Σοβαρή έλλειψη ανταλλακτικών, η οποία κρατά ακινητοποιημένους τους 20 από τους 60 συρμούς της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), δηλαδή το 1/3 του συνόλου του στόλου καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι του μετρό. Οι ίδιοι μάλιστα συσχετίζουν άμεσα το πρόβλημα με το περιστατικό βλάβης που σημειώθηκε στις αρχές του μήνα, στις 4 Μαιου, και οδήγησε στην ακινητοποίηση συρμού στο σταθμό του Μεταξουργείου για περισσότερες από δέκα ώρες.
Μαρία Λιλιοπούλου
Από την πλευρά της η διοίκηση της εταιρίας κάνει λόγο για «ρεκόρ 10ετίας ως προς τις αγορές ανταλλακτικών», χωρίς όμως – όπως προκύπτει – να πείθει τους εργαζομένους.
Οπως επισημαίνει στο ethnos.gr, ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθήνας (ΣΕΛΜΑ), Σπύρος Ρεβύθης: «στο συμβάν της 4ης Μαίου έσπασε ένα ρουλεμάν από τροχό του συρμού με αποτέλεσμα ο ένας τροχός να βρεθεί εκτός ράγας και ο συρμός να ακινητοποιηθεί, ενώ βρισκόταν εν κινήσει και είχε μέσα επιβάτες. Όπως μας είπαν συνάδελφοι και επιβάτες ακούστηκε ένας δυνατός θόρυβος. Στη συνέχεια το προσωπικό εκκένωσε τον συρμό οδηγώντας τους επιβάτες σε ασφαλή περιοχή στην αποβάθρα. Μετά τον έλεγχο που έκαναν οι τεχνίτες ενημερωθήκαμε ότι είχαν σπάσει ρουλεμάν σε φορεία».
Σύμφωνα με τον κ. Ρεβύθη από τότε μέχρι σήμερα έχουν ζητηθεί σαφείς εξηγήσεις με επίσημες ερωτήσεις για το περιστατικό από τη διοίκηση της εταιρίας, χωρίς μέχρις στιγμής να τους έχουν παρασχεθεί. Προσθέτει μάλιστα πως «μάθαμε ότι υπήρξε παρόμοιο περιστατικό τον περασμένο Σεπτέμβριο και έχουμε εύλογες ανησυχίες γιατι πρέπει να ξέρουμε τι ακριβώς συμβαίνει. Δεν ξέρουμε. Ρωτάμε αλλά απαντήσεις δεν παίρνουμε».
Γι΄αυτό το λόγο και το Σωματείο Ηλεκτροδηγών Αττικό Μετρό είχε ζητήσει από τους οδηγούς δύο ημέρες μετά το περιστατικό οι συρμοί να κινούνται με ...κόφτη στα 60 χιλιόμετρα την ώρα και να μη φτάνουν τα 80 χλμ: «Η διοίκηση όχι μόνο δε δέχτηκε, αλλά κάλεσε σε απολογία κινώντας πειθαρχικές διαδικασίες τους εργαζομένους που το ζήτησαν» σημειώνει ο κ.Ρεβύθης.
Ως προς τους ακινητοποιημένους συρμούς, ο πρόεδρος των εργαζομένων κάνει λόγο για σημαντικές ελλείψεις σε κρίσιμα ανταλλακτικά, όπως τα ρουλεμάν, οι τροχοί και τα ηλεκτρονικά συστήματα προσθέτοντας ότι «κενά στις αποθήκες οδηγούν συχνά τους τεχνίτες στη μέθοδο του <κανιβαλισμού>. Αναγκάζονται να βγάζουν ανταλλακτικά από έναν συρμό και να τα τοποθετούν σε άλλον προκειμένου να κινηθεί» επισημαίνει.
Αντίστοιχες πρακτικές «απογύμνωσης» οχημάτων, πάντως, εφαρμόζονταν συχνά στο παρελθόν και στα λεωφορεία της Αθήνας για να μπορέσουν να δρομολογηθούν καθώς η ροή ανταλλακτικών ήταν μηδαμινή.
ΣΤΑΣΥ: Πετύχαμε ρεκόρ δεκαετίας στα ανταλλακτικά
Εντελώς διαφορετική εικόνα μεταδίδει μιλώντας στο «ethnos.gr» ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Νίκος Χαιρέτας, ο οποίος διαβεβαιώνει ότι τον τελευταίο 1,5 χρόνο έχει εξομαλυνθεί πλήρως η ροή των ανταλλακτικών ύστερα από μία δεκαετία αποεπένδυσης.
