Πέμπτη 28 Ιανουαρίου 2021

Το Μετρό Θεσσαλονίκης γίνεται πραγματικότητα: Υπερσύγχρονοι συρμοί... χωρίς οδηγό και «Mind the gap»

Μετρό Θεσσαλονίκης ή αλλιώς... «Γεφύρι της Άρτας»: Η πανδημία του κορονοϊού και οι προσφυγές στο ΣτΕ για τα αρχαία στον σταθμό Βενιζέλου έφεραν νέας καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση. To Sputnik μπήκε σε αμαξοστάσιο και σταθμό και ρώτησε τον πρόεδρο της Αττικό Μετρό για την ολοκλήρωση του έργου.

Ήταν Ιούνιος του 2006 όταν η ανάδοχος κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ IMPREGILO-ANSALDO T.S.F.-SELI-ANSALDOBREDA ξεκίνησε την κατασκευή του Μετρό στη Θεσσαλονίκη. Τρία χρόνια νωρίτερα, τον Σεπτέμβριο του 2003, είχε αποφασιστεί η κατασκευή του ως δημόσιο έργο, με χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η κατασκευή ξεκίνησε με ιδιαίτερο ενθουσιασμό όμως τίποτα δεν προμήνυε ότι το έργο που ήταν ένα χρόνιο αίτημα της πόλης θα κατέληγε σε… «γεφύρι της Άρτας».

Σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, τροποποιήσεις στην κατασκευή, αλλά και η οικονομική κρίση που προκάλεσαν αλλαγή στον ανάδοχο εργολάβο -με την εταιρεία «ΑΚΤΩΡ» να συνεχίζει το έργο- είχαν ως αποτέλεσμα την πολύχρονη καθυστέρησή του.

Σήμερα, η επιβλέπουσα του έργου «Αττικό Μετρό», αλλά και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έχουν εξαγγείλει ότι το μετρό θα είναι έτοιμο και λειτουργικό τον Απρίλιο του 2023.

Υπερσύγχρονοι συρμοί... χωρίς οδηγό στο μετρό της Θεσσαλονίκης

Το μετρό στην κύρια γραμμή του έχει μήκος 9,6 χιλιόμετρα, 13 σύγχρονους σταθμούς και ένα αμαξοστάσιο, συνολικής έκτασης 55 στρεμμάτων στην περιοχή της Πυλαίας το οποίο, όπως δήλωσε στο Sputnik, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος, θα είναι το μεγαλύτερο της νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Οι συρμοί του μετρό Θεσσαλονίκης είναι υπερσύγχρονοι και driveless, δηλαδή χωρίς οδηγούς. Θα κινούνται ηλεκτρονικά και θα ελέγχονται εξ αποστάσεως από το τεράστιο κέντρο ελέγχου όπου δεκάδες μόνιτορ θα παρακολουθούν συρμούς και αποβάθρες σε κάθε εκατοστό τους. Στο αμαξοστάσιο του μετρό στην Πυλαία οι εργασίες συνεχίζονται σε διάφορα επίπεδα.
Συρμοί στο Αμαξοστάσιο του Μετρό Θεσσαλονίκης

Μέχρι στιγμής στο αμαξοστάσιο έχουν φτάσει 11 συρμοί και οι δοκιμές της ομάδας «HITACHI RAIL» που είναι υπεύθυνη για τους συρμούς και την κίνηση είναι συχνές.

Ο υπεύθυνος της ομάδας, Leonardo Paollela, μάς εξηγεί ότι οι συρμοί χωρίς οδηγούς είναι απόλυτα ασφαλείς, ενώ μας ξεναγεί και στο μικρό κέντρο ελέγχου το οποίο έχει σχεδόν στηθεί και θα χρησιμοποιείται μόνο σε έκτακτες περιπτώσεις ανάγκης - όταν για κάποιον λόγο δεν μπορεί να γίνει ο έλεγχος από το κεντρικό «control room».
Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος με τον υπεύθυνο της "HITACHI RAIL" Leonardo Paollela

«Το αμαξοστάσιο όταν ολοκληρωθεί θα είναι το μεγαλύτερο της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Έχουν κατασκευαστεί 66.000 τετραγωνικά μέτρα εγκαταστάσεων σε ένα οικόπεδο 50 στρεμμάτων και μπορεί να σταβλίζει τα πρώτα 18 τρένα της βασικής γραμμής Θεσσαλονίκης. Αυτή τη στιγμή, είμαστε στο στάδιο να παραχωρήσουμε απέναντι έναν χώρο για να εγκαταστήσουμε τα άλλα 18 τρένα για τη γραμμή της Καλαμαριάς» εξήγησε ο κ. Ταχιάος.

Η επίδειξη ενός συρμού που κινήθηκε χωρίς οδηγό εντός των γραμμών του αμαξοστασίου μπροστά στην κάμερα του Sputnik είναι εντυπωσιακή, με τον κ. Ταχιάο να πατά την κόρνα του συρμού στην εκκίνηση του δοκιμαστικού δρομολογίου.
Τέλος οι προειδοποιήσεις... «Mind the gap»

Στον σταθμό «Ευκλείδη» οι εργασίες έχουν προχωρήσει εντυπωσιακά, τόσο στην επιφάνεια της γης όσο και υπογείως.

