Στην ακτογραμμή από το Σχιστό έως την Ελευσίνα δημιουργείται νέος πόλος, καθώς σχεδιάζονται τέσσερα μεγάλα έργα
Για ορισμένους εκ των συμμετεχόντων στην αγορά των logistics, ο αριθμός και μόνο των project δείχνει ότι δεν είναι δυνατόν να είναι όλα βιώσιμα. Ούτως ή άλλως, όμως, δεν είναι σίγουρο πως μπορούν να προχωρήσουν τα πάντα, ενώ βρίσκονται σε πολύ διαφορετικά στάδια ωρίμανσης. Φωτ. ΕΡΑ
Ηλίας Μπέλλος
Τέσσερα μεγαλεπήβολα σχέδια για την ανάπτυξη εμπορευματικών πάρκων και χωρών logistics, πέραν αυτού του Θριασίου και των δράσεων της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά, κυοφορούνται στη Δυτική Αττική. Αφορούν ακίνητα επί της ακτογραμμής που ξεκινά από το Σχιστό και εκτείνεται έως το λιμάνι της Ελευσίνας. Αιτία οι συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες της εγχώριας αλλά και της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, αλλά και η αναβάθμιση της ευρύτερης Περιφέρειας σε παγκόσμιο διαμετακομιστικό κέντρο ύστερα από την εντυπωσιακή αύξηση των φορτίων που διακινούνται από το λιμάνι του Πειραιά κατά την τελευταία δεκαετία. Δευτερευόντως, όμως, οι σχεδιασμοί αυτοί οφείλονται και στην ανάπτυξη ιδιωτικών ανταγωνιστικών συμφερόντων ειδικά από ομίλους που διακινούν μεγάλα φορτία.
Για ορισμένους εκ των συμμετεχόντων στην αγορά των logistics, ο αριθμός και μόνο των project δείχνει ότι δεν είναι δυνατόν να είναι όλα βιώσιμα. Ούτως ή άλλως, όμως, δεν είναι σίγουρο πως μπορούν να προχωρήσουν τα πάντα ενώ βρίσκονται σε πολύ διαφορετικά στάδια ωρίμανσης.
Το ένα project αφορά την αξιοποίηση μέρους των εκτάσεων των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τον επενδυτή που αναμένεται να τα αποκτήσει ύστερα από τους σχετικούς διαγωνισμούς. Ειδικότερα, οι επιτρεπόμενες χρήσεις στις δευτερεύουσας σημασίας εκτάσεις του συγκροτήματος του Σκαραμαγκά περιλαμβάνουν τη δυνατότητα ανάπτυξης αποθηκευτικών χώρων και εμπορευματικού πάρκου. Δεδομένης της άμεσης πρόσβασης σε ιδιοχρησιμοποιούμενες λιμενικές εγκαταστάσεις και σε βασικούς οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες καθίσταται αντιληπτή η λογική του σχεδίου. Ο βασικός αυτή την περίοδο ενδιαφερόμενος επενδυτής για τα ναυπηγεία περιλαμβάνει και μη αμιγώς ναυπηγικές χρήσεις στο επιχειρηματικό του σχέδιο, αναφέρουν σχετικές πληροφορίες.
Ενα δεύτερο τέτοιο σχέδιο υπάρχει για γειτονική έκταση, που φιλοξενεί τη «Χαλυβουργική», την οποία η Εθνική Τράπεζα επιχειρεί αυτές τις μέρες να θέσει σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης και να πουλήσει. Με δεδομένο ότι το ακίνητο της «Χαλυβουργικής» διαθέτει δικές του αδειοδοτημένες λιμενικές εγκαταστάσεις, θα μπορούσε με τις κατάλληλες επενδύσεις να διαμορφωθεί ένα ευρωπαϊκής κλάσης εμπορευματικό πάρκο. Για ένα τέτοιο εγχείρημα φαίνεται να ενδιαφέρεται συγκεκριμένος ελληνικός επιχειρηματικός όμιλος με δραστηριότητα και στη ναυτιλία και στα logistics.
