Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021

Clemens Först: Το 2021 θα είναι η χρονιά της αναγέννησης των σιδηροδρόμων.

Πώς διαχειρίζεται μια σιδηροδρομική επιχείρηση την τρέχουσα κρίση; Και πώς μπορούν οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές να φτάσουν στο επόμενο επίπεδο ανάπτυξης, καθιστώντας τον μελλοντικό τρόπο μεταφοράς;

Η εξισορρόπηση κάτω από ακραίες συνθήκες χωρίς απώλεια πολύπλευρης εστίασης και βελτίωση σε προσωπικό και συλλογικό πεδίο είναι τα βασικά στοιχεία που καθορίζουν την επιτυχία για τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Rail Cargo Group, Clemens Fõrst. Μοιράστηκε αυτές τις πληροφορίες σε μια αποκλειστική συνέντευξη για το RailFreight Live.


Γράφει ο Νίκος Παπατόλιος


Το να γίνει η βιώσιμη ραχοκοκαλιά της εφοδιαστικής για την ευρωπαϊκή οικονομία παραμένει η βασική αξία και δήλωση οράματος για το RailCargoGroup (RCG). Ωστόσο, όταν αναφέρεται στον «κορμό της εφοδιαστικής», ο Först δεν περιορίζει τις φιλοδοξίες του μόνο εντός της εταιρείας που διευθύνει. Αντιθέτως, οραματίζεται ένα ισχυρό ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό φορτίο που θα επιτύχει τους στόχους του και θα φτάσει σε άλλους.


Clemens Först, Διευθύνων Σύμβουλος του Rail Cargo Group

Εξισορρόπηση σε σχοινί

Η πανδημία Covid-19 ωφέλησε αναμφίβολα τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές με πολλούς τρόπους. Εκτός από τη μετακίνηση σημαντικού μεριδίου φορτίου σε γραμμές λόγω της αδυναμίας λειτουργίας άλλων τρόπων μεταφοράς, η κρίση έχει επίσης αποδείξει ότι ο σιδηρόδρομος μπορεί να είναι αρκετά αξιόπιστος και αποτελεσματικός για να προσελκύσει την προσοχή του αποστολέα.

Φυσικά, οι σιδηροδρομικοί φορείς έπρεπε επίσης να αντιμετωπίσουν ένα σωρό ζητήματα κατά τη διάρκεια αυτής της άνευ προηγουμένου περιόδου. Ο απρόβλεπτος σχεδιασμός ταξιδιού, περιορισμοί ταξιδιού λόγω περιφερειακών κλειδώσεων και συμφόρησης διέλευσης συνόρων λόγω της τεράστιας μεταφοράς εμπορευμάτων ήταν μεταξύ των κύριων αγώνων τους. Με τον καιρό όμως, ο σιδηροδρομικός τομέας άρχισε να συνειδητοποιεί ότι αυτή η κρίση δεν θα διαρκέσει για πάντα. Κατά συνέπεια, η εύρεση της λεπτής γραμμής ανάμεσα σε αυτόν τον «βραχυπρόθεσμο τρόπο επιβίωσης της κρίσης και ακόμη να βάζουμε αρκετούς πόρους για τα πιο σημαντικά μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα έργα» αποδείχθηκε κρίσιμη.
Αυτή η «ισορροπία» είναι αυτό που ο Först χαρακτηρίζει ως το πιο δύσκολο έργο για αυτόν και την RCG αυτήν τη στιγμή. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι σιδηροδρομικοί φορείς δεν πρέπει να καταναλώνονται μόνο για την επίλυση προσωρινών προβλημάτων. Αντίθετα, θα πρέπει επίσης να επικεντρωθούν και να επενδύσουν στο μέλλον, δεδομένου ότι η ημέρα που θα τελειώσει η πανδημία δεν είναι μακριά. Τότε, ο σιδηροδρομικός τομέας θα πρέπει να αποδείξει ότι είναι παρών και έτοιμος να αναλάβει το καθήκον της μεταφοράς μεγάλων φορτίων.