«Το 2020 πετύχαμε ρεκόρ αγορών 10ετίας, ενώ έχουμε διπλασιάσει και τον προυπολογισμό για ανταλλακτικά και συντηρήσεις» επισημαίνει προσθέτοντας ότι ο ετήσιος προυπολογισμός για ανταλλακτικά φτάνει πλέον τα 7,5 εκατομμύρια ευρώ χωρίς να υπολογίζονται οι συντηρήσεις.
Ο κ. Χαιρέτας σημειώνει μάλιστα πως αυτη τη στιγμή εκτελούνται προγράμματα συντήρησης, τα οποία είχαν καθυστερήσει 8 χρόνια προκαλώντας «υπερφθορά», προβλήματα στην πέδηση, κλπ.
Ο ίδιος παραδέχεται ότι ορισμένοι συρμοί του μετρό βρίσκονται εκτός λειτουργίας υπογραμμίζοντας ότι σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται για το 1.3 του στόλου και προσθέτοντας ότι όταν ανέλαβε η νέα διοίκηση της ΣΤΑΣΥ είχε βρει περίπου του μισούς συρμούς ακινητοποιημένους.
Αναφορικά με το συμβάν της 4ης Μαίου επισημαίνει ότι επρόκειτο για βλάβη συμπληρώνοντας πως έχουν αλλαχθεί τα ρουλεμάν σε όλους τους συρμούς, ενώ αμέσως μετά το περιστατικό ενεργοποιήθηκαν όλα τα προβλεπόμενα πρωτόκολλα ασφαλείας.
Οσο για την ανώτατη ταχύτητα των 60 χιλιομέτρων την ώρα που ζήτησαν οι ηλεκτροδηγοί, ο κ. Χαιρέτας τονίζει πως δεν εφαρμοστηκε: «Αλλωστε οι ταχύτητες ρυθμίζονται αυτόματα από το σύστημα και σε ελάχιστα σημεία του δικτύου αναπτύσσονται ταχύτητες μεγαλύτερες των 60 χιλιομέτρων», λέει.
Γεφύρι της Αρτας και ο διαγωνισμός για την ανακατασκευή των συρμών του ΗΣΑΠ
Την ίδια στιγμή, πάντως, που οι πρώτοι συρμοί του αθηναικού μετρό έχουν φτάσει την 20ετία, αυτοί της γραμμής 1, δηλαδή του πρώην ηλεκτρικού σιδηροδρόμου, κοντεύουν τα ...40!
Αν και η απόφαση ανακατασκευής των 14 παλαιότερων συρμών, των λεγόμενων συρμών 8ης γενιάς που είχαν παραληφθεί το 1983 και το 1985 έχει ληφθεί εδώ και 4 χρόνια, ο σχετικός διαγωνισμός πάει από παράταση σε παράταση. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι οι υφιστάμενοι συρμοί εξακολουθούν να καλύπτουν περί τα 16 εκατομμύρια οχηματοχιλιόμετρα το χρόνο εκτελώντας πάνω από 115.300 δρομολόγια ετησίως.
Ο διαγωνισμός εκτιμώμενου προυπολογισμού 70 – 80 εκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με τον προγραμματισμό είναι θέμα λίγου χρόνο, όπως έχει διαμηνύσει η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, αν και αντίστοιχες δεσμεύσεις του παρελθόντος δεν τηρήθηκαν.
Το βέβαιο είναι ότι όποτε γίνει αυτός ο διαγωνισμός εκτιμάται ότι θα αυξήσει το προσδόκιμο ζωής των εν λόγω συρμών κατά ακόμα 20 χρόνια.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι και οι υπόλοιποι συρμοί της γραμμής 1 δεν είναι καινούριοι καθώς οι τελευταίοι προστέθηκαν στο στόλο το 1993 και το 2003. Συνολικά από τους περίπου 40 συρμούς (244 βαγόνια) που διαθέτει ο πρώην ΗΣΑΠ στο δυναμικό του, λειτουργικοί ώστε να εκτελούν δρομολόγια είναι περίπου 25 – 27.
ethnos.gr
sidirodromikanea