Πέμπτη 8 Απριλίου 2021

Ποιος διοικεί τελικά αυτόν τον τόπο;

Αγαπητά Σιδηροδρομικά Νέα,

Οι «παροικούντες στη σιδηροδρομική Ιερουσαλήμ» γνωρίζουν ότι δύο από τα αγαπημένα θέρετρα των Λαρισαίων είναι ο Πλαταμώνας, οι Νέοι Πόροι και οι παραλίες κατά μήκος αυτού. 

Γράφει ο Σωτήρης Βενέτης

Είναι γνωστό επίσης ότι καθημερινά τους θερινούς μήνες χιλιάδες ΙΧ αυτοκίνητα σχηματίζουν ουρές στα διόδια του Ευαγγελισμού προκειμένου να μεταβαίνουν και να επιστρέφουν οι Λαρισαίοι και οι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής προς και από τις νότιες ακτές της Πιερίας, δηλαδή τον Πλαταμώνα και τους Νέους Πόρους, προκειμένου να κάνουν τα θερινά θαλάσσια μπάνια τους εκεί. 

Είναι επίσης γνωστό ότι μεταξύ Παλαιοφαρσάλου και Καλαμπάκας λειτουργεί κλαδική σιδηροδρομική γραμμή υπέρ – σύγχρονης υποδομής στην οποία καθημερινά δρομολογούνταν (στην προ κόβιντ εποχή) αρκετά ζεύγη τοπικών δρομολογίων προκειμένου να μεταφέρονται επιβάτες από και προς τα αρτηριακά δρομολόγια μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Επίσης είναι γνωστό ότι στα χρόνια της κρατικής, προ 2017, Τρενοσέ δρομολογούνταν τρένα από Λάρισα προς Παλαιοφάρσαλο και Καρδίτσα – Τρίκαλα και Καλαμπάκα συνδέοντας με ένα δρομολόγιο τις τρεις εκ των τεσσάρων μεγάλων θεσσαλικών πόλεων. Αυταπόδειχτο είναι το γεγονός της ανάγκης να πραγματοποιούν τα θερινά λουτρά τους στους Νέους Πόρους και τον Πλαταμώνα όχι μόνον οι κάτοικοι της Λάρισας και της ευρύτερης περιοχής αυτής, αλλά και οι κάτοικοι της Καρδίτσας και των Τρικάλων. 

