Μετά από τη δραματική μείωση σε επιβάτες και συνεπώς έσοδα, που επέφερε η περυσινή κακή κατάσταση των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, αλλά και η πανδημία και ο συνεχιζόμενος περιορισμός στην κυκλοφορία στις συγκοινωνίες, αρχίζει να γίνεται ορατή, ακόμη και μέσα στον περιορισμό των μετακινήσεων, η θετική και ανοδική τάση. Ο αριθμός των λεωφορείων που κυκλοφορούν στην πόλη αυξήθηκε εντυπωσιακά.
Το παραχθέν έργο αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη, μετά τα σοβαρά προβλήματα και τις ελλείψεις που εμφάνισε την τελευταία τετραετία ο κεντρικός πάροχος (ΟΑΣΘ), παρέμεινε σταθερό κατά τα έτη 2019 και 2020, εξαιτίας των έγκαιρων προβλέψεων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη δυνατότητα μίσθωσης οχημάτων από τον ΟΑΣΘ (ήδη κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 90 από αυτά, με στόχο τα 170 - 180), τη σύμπραξη του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) με τα ΚΤΕΛ μέσω σύμβασης (κυκλοφορούν σταθερά περίπου 130 - 135 οχήματα ΚΤΕΛ κάθε μέρα, με θετικότατη ανταπόκριση) και τη δωρεά 50 οχημάτων από τον Δήμο Θεσσαλονίκης (κυκλοφορούν περίπου 15 ως τώρα).
Έτσι, το 2019 εκτιμήθηκε ότι διανύθηκαν περίπου 27.800.000 οχηματοχιλιόμετρα στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, ενώ και το 2020 διανύθηκαν πάνω από 27.700.000 οχηματοχιλιόμετρα, αριθμός που θα ήταν αρκετά μεγαλύτερος εάν δεν υπήρχε περιορισμός μετακινήσεων και, εξαιτίας αυτού, αναστολή εκτέλεσης τμήματος των προγραμματισμένων δρομολογίων των παρόχων.
Ωστόσο, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, το 2020 οι επικυρώσεις των εισιτηρίων μειώθηκαν σε σχέση με το 2019, σε ποσοστό 62,5%! Συγκεκριμένα, το 2019 επικυρώθηκαν 22.352.022 εισιτήρια, ενώ το 2020 ο αριθμός των εισιτηρίων που επικυρώθηκαν έπεσε στα μόλις 8.374.402.
Εξίσου δραματική είναι και η μείωση των λεγόμενων «οικονομικών επιβατών» του ΟΑΣΘ, δηλαδή αυτών που χρησιμοποιούν τα επικυρωτικά, εκδοτικά, αλλά και τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Ενώ το 2019 οι οικονομικοί επιβάτες ήταν 102.612.781, το 2020 ο αριθμός τους «έπεσε» σε 39.633.997 εκτιμηθέντες (ποσοστό μείωσης των «οικονομικών επιβατών» στο 61,4%).
Ενδεικτικά, όσον αφορά την επιβατική κίνηση, ο καλύτερος μήνας του 2019 ήταν ο Μάρτιος, με περίπου 9,9 εκ. επιβάτες, ενώ για το 2020 ήταν ο Ιανουάριος με 6,3 εκ. επιβάτες. Αναμενόμενα βέβαια, ο Απρίλιος, ο Νοέμβριος και ο Δεκέμβριος του 2020, με τα lockdown, ήταν «καταστροφικοί», με αριθμό επιβατών τους μήνες αυτούς κοντά στους 1.256.000 για τον Απρίλιο, 1.980.000 για τον Νοέμβριο και κάτω από 1 εκ. τον τελευταίο μήνα του 2020... Επισημαίνεται και η πολυετής αδυναμία ελέγχου κομίστρου και εισιτηριοδιαφυγής, που κυμαίνεται σε υψηλότατα ποσοστά. Τα έσοδα του παρόχου από 27,5 εκ. ευρώ το 2019, έπεσαν στα μόλις 11,5 εκ. ευρώ το 2020.
Το 2020 αποτέλεσε σε διεθνή κλίμακα ένα καταστροφικό έτος για την αστική συγκοινωνία από πλευράς εσόδων και επιβατικής κίνησης. Η κατάσταση είναι αναστρέψιμη, πλην όμως, θα απαιτηθεί σημαντικό βάθος χρόνου. Το δύσκολο μέρος που αφορά την Πολιτεία, τις αρχές μεταφορών και τους παρόχους είναι να επανακτηθεί, με μέτρα προς όφελος του επιβάτη, η σχέση εμπιστοσύνης στις δημόσιες συγκοινωνίες. Πρέπει να δοθεί έμφαση σε σχέδια βιώσιμης κινητικότητας, αύξησης της παροχής ποιοτικού έργου, αγοράς νέων οχημάτων, βελτίωσης της εικόνας της πόλης και του εξοπλισμού της και αποφυγής χρήσης μηχανοκίνητων μέσων που το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα είναι επιβλαβές. Στους τομείς αυτούς ο ΟΣΕΘ είναι αποφασισμένος να συμβάλλει δημιουργικά και αποτελεσματικά.