Η κατολίσθηση στην κοιλάδα της Μέσης Ρήνου στις 15 Μαρτίου συνεχίζει να προκαλεί σημαντικές διαταραχές στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές. Μετά το συμβάν, οι εργασίες αποκατάστασης βρίσκονται σε εξέλιξη για περισσότερες από τρεις εβδομάδες τώρα, ενώ δεν υπάρχει συγκεκριμένη πρόβλεψη σχετικά με την επιστροφή στις κανονικές συνθήκες λειτουργίας.
Νίκος Παπατόλιος
Σύμφωνα με τον διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής DB Netz, τα τρένα πρέπει να λειτουργούν το συντομότερο δυνατό. Ωστόσο, η ασφάλεια έρχεται πρώτη, πράγμα που σημαίνει ότι η αποκατάσταση της κυκλοφορίας θα μπορούσε, και πιθανότατα θα απαιτήσει περισσότερο χρόνο από τον αρχικά προγραμματισμένο.
Η σταθεροποίηση των βραχώδεις πλαγιές φαίνεται να είναι πολύ πιο δύσκολη από ό, τι εκτιμά η DB Netz και η ομάδα εμπειρογνωμόνων της. Η ευαίσθητη φύση του τοπίου σε συνδυασμό με τα ασταθή στοιχεία του εδάφους (πηλός, σχιστόλιθοι, ψαμμίτης) καθιστά δύσκολη τη γρήγορη εργασία και την παροχή πραγματικών πληροφοριών για το άνοιγμα του διαδρόμου. Επιπλέον, εκτός από τη διασφάλιση ότι οι πλαγιές δεν θα προκαλέσουν προβλήματα ξανά, το DB Netz πρέπει να ασχοληθεί με την πρακτική απομάκρυνση των πεσμένων πετρωμάτων από τις σιδηροδρομικές γραμμές.
Εν τω μεταξύ, η εταιρεία διαχείρισης υποδομής δήλωσε ότι ο διάδρομος θα ανοίξει ξανά κάποια στιγμή τον Απρίλιο. Επιπλέον, ανέφερε ότι «η εμπορευματική κυκλοφορία στη Μέση Ρήνο κοιλάδα τρέχει αξιόπιστα», καθώς τα περισσότερα τρένα ανακατευθύνονται μέσω της αριστερής όχθης του Ρήνου μέσω Bingen. Αυτές οι συγκεκριμένες δηλώσεις συγκέντρωσαν έντονη κριτική από τους σιδηροδρομικούς μεταφορείς εμπορευμάτων που χρησιμοποιούν τη διαδρομή της κοιλάδας του Ρήνου και πιθανώς αποτελούν το πραγματικό και πολύ βαθιά ριζωμένο πρόβλημα της όλης κατάστασης.
Πολυδιάστατα παράπονα
Από τη δεύτερη εβδομάδα της διακοπής, το Δίκτυο Ευρωπαϊκών Σιδηροδρόμων (ΝΕΕ) επέκρινε την DB Netz για κακή διαχείριση κρίσεων, έλλειψη επαρκούς επικοινωνίας και ανεπαρκείς εναλλακτικές διαδρομές για εμπορευματικά τρένα που κοστίζουν χρήματα και χρόνο. Η προοπτική της NEE ήταν αρκετά σαφής και σε πλήρη αντίθεση με τις DB Netz: όχι μόνο η πλειονότητα των τρένων δεν έστρεψε την αριστερή όχθη του Ρήνου, αλλά πολλά από αυτά χρησιμοποιούσαν διαδρομές που πρόσθεσαν έως και 300 επιπλέον χιλιόμετρα ταξιδιού. Επιπλέον, ο διαχειριστής υποδομής δεν κατάφερε να παράσχει ρεαλιστικές προβλέψεις σχετικά με τις επιχειρήσεις που συνεχίζονται ή ακόμη και παρέχει τις βασικές πληροφορίες σχετικά με τον χειρισμό κρίσεων.
Οι σιδηροδρομικές εταιρείες εξέφρασαν επίσης τις ανησυχίες και τα παράπονά τους για την τρέχουσα κατάσταση στην κοιλάδα του Ρήνου και τη στάση του διαχειριστή υποδομής. Η SBB Cargo International, για παράδειγμα, υπογράμμισε ότι η επαρκής διαχείριση της κυκλοφορίας στο δίκτυο της DB Netz είναι πολύ πιο σημαντική από την εμφάνιση πιθανών εκτροπών τρένων.
