Η γνώμη για τους βρετανικούς σιδηροδρόμους είναι ομόφωνη: λειτουργούν άσχημα και κοστίζουν πάρα πολύ .
Ιδιωτικοποιήθηκε τη δεκαετία του 1980 από την κυβέρνηση της τότε Πρωθυπουργού, Margaret Thatcher, με σκοπό να δώσει ανταγωνιστικότητα στον τομέα και να προσφέρει καλύτερη εξυπηρέτηση στον καταναλωτή, θεωρούνται ομόφωνα μεταξύ των χειρότερων στην Ευρώπη, με αργά και άβολα τρένα, ξεπερασμένες γραμμές., και υπερβολικές τιμές.
Τώρα η κατάσταση θα μπορούσε να αλλάξει χάρη στην εισαγωγή τρένων υψηλής ταχύτητας στην Αγγλία. Αυτό είναι το έργο που μετονομάστηκε HS2 (High Speed 2), το οποίο θα πρέπει να συμπληρώσει και να ολοκληρώσει το μικρότερο HS1 (High Speed 1), το οποίο συνδέει το Λονδίνο με το αγγλικό δίκτυο και συνεπώς με την ήπειρο μέσω του Eurotunnel .
Και όμως, τώρα, μια περιβαλλοντική διαμαρτυρία απειλεί να μπλοκάρει ολόκληρη τη λειτουργία σε ένα από τα βασικά σημεία της: Σταθμός Euston , ο υπόγειος σταθμός που προορίζεται να γίνει το σημείο άφιξης και αναχώρησης του νέου σιδηροδρομικού δικτύου του Λονδίνου. Στην πραγματικότητα, εδώ και μερικούς μήνες, δεκάδες περιβαλλοντικοί ακτιβιστές έχουν κατασκηνώσει με σκηνές και πινακίδες στο Euston Garden, τον κήπο στην πλατεία με το ίδιο όνομα κάτω από το οποίο πρέπει να περάσουν οι στοές του νέου φουτουριστικού σταθμού.
Η κατηγορία των οικολόγων είναι ότι ο σιδηρόδρομος απειλεί τη φύση , ιδίως τον πληθυσμό των κουκουβαγιών και των νυχτερίδων του βόρειου δάσους. Σύμφωνα με τους περιβαλλοντολόγους, στην πραγματικότητα, ο σιδηρόδρομος υψηλής ταχύτητας θα προκαλέσει σοβαρή ηχορύπανση, με κίνδυνο να βλάψει το οικοσύστημα μιας τεράστιας περιοχής. Επιπλέον, σύμφωνα με τους αντιπάλους, η βρετανική κυβέρνηση δεσμεύεται να δαπανήσει ένα μεγάλο ποσό δημόσιου χρήματος, το οποίο θα ήταν καταλληλότερο να διατεθεί σε πιο επείγουσες πρωτοβουλίες, όπως η υγειονομική περίθαλψη, που επίσης απειλούνται από την πανδημία.
Πολλοί είχαν ήδη εκφράσει αμφιβολίες σχετικά με την υλοποίηση του HS2 , ιδίως τον Μπόρις Τζόνσον, ο οποίος όμως άλλαξε γνώμη αμέσως μετά την εκλογή του πρωθυπουργού.
Το κόστος της εργασίας είναι σίγουρα τεράστιο και αυξάνεται συνεχώς σε σύγκριση με τις αρχικές προβλέψεις. Εάν το 2010 εκτιμήθηκαν μεταξύ 30 και 36 δισεκατομμυρίων λιρών, το 2015 αυξήθηκαν σε 56 δισεκατομμύρια και το 2019 σε μεταξύ 80 και 89 δισεκατομμύρια, το ισοδύναμο περίπου 100 δισεκατομμυρίων ευρώ . Πολλοί εμπιστευτικοί πιστεύουν ότι, εάν και όταν ολοκληρωθεί αυτό το έργο, το κόστος θα αυξηθεί περαιτέρω και πολύ. Ταυτόχρονα, η διάρκεια της εργασίας αυξάνεται. Το επίσημο ημερολόγιο προβλέπει ότι η πρώτη φάση - από το Λονδίνο στο Midlands - θα ολοκληρωθεί μεταξύ 2029 και 2033 , ενώ η δεύτερη - το υποκατάστημα που φτάνει στο Γιορκσάιρ - το 2035 .
Με την ολοκλήρωση της εργασίας, υποτίθεται ότι 16 τρένα προς « τώρα θα ταξιδέψουν κατά μήκος του HS2 , φτάνοντας συνολικά 21 σταθμούς , συνολικού δικτύου 530 km με τελική ταχύτητα 360 K / h, μεταφέροντας 26.000 επιβάτες την ώρα ανά συνολικά 80 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Συνδέοντας με το HS1 , την άλλη γραμμή υψηλής ταχύτητας που διασχίζει το Λονδίνο και τη νοτιοανατολική Αγγλία, το High Speed 2 στοχεύει στη μετατροπή των σιδηροδρομικών μεταφορών σε όλη την Αγγλία, υποσχόμενος τελικά γρήγορα, άνετα, αποδοτικά και οικονομικά τρένα.
Όμως, οι λογαριασμοί του HS2 είχαν γίνει πριν από το Brexit και τον Coronavirus , δύο γεγονότα που έχουν μειώσει και αλλάξει τις προβλέψεις για τα πάντα, από το εμπόριο έως τον αριθμό των μετακινούμενων που προορίζονται να αλλάξουν με την εξάπλωση της έξυπνης εργασίας. Σε αυτό προστίθεται η περιβαλλοντική επίπτωση στα λεγόμενα αρχαία δάση, τα υφιστάμενα δάση από το 1600, που χαρακτηρίζονται από την κυβέρνηση της χώρας ως «αναντικατάστατο» φυσικό βιότοπο, του οποίου η πανίδα απειλείται να μειώσει σοβαρά τον πληθυσμό της ή ακόμη και σε ορισμένα περιπτώσεις εξαφάνισης.
Πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη η ηχορύπανση, με 22.000 σπίτια και 200 δημόσια κτίρια που βρίσκονται σε απόσταση 300 μέτρων από τη σιδηροδρομική γραμμή και τα οποία ενδέχεται να προκαλέσουν σημαντική αύξηση του θορύβου. Τέλος, εγείρει πολλές αμφιβολίες, τη δέσμευση ότι το HS2 θα είναι μηδενικές εκπομπές , όπως καταγγέλλεται από έκθεση της Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής των Κοινοτήτων.
Δεν είναι επομένως σαφές πώς και πότε θα τελειώσει η διαμάχη, όχι μόνο στις σήραγγες του Euston Garden και στην κορυφή των δέντρων, αλλά γενικότερα στο μέλλον αυτού του έργου, το οποίο έχει δημιουργήσει μεγάλες προσδοκίες, αλλά και σκληρή κριτική και αντιπολίτευση.
.ferrovie.info/index.php/it/13-treni-reali/17392-ferrovie-ecco-come-l-alta-velocita-potrebbe-rivoluzionare-i-treni-britannici
Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης
sidirodromikanea.blogspot.com