Οι ράγες έχουν περαστεί, ο σταθμός είναι ολοκληρωμένος στην εμφάνιση του, δηλαδή με κυλιόμενες σκάλες, ασανσέρ, κτλ, ενώ εργάτες περνούν τον ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό που θα δώσει «ζωή» στους συρμούς.

Ένα από τα εντυπωσιακά στοιχεία του έργου είναι ότι στις αποβάθρες του μετρό, οι επιβάτες δεν θα δουν τις γνωστές πινακίδες «Προσοχή στο κενό» ή αλλιώς το γνωστό «Mind the gap», αφού μεταξύ αποβάθρας και συρμού θα υπάρχουν ειδικές συρόμενες πόρτες που θα ανοίγουν και θα κλείνουν αυτόματα με την έλευση και την αναχώρηση του συρμού.

Ο σταθμός "Ευκλείδης" του μετρό Θεσσαλονίκης

«Ένα από τα μεγαλύτερα μέτρα ασφαλείας είναι ότι ο επιβάτης δεν έχει καμία επαφή με τις γραμμές. Θα έρχεται το τρένο, θα ανοίγουν οι πόρτες (σ.σ. του συρμού) και οι πόρτες του σταθμού και έτσι θα γίνεται η αποβίβαση και η επιβίβαση» εξήγησε χαρακτηριστικά ο κ. Ταχιάος.

Η πανδημία, ο σταθμός Βενιζέλου και η ημερομηνία παράδοσης

Η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου μετρά αρκετά χρόνια και ένα από τα τελευταία «αγκάθια» που πρέπει να ξεπεραστεί είναι ο σταθμός Βενιζέλου όπου στα έγκατα του βρέθηκαν σημαντικές αρχαιότητες. Συγκεκριμένα, βρέθηκε η ρωμαϊκή λεωφόρος Decumanus Maximus μαζί με καταστήματα και σπίτια τα οποία βρίσκονται κατά μήκος της αρχαίας Εγνατίας Οδού. Σήμερα αναμένεται η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας μετά την προσφυγή κίνησης πολιτών από τη Θεσσαλονίκη που αντιτίθενται στην απόσπαση των αρχαίων και στην επανατοποθέτησή τους μετά την ολοκλήρωση του σταθμού.

«Υπάρχει μια μεγάλη καθυστέρηση στο έργο. Ο δικός μας σκοπός είναι επειδή ένα μεγάλο μέρος στην καθυστέρηση οφείλεται και στην εκκρεμότητα του σταθμού Βενιζέλου, να μπορέσουμε τον Απρίλιο του 2023 να παραδώσουμε το έργο λειτουργικό. Η αλήθεια είναι ότι σήμερα παλεύουμε και με τις προσφυγές στο ΣτΕ που έχουν καθυστερήσει αρκετά τις εργασίες που έπρεπε να γίνουν στη Βενιζέλου. Παλεύουμε και με την COVID-19 που επίσης έχει βάλει σε καραντίνα μεγάλα τμήματα του έργου γιατί οι εργαζόμενοι κόλλησαν τον ιό. Αυτή είναι η πραγματικότητα, αλλά νομίζω ότι θα το πετύχουμε να ολοκληρώσουμε το έργο. Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό στην πόλη είναι ότι χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου και χωρίς λύση για τον σταθμό αυτό, έργο λειτουργικό δεν μπορεί να υπάρξει. Όλα τα άλλα είναι είτε ευχές -οι οποίες δεν μπορούν να υλοποιηθούν στην πράξη- είτε προφάσεις εν αμαρτία. Επίσης πρέπει να γίνει κατανοητό ότι ο σταθμός Βενιζέλου είναι απολύτως απαραίτητος για την πλήρη απόδοση του έργου, αλλά και για τις μελλοντικές επεκτάσεις του μετρό» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Ταχιάος.

Να σημειωθεί ότι τον Ιούνιο του 2013 υπεγράφη η επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά με ανάδοχο τον «ΑΚΤΩΡ». Το έργο κατασκευής σύμφωνα με την Αττικό Μετρό βρίσκεται σε προχωρημένη φάση κατασκευής, έχει μήκος 4,78 χιλιόμετρα, περιλαμβάνει πέντε σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα), ενώ η απόσταση από τον Σταθμό της Μίκρας μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης αναμένεται να καλύπτεται σε μόλις 15 λεπτά.

Τέλος, σύμφωνα με την Αττικό Μετρό «με την ολοκλήρωση της κατασκευής του Βασικού Έργου (μετρό Θεσσαλονίκης) και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες. Επιπροσθέτως, με τη λειτουργία του έργου στο σύνολο του, θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους ημερησίως».

Φανή Χαρίση
sputniknews.gr