Επιπλέον, έφερε στην επιφάνεια ένα άλλο κρίσιμο θέμα. Οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο δίκτυο έχουν ζητήσει από το 2018 την ανάγκη για έναν «Διαχειριστή συμβάντων» να αναλάβει τον έλεγχο σε καταστάσεις όπως η κατολίσθηση. Είναι κατανοητό ότι δεν υπάρχει τέτοια διάταξη και τα αποτελέσματα είναι προς το παρόν ορατά, προκαλώντας τεράστια προβλήματα στη διεθνή σιδηροδρομική εμπορευματική κυκλοφορία. Η Hupac μοιράζεται την ίδια προοπτική με το SBB. Από την αρχή, απαίτησε περισσότερη προσοχή στη διαχείριση που θα έδινε προτεραιότητα στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές και περισσότερη δράση από τα αρμόδια μέρη. Εάν ισχύει το αντίθετο, τότε τα αποτελέσματα θα μπορούσαν να είναι επιζήμια τόσο για τον σιδηροδρομικό τομέα όσο και για τους μακροπρόθεσμους πράσινους στόχους της ΕΕ.Χάρτης εκτροπών. Πηγή: NEE
Θέμα πολιτιστικής φύσης
Όπως προαναφέρθηκε, το κλείσιμο της κοιλάδας του Μέσου Ρήνου πραγματοποιείται ήδη για τρεις εβδομάδες. Οι πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις ανέφεραν ότι η σιδηροδρομική εμπορευματική κίνηση θα αποκατασταθεί γύρω στο Πάσχα. Το Πάσχα έχει περάσει από καιρό και οι φήμες υποστηρίζουν ότι το κλείσιμο θα διαρκέσει τουλάχιστον δύο ακόμη εβδομάδες. Έχει αποδειχθεί πρακτικά ότι οι προτεινόμενες εκτροπές δεν λειτουργούν προς το συμφέρον των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων που αντιμετωπίζουν πολλά εμπόδια: χαμένα κέρδη, καθυστερήσεις, μεγαλύτεροι χρόνοι διέλευσης και αμφισβητούμενη αξιοπιστία.
Φαίνεται ότι είναι στα χέρια του DB Netze ως διαχειριστής υποδομής της περιοχής για να αλλάξει την κατάσταση προς το καλύτερο. Ωστόσο, αυτή η αποστολή μπορεί να μην αποδειχθεί τόσο εύκολη. Σύμφωνα με τον Hans-Willem Vroon, Διευθυντή της RailGood, η τρέχουσα κατάσταση δεν είναι πρωτοφανής. Η Γερμανία βρέθηκε στην ίδια θέση πολλές φορές πριν και χρησιμοποίησε την ίδια προσέγγιση για την επίλυση των προβλημάτων που προέκυψαν. Μόνο αυτή τη φορά τα πράγματα είναι διαφορετικά. Το προφίλ και η δυναμική του Rail έχουν αλλάξει, και το γεγονός ότι βρίσκεται στο προσκήνιο σημαντικών πολιτικών ατζέντας είναι μια αναμφισβήτητη απόδειξη αυτού.
Η Rail αποκτά επίσης μια διαφορετική θέση στη συνείδηση του κοινού με όλα τα περιβαλλοντικά της οφέλη. Η Rail, ωστόσο, πρέπει ακόμη να κερδίσει την εμπιστοσύνη των αγορών και περιπτώσεις όπως αυτές δεν πρόκειται να την βοηθήσουν στην επίτευξη αυτού του στόχου. Ο Vroon τόνισε ότι η DB Netze, αυτή τη στιγμή, δεν διαθέτει τρία πολύ βασικά πράγματα: επικοινωνία, αξιόπιστες προβλέψεις και επιχειρηματικότητα. Είναι καιρός για μια πολιτιστική αλλαγή εκ μέρους του διαχειριστή υποδομής που πρέπει να αρχίσει να αντιμετωπίζει το σιδηρόδρομο σαν επιχείρηση και να επιδεικνύει υπευθυνότητα και ευθύνη, πρόσθεσε.
Μετά την αποκατάσταση της κυκλοφορίας στην κοιλάδα του Ρήνου, το χειρότερο σενάριο είναι να ξεχνάμε ότι συνέβη ποτέ και να συνεχίσει τη λειτουργία και τη διαχείριση υποδομής ως συνήθως. Από την άλλη πλευρά, κατέληξε ο Vroon, αυτό θα μπορούσε επίσης να είναι μια τέλεια ευκαιρία για να αντληθούν μαθήματα και να γίνουν πολύτιμες αλλαγές και προσαρμογές. Με αυτόν τον τρόπο, ο ηγετικός μελλοντικός ρόλος των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών δεν θα παραμείνει θεωρητικό δυναμικό, αλλά θα γίνει πραγματικότητα.
.railfreight.com/railfreight/2021/04/09/rhine-valley-still-closed-db-netz-urged-to-act/
Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης
sidirodromikanea
Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης
sidirodromikanea