Το 2021 είναι το έτος αλλαγής

Μια άλλη ευεργετική εξέλιξη της πανδημίας είναι ότι έδειξε «τη συστηματική συνάφεια του σιδηροδρόμου κατά τη διάρκεια της κρίσης», δήλωσε ο Först. Μαζί με την αλλαγή του κλίματος, αυτό θα μπορούσε να γίνει ένα επιπλέον επιχείρημα στην ατζέντα των σιδηροδρόμων. Μετά την κρίση, το 2021 θα μπορούσε πράγματι να γίνει «η χρονιά της αναγέννησης των σιδηροδρόμων, καθώς τώρα ο τομέας έχει όλα τα κομμάτια του παζλ για να κάνει την αλλαγή», πρόσθεσε.
Συγκεκριμένα, βλέπουμε μια σταθερή πεποίθηση πολιτικής τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο για να υποστηρίξουμε την περαιτέρω ανάπτυξη των σιδηροδρόμων και να απολαύσουμε τα περιβαλλοντικά οφέλη που προσφέρει. Το πιο σημαντικό, ωστόσο, ο σιδηροδρομικός τομέας βλέπει την εμπιστοσύνη των πελατών και των φορτωτών. Επιπλέον, οι φορτωτές αρχίζουν να συνειδητοποιούν την αξία των βιώσιμων μεταφορών περισσότερο από ποτέ. «Το θέμα των εκπομπών έχει αλλάξει ριζικά. Δεν είμαστε ακόμη σε σημείο όπου οι φορτωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν μια τιμή premium για τις πράσινες μεταφορές, αλλά το εξετάζουν σοβαρά με τον ίδιο τρόπο που θεωρούν ότι ανέχονται την πολυπλοκότητα των πολυτροπικών μεταφορών », σχολίασε ο Först.

Τρεις πυλώνες επιτυχίας

Όταν η συζήτηση αφορά τους στόχους του σιδηροδρόμου του 2030 που φτάνουν το 30% του μεριδίου αγοράς μεταφορών, ο Först πιστεύει ακράδαντα ότι ο τομέας θα επιτύχει σε αυτήν την προσπάθεια. «Όλα τα σιδηροδρομικά πάρτι εργάζονται σκληρά προς αυτή την κατεύθυνση», λέει. Αυτός ο στόχος 30 τοις εκατό είναι ένας αριθμός σιδηροδρομικών μεταφορών που ήδη βιώνει στην Αυστρία, ενώ το μερίδιο των σιδηροδρόμων είναι ακόμη μεγαλύτερο στην Ελβετία. Κατά συνέπεια, ο καθορισμός και η επίτευξη τέτοιων στόχων δεν είναι καθόλου ρεαλιστικός.
Ωστόσο, ο Först έθεσε ένα θεμελιώδες ερώτημα σχετικά με τον σωστό τρόπο επίτευξης αυτού του στόχου. Ως αποτέλεσμα, εντόπισε τρεις πυλώνες που μπορούν να οδηγήσουν την επιτυχία στην σιδηροδρομική γραμμή: ο πρώτος σχετίζεται με την ανάγκη οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να κάνουν την εργασία τους. Τούτου λεχθέντος, η RU πρέπει να προσαρμοστεί σε διαφορετικές συνθήκες, να μάθει από τα λάθη τους και να αξιοποιήσει τα σχόλια και την εμπειρία των πελατών προς όφελός τους.
Ο δεύτερος πυλώνας αφορά υποδομές υψηλής απόδοσης. Η ευρωπαϊκή σιδηροδρομική υποδομή είναι εξαιρετικά περίπλοκη και τμηματοποιημένη, και οι διαχειριστές υποδομής από διάφορες χώρες θα πρέπει να καθίσουν μαζί και να δημιουργήσουν ένα εκσυγχρονισμένο και εύκολο στην πλοήγηση σιδηροδρομικό δίκτυο, επιτρέποντας στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές να φτάσουν τα μέγιστα επίπεδα απόδοσης. Τέλος, ο σιδηροδρομικός τομέας θα χρειαστεί εγγυήσεις για δίκαιους όρους οικονομικού και ανταγωνισμού έναντι των οδικών εμπορευματικών μεταφορών. Η δημιουργία ίσων όρων ανταγωνισμού για τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές είναι κρίσιμη όσον αφορά την ανάπτυξη. Σε τελική ανάλυση, δεν πρόκειται μόνο για τους σιδηροδρόμους, αλλά για τον μεγαλύτερο σκοπό των βιώσιμων και χωρίς εκπομπές μεταφορών που θα μεταμορφώσουν την Ευρώπη.

railfreight.com/railfreight/2021/03/29/clemens-forst-2021-will-be-the-year-of-renaissance-for-rail/

Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης
sidirodromikanea