Επίσης, είναι γνωστό ότι σε πολλές περιπτώσεις τα προαστιακά δρομολόγια μεταξύ Λάρισας και Θεσσαλονίκης ή αδυνατούν να εξυπηρετήσουν όλους τους επιβάτες προς τα θέρετρα της νότιας Πιερίας ή γεμίζουν ασφυκτικά με υπεράριθμους όρθιους επιβάτες και η ποιότητα μεταφοράς των επιβατών ελαττώνεται σε δραματικό ή σε επικίνδυνο βαθμό. Γνωστό είναι επίσης ότι έχουν επιβληθεί περιορισμοί στην πληρότητα των αμαξοστοιχιών σε επιβάτες, γεγονός το οποίο σηματοδοτεί ότι αυτός ο αριθμός των όρθιων υπεράριθμων επιβατών στα προαστιακά σιδηροδρομικά δρομολόγια μεταξύ Λάρισας και Θεσσαλονίκης είναι αδύνατον να επαναληφθεί στο προσεχές χρονικό διάστημα εξαιτίας των ισχυόντων μέτρων αποφυγής εξάπλωσης του κόβιντ 19. 
Είναι γνωστό επίσης ότι έχει επιλεγεί μειοδότης για την εκτέλεση των έργων ηλεκτροκίνησης μεταξύ Παλαιοφάρσαλου και Καλαμπάκας και σύντομα(;) αναμένεται να εγκατασταθεί στην περιοχή ο εργολάβος του έργου. Επίσης είναι γνωστό ότι ο Παλαιός σιδ/κός σταθμός του Πλαταμώνα είναι κτισμένος εντός του οικισμού, σε πολύ φιλόξενο για τους επιβάτες περιβάλλον, με ψηλά δέντρα, άφθονη σκιά ειδικά μετά το μεσημέρι, ενώ το κτήριο του σταθμού διαθέτει άνετη κλιματιζόμενη αίθουσα αναμονής η οποία μπορεί και υπό κάποιες προϋποθέσεις να γίνει μεγαλύτερη.
 Ο σιδ/κός σταθμός έχει την υποδομή να υποστηρίζεται και από εξωτερικά WC ενώ υπάρχουν όλες εκείνες οι προϋποθέσεις στο χώρο να λειτουργήσει και αναψυκτήριο – καφενείο. Επίσης είναι γνωστό ότι ο σιδ/κός σταθμός διαθέτει αρκετές παρακαμπτηρίους γραμμές οι οποίες έχουν μεγάλο μήκος για να φιλοξενούν πενταβάγονους ή ακόμα και δεκαβάγονους συρμούς! Επίσης είναι γνωστό ότι λίγο βορειότερα του σιδ/κού σταθμού υφίσταται μικρή σήραγγα cut and cover η οποία, υπό κάποιες προϋποθέσεις, θα μπορεί να φιλοξενεί (να σταυλίζει) αμαξοστοιχίες οι οποίες θα μπορούν να διανυκτερεύουν εκεί (αν και αυτό μπορεί και να μην κρίνεται και τόσο απαραίτητο).
 Είναι γνωστό επίσης ότι το συνολικό μήκος της μονής σιδ/κής γραμμής από τον υπάρχοντα σιδ/κό σταθμό των Νέων Πόρων έως τη σήραγγα Πλαταμώνα δεν υπερβαίνει τα τέσσερα (4) χλμ, οπότε τα τυχόν κεφάλαια για την ανακαίνιση της επιδομής της σιδ/κής γραμμής και εργασίες για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης «τύπου τρόλεϊ» δεν θα απαιτήσουν μεγάλα κεφάλαια και αναζήτηση «εξειδικευμένων εργολαβικών εταιριών και μελετητικών γραφείων». Επίσης είναι γνωστό ότι τους θερινούς μήνες (οι συνημμένες φωτογραφίες το μαρτυρούν αδιάψευστα) υπάρχει πολύ μεγάλη ζήτηση για εξυπηρέτηση επιβατών μέσω σιδηροδρομικών δρομολογίων από Λάρισα (και κατ’ επέκταση προς Δυτική Θεσσαλία) προς Πλαταμώνα – Νέους Πόρους και το αντίστροφο. 

Επίσης είναι παγκοίνως γνωστό ότι η χώρα μας στο πλαίσιο υπογραφής διεθνών συμβάσεων για τη μείωση του αποτυπώματος του διοξειδίου του άνθρακα (CO2), ως αερίου το οποίο ενισχύει το φαινόμενο του θερμοκηπίου και επιδρά αρνητικά στην κλιματική αλλαγή, έχει δεσμευθεί να ενισχύσει τις μετακινήσεις με μέσα σταθερής τροχιάς προκειμένου να ελαττωθούν οι μετακινήσεις με ΙΧ. Συμπερασματικά: α. η σιδ/κή υποδομή υφίσταται, β. οι υποψήφιοι επιβάτες υπάρχουν και είναι πολλοί, γ. τα κέρδη μπορούν να υπάρξουν αφού υπάρχουν πολλοί υποψήφιοι επιβάτες καθώς υπάρχει μεγάλη ζήτηση, δ. προστασία του περιβάλλοντος από την ελάττωση του εκπεμπόμενου C02 προκύπτει, επομένως: μπορεί να μας εξηγήσει με απλά και λογικά επιχειρήματα ο κύριος Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, ή οποιοσδήποτε άλλος ισάξιας θέσης στην ιεραρχία των σιδ/κών εταιριών στην Ελλάδα για ποιο λόγο προέβη προ ολίγων ημερών στην υπογραφή απόφασης για τον αποχαρακτηρισμό της σιδ/κής γραμμής Νέοι Πόροι – Πλαταμώνα; Μπορεί επίσης να μας εξηγήσει με απλά και λογικά επιχειρήματα για ποιο λόγο αρνούνται οι ελληνικές σιδ/κές εταιρίες να δρομολογήσουν τους θερινούς μήνες ειδικά σιδ/κά δρομολόγια από τη Δυτική Θεσσαλία προς τους Νέους Πόρους – Πλαταμώνα για την εξυπηρέτηση μεγάλου αριθμού λουομένων εκεί; Μπορεί να μας εξηγήσει ποιος μπορεί να καθορίζει τη λειτουργία ενός σιδ/κού δρομολογίου ει μη μόνο η ζήτηση της αγοράς, δηλαδή ο αριθμός των εξυπηρετούμενων επιβατών που επιθυμεί και θέλει να μετακινηθεί από το ένα μέρος προς ένα άλλο; Ποιος λαμβάνει και με ποια κριτήρια τις αποφάσεις σε αυτήν την χώρα; Ποιος διοικεί εν τέλει αυτόν τον τόπο; Ποιον από τους δραστηριοποιούμενους επιχειρηματίες (επιχειρηματίες εστίασης και café, επιχειρηματίες καταλυμάτων, εμπόρους και καταστηματάρχες) εξυπηρετεί ή μη ύπαρξη σιδηροδρομικών δρομολογίων άρα και ο περιορισμός του πλήθους εκείνων οι οποίοι θέλουν εντός μιας ώρας να βρίσκονται από τη δυτική Θεσσαλία και εντός δέκα – δεκαπέντε λεπτών από τη Λάρισα να πραγματοποιούν τα θερινά λουτρά τους στους Νέους Πόρους και στον Πλαταμώνα;

