Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2021

2021: Το Ευρωπαϊκό Έτος σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών ...

Στα μέσα Δεκεμβρίου 2020, κατά τη σύνοδο ολομέλειάς του, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έστειλε ένα ισχυρό μήνυμα [1] με την έγκριση του 2021 ως Ευρωπαϊκού Έτους Σιδηροδρόμων. Το Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων θα υποστηρίξει τον «Νόμο για το Κλίμα» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο οποίος προτείνει τον καθορισμό δεσμευτικού στόχου για την επίτευξη καθαρού μηδενικού άνθρακα έως το 2050.

Η FEPORT, όπως και πολλές άλλες αδελφικές οργανώσεις που πιστεύουν στην ικανότητα των σιδηροδρόμων να συμβάλλουν στους οικονομικούς και κλιματικούς στόχους της Ευρώπης, χαιρετίζει αυτήν την απόφαση και ελπίζει ότι το Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων θα είναι μια πραγματική ευκαιρία για την επίτευξη επιτέλους ενός νομικού πλαισίου που πληροί επίσης ανάγκες όλων των υποστηρικτών των σιδηροδρόμων. Πολλοί από αυτούς πιστεύουν πράγματι ότι οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές πρέπει να βελτιώσουν το μερίδιο των μέσων μεταφοράς για να μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές εμπορευματικών μεταφορών. Ωστόσο, η υλοποίηση του παγκόσμιου στόχου απαιτεί να αντιμετωπιστούν και άλλες εκπομπές εμπορευματικών μεταφορών.

Η επίτευξη ισορροπημένης στροφής μέσω αύξησης των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών πρέπει να παραμείνει προτεραιότητα για τη στρατηγική για την αειφόρο και έξυπνη κινητικότητα. Η στρατηγική θέτει έναν σαφή στόχο της αύξησης του όγκου των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών κατά 50% έως το 2030 και του διπλασιασμού του όγκου των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών έως το 2050. Αυτό θα είναι δυνατό εάν και μόνο εάν πραγματοποιηθούν ορισμένες ουσιαστικές νομοθετικές αναθεωρήσεις, εάν οι νομοθέτες και τα κράτη μέλη παραμείνουν φιλόδοξοι και εάν είναι εθνικοί Οι ρυθμιστικές αρχές υποστηρίζουν επίσης συγκεκριμένα τους προαναφερόμενους στόχους.

Η πρόσφατη πανδημία COVID-19 και η επακόλουθη διαθεσιμότητα χωρητικότητας υποδομής λόγω της χαμηλής ζήτησης για σιδηροδρομικές μεταφορές επιβατών, έδειξαν ότι όταν οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές έχουν πρόσβαση σε καλή ποσότητα και ποιότητα χωρητικότητας, μπορεί να παρέχει μια αξιόπιστη και προσανατολισμένη προς τον πελάτη υπηρεσία. Αυτή η θετική συμβολή πρέπει να ενθαρρυνθεί στο πλαίσιο της επικείμενης νομοθεσίας του Έτους Σιδηροδρόμων.

Υπάρχει επείγουσα ανάγκη να μετακινηθούμε από την αναγνώριση των πλεονεκτημάτων των σιδηροδρόμων στο να συζητήσουμε πώς το φορτίο και τα αγαθά μπορούν να μετακινηθούν επιτυχώς στο σιδηρόδρομο.

Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι να συζητήσουμε με όλους τους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, πώς οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές μπορούν να γίνουν μια βιώσιμη εναλλακτική λύση και τι πρέπει να γίνει πιο ελκυστική για τους χρήστες. Είναι επίσης σημαντικό να έχετε κατά νου ότι οι σιδηροδρομικές γραμμές μπορούν επίσης να συνδέουν λιμένες της ΕΕ με την ενδοχώρα και ότι οι ιδιωτικές λιμενικές εταιρείες και οι τερματικοί σταθμοί είναι έτοιμοι να προτείνουν και να επενδύσουν σε σιδηροδρομικές λύσεις, υπό την προϋπόθεση ότι το νομικό πλαίσιο καθορίζει σαφείς και ελκυστικούς κανόνες.

Τα μέλη του FEPORT είναι ισχυροί υποστηρικτές των πράσινων διατροπικών λύσεων που συνδέουν λιμάνια με την ενδοχώρα. Επομένως, τάσσονται υπέρ ενός κανονιστικού πλαισίου για τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές, το οποίο εξετάζει συγκεκριμένα την ποικιλομορφία των φορέων που προτείνουν υπηρεσίες σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών.

Το Έτος Σιδηροδρόμων πρέπει να αντικατοπτρίζει την ποικιλομορφία της ευρωπαϊκής βιομηχανίας σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών και τις προσδοκίες των χρηστών σιδηροδρόμων. Οι μη κατεστημένοι φορείς εκμετάλλευσης που αντιπροσωπεύουν, κατά μέσο όρο, το 31% των ευρωπαϊκών εθνικών αγορών σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών [2] έχουν διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19. Διατήρησαν λειτουργικές τις αλυσίδες εφοδιασμού και κατέβαλαν σημαντικές προσπάθειες για την αύξηση του μεριδίου αγοράς σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών.

Η FEPORT χαιρετίζει τη συμπερίληψη στη στρατηγική έξυπνης και βιώσιμης κινητικότητας μιας αναθεώρησης του κανονισμού για τους σιδηροδρομικούς εμπορευματικούς διαδρόμους και του κανονισμού για τα ΔΕΔ-Μ καθώς οι δύο αυτοί κανονισμοί πρέπει να εξεταστούν από κοινού, δεδομένης της αμοιβαίας σημασίας τους μεταξύ τους. Θα είναι ουσιαστικό να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της διαχείρισης χωρητικότητας κατά την εκτίμηση επιπτώσεων του κανονισμού για τους σιδηροδρομικούς εμπορευματικούς διαδρόμους. Η αναθεώρηση πρέπει επίσης να καθιερώσει σαφή δικαιώματα για τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές όταν λειτουργεί στους διαδρόμους. Για παράδειγμα, η νομοθεσία πρέπει να εγγυάται ότι όταν ένα φορτηγό τρένο τηρεί το πρόγραμμά του, οι εργασίες του δεν πρέπει να διαταράσσονται για να εξυπηρετούν άλλους τύπους κυκλοφορίας. Οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές μπορούν να εκτελούνται απρόσκοπτα διασυνοριακά μόνο εάν τα δικαιώματα καθορίζονται σε διεθνές επίπεδο.

Η FEPORT πιστεύει ότι εάν το σύνολο των κανόνων που ισχύουν για φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους όπως οι σιδηροδρομικές μεταφορές γίνονται «πραγματικά κίνητρα» για μετατόπιση των τρόπων μεταφοράς, τότε αυτό θα έχει θετικά αποτελέσματα στην ταχύτητα του φορτίου και στη μείωση των εκπομπών στα λιμάνια. Ως εκ τούτου, η FEPORT καλεί τις ρυθμιστικές αρχές να λάβουν υπόψη την ανάγκη υιοθέτησης πιο «φιλικών προς τις επιχειρήσεις» νομοθετικών πράξεων που δεν επιβάλλουν επαχθείς διοικητικές απαιτήσεις που αποθαρρύνουν τις ιδιωτικές λιμενικές εταιρείες και τους τερματικούς σταθμούς να επενδύσουν σε σιδηροδρομικές υπηρεσίες.
Πηγή: FEPORT
hellenicshippingnews.com/2021-the-european-year-of-rail-freight-too

Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης
sidirodromikanea.blogspot.com