Οι υγειονομικές συνθήκες και τα σιδηροδρομικά δεδομένα φαίνεται ότι ευθύνονται για την καθυστέρηση στην έναρξη των δρομολογίων του «ασημένιου βέλους» της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Αλεξάνδρα Κασσίμη
Παρά τις αρχικές εξαγγελίες, που ήθελαν το πρώτο δρομολόγιο με το ανακατασκευασμένο ιταλικό τρένο (ETR 470, περίπου 600 θέσεων, εκ των οποίων οι 151 πρώτης θέσης) να μετατρέπεται σε επετειακό και να εκτελείται στην επέτειο των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, αυτό δεν έχει πραγματοποιηθεί ακόμα. Τα σημερινά δεδομένα φαίνεται πως μεταθέτουν κατά ένα μήνα το πρώτο γρήγορο δρομολόγιο του «ασημένιου βέλους» στις ελληνικές ράγες. Τα υψηλά επίπεδα κρουσμάτων κορωνοϊού στη χώρα οδήγησαν στην απόφαση για αναβολή της σύνδεσης μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης με το νέο τρένο, το οποίο βρίσκεται στη χώρα από τον περασμένο Ιανουάριο.
Επιχειρησιακά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επισημαίνει ότι είναι έτοιμη για το πρώτο δρομολόγιο, ωστόσο κρίθηκε ότι δεν υπήρχε λόγος εκτέλεσής του με δεδομένο ότι ισχύουν ακόμα περιορισμοί ως προς τις μετακινήσεις μεταξύ των νομών της χώρας.
Ελλειψη συντήρησης
Την ίδια στιγμή, το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας δεν φαίνεται ότι είναι σε θέση να υποδεχθεί το σύγχρονο (αν και ανακατασκευασμένο) αυτό τρένο, καθώς η έλλειψη συντήρησης οδηγεί σε συνεχείς διακοπές στην κυκλοφορία. Ετσι, στην καλύτερη περίπτωση, εάν δεν σημειωθούν έκτακτα περιστατικά –τα οποία αποτελούν μέρος της καθημερινότητας του δικτύου–, το ETR 470 θα μπορεί να τρέξει με ταχύτητες που δεν θα ξεπερνούν τα 160 χλμ./ώρα, και αυτές μάλιστα σε ορισμένα μόνο σημεία του δικτύου. Το συγκεκριμένο τρένο, ωστόσο, είναι σχεδιασμένο για να κινείται με 200 χλμ./ώρα, ταχύτητα που στην προκειμένη περίπτωση θυμίζει ταινία επιστημονικής φαντασίας για τα δεδομένα του δικτύου του ΟΣΕ.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας δεν θα είναι έτοιμο να εξυπηρετήσει υψηλές ταχύτητες πριν από το καλοκαίρι του 2022. Και αυτό γιατί τα έργα σηματοδότησης ETCS, ERTMS στο σύνολο του δικτύου θα έχουν ολοκληρωθεί το επόμενο καλοκαίρι, επιτρέποντας την ανάπτυξη υψηλότερων ταχυτήτων στο σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ. Αποτέλεσμα θα είναι το δρομολόγιο μεταξύ των δύο πόλεων να εκτελείται σε 3 ώρες και 15 λεπτά, έναντι 4 ωρών που διαρκεί σήμερα.
Στο μεταξύ, το προσεχές διάστημα αναμένεται η άφιξη του δεύτερου ιταλικού τρένου ETR 470 σε ελληνικό έδαφος. Στην παρούσα φάση βρίσκονται σε εξέλιξη όλες οι διεργασίες που απαιτούνται για την αναχώρηση του επόμενου «ασημένιου βέλους» από την Ιταλία. Το τρένο θα ακολουθήσει ακριβώς την ίδια διαδρομή που έκανε και το πρώτο ETR 470, που ήρθε στη χώρα στις αρχές του έτους ξεκινώντας από την Πιατσέντσα της Ιταλίας, όπου διεξήχθησαν οι εργασίες ανακατασκευής του. Θα έρθει συρόμενο στην Ελλάδα και όχι βασιζόμενο στις δικές του μηχανές. Με την άφιξή του στη Θεσσαλονίκη θα κατευθυνθεί στο εργοστάσιο (μηχανοστάσιο) της πόλης όπου έχουν ήδη προετοιμαστεί οι εγκαταστάσεις για να το υποδεχθούν. Η παραλαβή του νέου συρμού θα σηματοδοτήσει την έναρξη των δοκιμαστικών δρομολογίων, χωρίς επιβάτες, όπως επιβάλλεται από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων. Εκτιμάται ότι το δεύτερο «βέλος» θα είναι έτοιμο να υποδεχθεί επιβάτες εντός του Μαΐου.
Ωστόσο, για την έναρξη των τακτικών γρήγορων δρομολογίων μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης πρέπει να υπάρχουν διαθέσιμοι συνολικά τρεις συρμοί. Οι δύο για να δρομολογούνται κάθε πρωί από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, αντίστοιχα, και ένα εφεδρικό τρένο για την αντιμετώπιση πιθανών προβλημάτων. Σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα, η άφιξη και η ολοκλήρωση όλων των δοκιμών του τρίτου τρένου θα έχουν ολοκληρωθεί εντός του καλοκαιριού.
Εως το τέλος του φθινοπώρου αναμένεται να έχουν φθάσει και τα συνολικά πέντε «βέλη» που θα ενταχθούν στο τακτικό πρόγραμμα δρομολογίων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
kathimerini.gr
sidirodromikanea