Πολύ κοντά εκεί βρίσκεται και το τρίτο ακίνητο για το οποίο εκπονούνται σχέδια αξιοποίησης ως εμπορευματικού χώρου logistics. Πρόκειται για την έκταση που φιλοξενεί την κλειστή από το 2014 μονάδα της «Χαλυβουργίας Ελλάδος». Το συγκεκριμένο ακίνητο ενδέχεται να περάσει στον έλεγχο του επενδυτικού κεφαλαίου HIG, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» έχει πραγματοποιήσει ήδη συζητήσεις με πιθανούς διαχειριστές αλλά και κατασκευαστές ανάπτυξης αποθηκευτικών χώρων.
Ενα τέταρτο project, οι σχεδιασμοί για το οποίο ήρθαν σε γνώση της κυβέρνησης από τον ενδιαφερόμενο προ ολίγων εβδομάδων, αφορά τους προβλήτες του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας. Ειδικότερα η Goldair, μία από τις μεγαλύτερες ελληνικές επιχειρήσεις logistics, εξετάζει το ενδεχόμενο να αναλάβει την υποπαραχώρηση ενός τμήματος των προβλητών της Ελευσίνας για δική της χρήση.
Στην ευρύτερη περιοχή βεβαίως πρόκειται να αναπτυχθεί και το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο στην έκταση 2.000 στρεμμάτων της ΓΑΙΑΟΣΕ. Ο διαγωνισμός και η παραχώρηση 600 στρεμμάτων από αυτά προ ετών στην κοινοπραξία Goldair/ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ προσέκρουσαν σε ευρωπαϊκές αντιρρήσεις. Ετσι μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται να επιχειρηθεί η αξιοποίηση των υπολοίπων 1.400 στρεμμάτων και ενδεχομένως και των 600. Κέντρο logistics, όμως, στον χώρο του πρώην Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Υλικού, που έχει ενταχθεί στην παραχώρηση προς τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, σχεδιάζει να αναπτύξει και η COSCO.
Ετσι, έξι συνολικά νέα μεγάλα project βρίσκονται στο τραπέζι, αλλά κοντύτερα κι άλλα μακρύτερα από την υλοποίησή τους. Και αυτά την ίδια ώρα κατά την οποία συνεχίζεται η διαδικασία συγκέντρωσης μεμονωμένων αποθηκευτικών χώρων της Δυτικής Αττικής σε ομίλους με καταλύτη τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου και χρηματοδοτήσεις διαθέσιμες και από επενδυτικά κεφάλαια που διαβλέπουν ικανοποιητικές αποδόσεις από τέτοιου είδους ακίνητα.
Ανεξαρτήτως από το πώς θα εξελιχθούν τα παραπάνω κυοφορούμενα πλάνα, καθίσταται σαφές πως η έλευση της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά πριν από 13 χρόνια και, κυρίως, η παγκοσμιοποίηση της παραγωγής και του εμπορίου και η κομβική γεωγραφική θέση του Πειραιά, αργά αλλά σταθερά, τείνουν να μετατρέψουν την Περιφέρεια της Δυτικής Αττικής σε παγκόσμιας κλάσης διαμετακομιστικό κέντρο.
Μεγαλώνει η αγορά
Πολλοί διαβάζουν στα σχέδια ανάπτυξης νέων εμπορευματικών πάρκων με πρόσβαση σε λιμενικές εγκαταστάσεις στη Δυτική Αττική προσπάθειες εγχώριων ομίλων να αυτονομηθούν και να απεξαρτηθούν από τον ΟΛΠ και ενδεχομένως ακόμα και να τον ανταγωνιστούν. Σε καμία περίπτωση βέβαια τυχόν λιμενικές εγκαταστάσεις σε τέτοιου μεγέθους αναπτύξεις δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν μεγάλους αποθέτες που είναι και το πελατολόγιο-στόχος της COSCO. Μάλιστα, σύμφωνα με όσα αναφέρουν κύκλοι της διοίκησης του ΟΛΠ αναφορικά με την προοπτική ανάπτυξης όλων αυτών των νέων χωρών logistics, η υλοποίησή τους αντιμετωπίζεται ως ιδιαίτερα θετική προοπτική για την εισηγμένη. Οπως εξηγούν οι πολύ μεγάλες εταιρείες τακτικών δρομολογίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και οι πολύ μεγάλοι αποθέτες φορτίων που είναι οι πελάτες τους, χρειάζονται τέτοιους χώρους που δεν μπορεί να διαθέσει ο ΟΛΠ με τις πεπερασμένες εκτάσεις του και την πυκνή εντατική χρήση τους.
kathimerini.gr
sidirodromikanea