Τετάρτη 31 Μαρτίου 2021

Σε κρίσιμο σταυροδρόμι το Θριάσιο Ι.

Τι σημαίνει η αποδοχή ή όχι από τον παραχωρησιούχο των όρων της DG Comp

Κολλημένο 20 χρόνια παραμένει το μεγαλόπνοο σχέδιο της κατασκευής του Εμπορευματικού Κέντρου Ιδιωτών στο Θριάσιο Πεδίο, γνωστό ως Θριάσιο Ι, που θα άλλαζε τον χάρτη των εμπορευματικών μεταφορών.

Η απάντηση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DG Comp) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έφερε την πλήρη ανατροπή του χρηματοοικονομικού μοντέλου επί του οποίου είχε στηρίξει την οικονομική προσφορά του το σχήμα Goldair- ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ σχετικά με τη σύμβασηπαραχώρησης του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, σε έκταση 588 στρεμμάτων.

Η αγορά ζητά πλέον λύση εδώ και τώρα προκειμένου να προχωρήσει η μεγαλύτερη επένδυση στον χώρο των logistics. Υπενθυμίζεται ότι το 2016 σε έναν ακόμη διαγωνισμό είχε εμφανιστεί ένα μόνο σχήμα, αυτό της ΕΤΒΑ - ΒΙΠΕ (Τράπεζα Πειραιώς) και της εταιρείας διαμεταφορών Goldair. Το κοινοπρακτικό σχήμα, με την Πειραιώς να κατέχει τη μερίδα του λέοντος, κατέστη ο παραχωρησιούχος του έργου.

Έχει περάσει μια πενταετία σχεδόν και το έργο δεν έχει προχωρήσει, παρά τις πιέσεις που ασκούνται από τον χώρο των logistics που επιθυμεί διακαώς τη δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο.

Πλέον, όπως αναφέρουν πληροφορίες, η DG Comp, η διεύθυνση κρατικών ενισχύσεων της Ε.Ε., θέτει ως προϋποθέσεις για να εγκρίνει τη σύμβαση να διπλασιαστεί το τίμημα στα 62 εκατ. ευρώ (έναντι 31 εκατ. ευρώ αρχικά) και να μειωθεί η διάρκεια της σύμβασης στα 37 από 60 χρόνια. Απαιτείται ακόμη το ύψος της ελάχιστης απαιτούμενης επένδυσης να αυξηθεί σε 55 από 33 εκατ. ευρώ.

Οι αλλαγές αυτές στους όρους της σύμβασης παραχώρησης οδηγούν σε δύο επιλογές όσον αφορά την επένδυση ύψους 160 εκατ. ευρώ με αντικείμενο την κατασκευή αποθηκών, συνολικής επιφάνειας έως 210.000 τ.μ.

Πρώτον, ο παραχωρησιούχος να μην αποδεχτεί τις τροποποιήσεις που ζητά η DG Comp και να υπαναχωρήσει, καθώς οι αποδόσεις του έργου κρίνονται ως μη βιώσιμες σε περίπτωση διπλασιασμού του τιμήματος και μείωσης της περιόδου παραχώρησης. Σε αυτή την περίπτωση, μεταξύ άλλων, θα ξεκινούσε διαδικασία ανάκτησης κοινοτικών κονδυλίων της τάξεως των 250 εκατ. ευρώ, καθώς το έργο συγχρηματοδοτήθηκε με ευρωπαϊκούς πόρους.

Δεύτερον, ο παραχωρησιούχος να αποδεχτεί τις ζητούμενες τροποποιήσεις ιδίως εφόσον πιθανές νέες διαπραγματεύσεις μεταξύ Δημοσίου και Κομισιόν (για την εκ νέου αναπροσαρμογή όσων ζητάει η Κομισιόν) στέφονταν με επιτυχία. Σε αυτή την περίπτωση, τοέργο θα σωθεί, αλλά θα καθυστερήσει να ξεκινήσει όχι μόνον επειδή θα απαιτηθεί χρόνος για τις νέες διαπραγματεύσεις. Αλλά κι επειδή -εάν κι εφόσον αυτές ολοκληρωθούν- η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης θα πρέπει να εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να κυρωθεί από τη Βουλή, ενώ απαιτούνται περίπου 18 μήνες προκειμένου να εξασφαλιστούν οι απαιτούμενες αδειοδοτήσεις.

Τι προέβλεπε η σύμβαση

Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση παραχώρησης του έργου είχε υπογραφεί μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου, της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. και της εταιρείας «Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο» Α.Ε. (ΘΕΚ Α.Ε.), η οποία ελέγχεται κατά 80% από την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, θυγατρική της Τράπεζας Πειραιώς και κατά 20% από την Goldair Cargo. Η ΘΕΚ Α.Ε. έχει αναλάβει την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου έναντι τιμήματος 31 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 10 εκατ. ευρώ είναι το εφάπαξ τίμημα και τα υπόλοιπα το ετήσιο. Η σύμβαση επικυρώθηκε από τη Βουλή το 2018 και περίμενε την έγκριση από την Κομισιόν.

Να σημειωθεί ότι το 2019 η εταιρεία Μυτιληναίος υπέγραψε σύμβαση για την κατασκευή του έργου, του πρώτου Logistics Park στην Ελλάδα.

Η σύμβαση επίσης προβλέπει και επένδυση 160 εκατ. ευρώ σε διάστημα πέντε ετών για την κατασκευή του μεγαλύτερου εμπορευματικού κέντρου στη χώρα.

Σε μια συγκυρία όπου η χώρα έχει ανάγκη από επενδύσεις και ανάπτυξη εναλλακτική του τουρισμού που να στηρίζεται πάνω σε σταθερές βάσεις, το έργο στο Θριάσιο θεωρείται εμβληματικό και γι’ αυτό πρέπει να προχωρήσει, όπως λένε οι εταιρείες του χώρου.

naftemporiki.gr
sidirodromikanea