Συνημμένα: Φωτογραφίες από τον σιδ/κό σταθμό του Πλαταμώνα λίγο πριν την παύση της λειτουργίας του στις αποβάθρες του οποίου αναμένουν τουλάχιστον 500 επιβάτες να επιστρέψουν με το τρένο από Θεσσαλονίκη προς τη Λάρισα, όταν ακόμα η σιδ/κή γραμμή μεταξύ Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας δεν είχε εκσυγχρονιστεί. Ανάλογες εικόνες και βίντεο υπάρχουν αναρτημένα στο διαδίκτυο και από τον σιδ/κό σταθμό των Νέων Πόρων.

Με εκτίμηση, Σ. Βενέτης

Υ.Γ. 1ον: Αν είναι ειλικρινή τα λόγια του Αναπληρωτή Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΣΕ κυρίου Αθανασίου Κοτταρά ότι ο ΟΣΕ είναι ανοικτός σε προτάσεις αξιοποίησης της σιδ/κής γραμμής Νέοι Πόροι – Πλαταμώνας – Σήραγγα Πλαταμώνα και απαντήσει στις ως άνω ερωτήσεις υπόσχομαι ότι θα επανέλθω με προτάσεις για άλλα σιδηροδρομικά δρομολόγια τα οποία μπορούν να λειτουργήσουν με μεγάλη πληρότητα τη θερινή περίοδο προκειμένου να εξυπηρετήσουν λουομένους, με πρώτα και καλύτερα τα προαστιακά δρομολόγια Πάτρας – Κάτω Αχαγιάς τα οποία δεν ξεκινούν γιατί 100 – 200 στρωτήρες στα 20 χλμ. Της διαδρομής είναι… «σάπιοι» και δεν μπορούν(;) να αντικατασταθούν; Αναμένουμε…

Υ.Γ. 2ον: Να μην λησμονήσω να συγχαρώ τους υπεύθυνους του Σ.Φ.Σ. Αθηνών οι οποίοι με εμπεριστατωμένη απάντηση αναιρούν κάθε σημείο της αδικαιολόγητης και μάλλον παράνομης απόφασης να αποχαρακτηριστεί η σιδ/κή γραμμή Νέοι Πόροι – Πλαταμώνας από τα ενεργά σιδ/κά δίκτυα. Θα αναμένω και ανάλογη σχετική εμπεριστατωμένη δημοσίευση για την επιχειρούμενη αποξήλωση της μετρικής σιδ/κής γραμμής μεταξύ Ισθμού και Αγίων Θεοδώρων Λουτρακίου με αφορμή την εκτέλεση εργολαβίας από την Motor Oil Hellas για τη σιδ/κή σύνδεση των ομώνυμων διυλιστηρίων με το κεντρικό σιδ/κό δίκτυο της χώρας.



sidirodromikanea