Ο Οδοντωτός Σιδηρόδρομος παραμένει καθηλωμένος στις ράγες, εκτός λειτουργίας, από τις αρχές Νοεμβρίου και το Διακοφτό παραμένει, από τότε, μια έρημη και πληγωμένη πόλη…
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Οδοντωτού Γιάννης Καραπαναγιώτης δίνει με τον πιο απλό και εύγλωττο τρόπο την εξήγηση: «Διακοφτό χωρίς Οδοντωτό, δεν νοείται… Είμαστε, δυστυχώς, εδώ κι καιρό, μια ερημωμένη πόλη, μια σχεδόν νεκρή πόλη. Ο Οδοντωτός έδινε ζωή, πνοή και στην πόλη και σε όλη την περιοχή. Και τώρα, είναι όλα, ακόμα κι εμείς οι άνθρωποι, μαραζωμένοι...».
Σκεφτείτε, μάλιστα, πως φέτος συμπληρώνονται 125 χρόνια ζωής του Οδοντωτού Σιδηροδρόμου! Και σε συνδυασμό με τον εορτασμό των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, είχαν προγραμματιστεί, προ πανδημίας, γιορτές και πανηγύρια στο Διακοφτό. Τα 125α γενέθλια θα εορτάζονταν με τον πλέον ηχηρό τρόπο. «Πανικός θα γινόταν… Είχαμε ετοιμάζει πραγματικά πολύ όμορφες εκδηλώσεις, αλλά δυστυχώς ανατράπηκαν όλα», αποκαλύπτει ο κ. Καραπαναγιώτης.
Όταν το μυαλό γυρίζει ακόμα πιο πίσω, στον χειμώνα του 2019, η πίκρα γίνεται ακόμα πιο μεγάλη: «Θυμάμαι Νοέμβριο και Δεκέμβριο του 2019 είχαμε διπλά δρομολόγια και γινόταν χαμός. Και τώρα, πιάνεται η ψυχή σου. Ο Οδοντωτός είναι καθαρά ένα τουριστικό τρένο. Χωρίς τουρισμό, λοιπόν, και με απαγόρευση μετακίνησης από νομό σε νομό, δεν υπάρχει Οδοντωτός. Τέτοια εποχή, το Διακοφτό έσφυζε από ζωή. Εσωτερικός τουρισμός μιας μέρας. Ακόμα κι αυτό, επειδή το είχαμε σε μεγάλη έκταση, έδινε πνοή στο τρένο, στην πόλη».
Υπάρχει, άραγε, κάτι που μπορεί, έστω και παροδικά, ν' αναπληρώσει το κενό του Οδοντωτού για το Διακοφτό και για όλη την περιοχή; Ο κ. Καραπαναγιώτης είναι απόλυτος: «Όχι, ο Οδοντωτός είναι ένας και μοναδικός. Ξέρετε ποια είναι η μοναδικότητα αυτού του τρένου; Ότι ξεκινάς απ' τα παράλια του Κορινθιακού και μέσω Οδοντωτού, σε 22 χιλιόμετρα φτάνεις στους πρόποδες του Χελμού. Και δείτε για πόσα είδη τουρισμού μιλάμε: θρησκευτικός, ιστορικός, περιηγητικός, ορειβατικός, φυσιολατρικός. Ο σιδηροδρομικός τουρισμός είναι ένα τεράστιο και ανεξάντλητο κεφάλαιο. Και το επιβεβαιώνουμε για μια ακόμα φορά τώρα, έστω και με πικρό τρόπο… Για εμάς εδώ στο Διακοφτό, το χτύπημα είναι μεγάλο. Μαρασμός. Και μεγάλο οικονομικό χτύπημα».
Μια και η κουβέντα περί Οδοντωτού, μπήκα στον πειρασμό να ρωτήσω τον κ. Καραπαναγιώτη για το θεωρητικό, για την ώρα, πρότζεκτ της επέκτασης του Οδοντωτού μέχρι Αγία Λαύρα και μέχρι Χιονοδρομικό. Ένα πρότζεκτ που ούτε καν σε μακέτα υπάρχει ακόμα…
Ηταν σαφέστατος και μάλλον κυνικός, αλλά ειλικρινέστατος: «Θα την πω την αμαρτία μου: το βλέπω πάρα πολύ δύσκολο αυτό το εγχείρημα. Mιλάμε για μια έξτρα γραμμή 15 χιλιομέτρων. Εδώ δεν έχει γίνει ακόμα τίποτα με τη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας - Πάτρας, που είναι μέσα στις δύο πιο ιστορικές… Εδώ ψάχνουν φόρμουλα για να φτάσει η νέα σιδηροδρομική γραμμή ως το λιμάνι της Πάτρας, που είναι επιτακτική ανάγκη, κι ακόμα δεν έχει προχωρήσει τίποτα και 'μεις συζητάμε για επέκταση μιας γραμμής για την οποία δεν υπάρχει ούτε μελέτη ακόμα; Το πιο βασικό που χρειάζεται, από τα λίγα που ξέρω, είναι μια εκτενής μελέτη κόστους και ανταποδοτικότητας. Το κόστος της επέκτασης του Οδοντωτού ως το Χιονοδρομικό αξίζει τον κόπο σε σχέση με την εμπορικότητα της γραμμής; Το λέω απλά λοιπόν: εδώ γίνεται ολόκληρη συζήτηση για το πώς θα φτάσει το τρένο μέχρι το λιμάνι, πώς θα περάσει από την πόλη της Πάτρας, και νομίζετε πως είναι εύκολο να βρεθεί τρόπος να διασχίσει μια γραμμή ένα βουνό;».
pelop.gr
sidirodromikanea