μετά τη στάση του Αγίου Ανδρέα, όπου θα αναδύεται στην περιοχή της ακτής Δυμαίων και θα καταλήγει επιφανειακά στο νέο Λιμένα Πατρών, ταύτιση της χάραξης του εν λόγω τμήματος με την υφιστάμενη μονή ΣΓ που βρίσκεται σήμερα σε λειτουργία,
- μετατροπή της μονής ΣΓ σε διπλή με πλήρη ηλεκτροκίνηση σε όλο το μήκος της,
- διατήρηση των 8 σιδηροδρομικών στάσεων που λειτουργούν σήμερα (6 εκ των οποίων μετατρέπονται σε υπόγειες), με αντίστοιχη αναβάθμιση και εξασφάλιση της λειτουργίας του Προαστιακού Πατρών,
- διασφάλιση της διασύνδεσης του νέου Λιμένα Πατρών με το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας για επιβατική και εμπορική χρήση, κατάργηση όλων των υφιστάμενων ισόπεδων διαβάσεων (οδικών και πεζών) στα τμήματα επιφανειακής διέλευσης της γραμμής και αντικατάστασή τους από ανισόπεδες διαβάσεις οχημάτων και δέκα πεζογέφυρες, αυξάνοντας έτσι τα επίπεδα ασφάλειας των πολιτών, πεζών και οδηγών,
- διατήρηση της διασύνδεσης με Πύργο.
Σε σχετικό συνέδριο, ο κ. Καραμανλής, που είχε εκτιμήσει ότι η εκκίνηση του διαγωνισμού προσδιορίζεται στο β' εξάμηνο του 2021, είχε σημειώσει τα εξής νούμερα ώστε γίνει κατανοητό στην πράξη τι σημαίνει να ολοκληρωθεί αυτό το έργο:
- Η υπερταχεία θα κάνει από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, 1 ώρα και 40΄.
- Η υπεραστική επιβατική κίνηση, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.100.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, σχεδόν 1,5 εκ επιβάτες.
- Η επιβατική κίνηση στον προαστιακό, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.900.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, πάνω από 2.600.000.
- Η υπεραστική εμπορευματική λειτουργία: Σε πρώτη φάση, θα εξυπηρετεί 3 εμπορικές αμαξοστοιχίες την ημέρα ανά κατεύθυνση στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα. Και το 2040 εκτιμάται ότι θα έχουμε 4 εμπορικές την ημέρα στο Θριάσιο – Πάτρα.
insider.gr
sidirodromikanea