Σάββατο 9 Ιανουαρίου 2021

«Τσουνάμι» έργων στην κυβερνητική ατζέντα… επιθυμιών για το 2021! Θα τα καταφέρει άραγε;

Τι εύχεται το Μαξίμου και η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών για το 2021; Υπογραφές συμβάσεων σε σημαντικά έργα, που καθυστερούν επί χρόνια! το ερώτημα είναι αν θα τα καταφέρει γιατί καλές οι προθέσεις, αλλά το σημαντικό είναι οι πράξεις

Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας, προϋπολογισμού κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ, το βόρειο τμήμα του άξονα Ε65, ύψους περί τα 400.000.000 ευρώ, και ο οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος, με κόστος επίσης κοντά στα 300.000.000 ευρώ.

Μαζί με τις υπογραφές συμβάσεων σε κάποια από τα σιδηροδρομικά έργα που προκηρύσσει αυτή την περίοδο η ΕΡΓΟΣΕ και αφορούν αναβαθμίσεις υφιστάμενων τμημάτων και τα αντιπλημμυρικά έργα, συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ, μπορεί να δημιουργηθεί, πρώτη φορά έπειτα από σχεδόν δέκα χρόνια, κρίσιμο αντικείμενο για τις τεχνικές εταιρίες.

Μεγάλες «πίτες» για τους μεγάλους ομίλους

Οι διοικήσεις των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων δεν περιμένουν, βέβαια, μόνο τα δημόσια έργα. Επικεντρώνονται πλέον σε νέες δραστηριότητες, όπως οι παραχωρήσεις (π.χ., οι διαγωνισμοί για περιφερειακά λιμάνια, μαρίνες, κ.ά.), η ενέργεια (αναμένεται σκληρή μάχη για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας με το μεγάλο πελατολόγιο στη λιανική πώληση φυσικού αερίου) και άλλες δραστηριότητες, όπως η διαχείριση απορριμμάτων (μόνο στην Αττική προωθούνται διαγωνισμοί για δύο νέες μονάδες επεξεργασίας, ύψους περί τα 650.000.000 ευρώ).

Μπορεί οι πέντε μεγάλοι όμιλοι να έχουν ένα στήριγμα στις νέες δραστηριότητες, αλλά οι μικρότερες τεχνικές εταιρίες, που ασχολούνταν μόνο με δημόσια έργα, βρίσκονται πλέον στη ζώνη του λυκόφωτος… Συνεπώς περιμένουν, επιτέλους, να υπογραφούν συμβάσεις και να μην επαναλαμβάνονται τα ίδια και τα ίδια όταν οι διαγωνισμοί «σέρνονται».

Όλα είναι… δρόμος!

Θετικά για τους μικρότερους εργολάβους θα λειτουργήσει το νέο Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας, που περιλαμβάνει σημειακές παρεμβάσεις σε 7.000 επικίνδυνα σημεία σε όλη τη χώρα και είναι ύψους 450.000.000 ευρώ.

Ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής επαναλαμβάνει με κάθε ευκαιρία τις τελευταίες ημέρες πως, αφενός, «έργα κολλημένα εδώ και χρόνια παίρνουν επιτέλους μπροστά» και, αφετέρου, «σχεδιάζεται μια νέα γενιά έργων», που αναμένεται να προκηρυχτούν μέσα στη νέα χρονιά. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η επέκταση της γραμμής 2 του μετρό στο τμήμα Ανθούπολη – Ιλιον, με δύο νέους σταθμούς και προϋπολογισμό 350.000.000 ευρώ, που ενδέχεται να προκηρυχτεί στο τέλος του 2021, αλλά και η επέκταση της λεωφόρου Κύμης έως την εθνική οδό, στο ύψος του κόμβου Καλυφτάκη.

Ποιες είναι οι προτεραιότητες

Ο κ. Καραμανλής υποστηρίζει ότι οι υποδομές στις οποίες δίνει προτεραιότητα η κυβέρνηση αφορούν τα logistics, τις συνδυασμένες μεταφορές και γενικά «τα έργα υποδομών, που έχουν μεγάλο πολλαπλασιαστή για την οικονομία». Για να προχωρήσουν τα περισσότερα από τα συγκεκριμένα έργα χρειάζονται παζάρια με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε να συμφωνηθεί το νέο πλαίσιο υλοποίησης των σιδηροδρομικών υποδομών.

Οταν λάβει το πράσινο φως, τότε θα αρχίσει ο ανταγωνιστικός διάλογος για έξι σημαντικά σιδηροδρομικά έργα διασύνδεσης του σιδηροδρομικού δικτύου με λιμάνια της χώρας. Πρόκειται για έργα με συνολικό κόστος που φτάνει τα 3,3 δισ. ευρώ, που θα δημοπρατηθούν με τη συγκεκριμένη μέθοδο, τον ανταγωνιστικό διάλογο, ώστε να επιταχυνθεί η υλοποίησή τους.

Εσωτερικές και διακρατικές συνδέσεις

Το μεγαλύτερο από τα νέα έργα είναι η σύνδεση Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Τοξότες, με κόστος κοντά στο 1,3 δισ. ευρώ. Ακολουθεί η σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο, προϋπολογισμού 815.000.000 ευρώ, που αποτελεί και τμήμα του σχεδίου διασύνδεσης με τα λιμάνια της Βουλγαρίας. Στην Αττική προωθείται η σύνδεση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» με το λιμάνι της Ραφήνας (300.000.000 ευρώ) και το λιμάνι του Λαυρίου (380.000.000 ευρώ). Από συμπληγάδες πρέπει να περάσει το έργο σύνδεσης με το λιμάνι της Πάτρας, προϋπολογισμού 514.000.000 ευρώ, που καθυστερεί επί χρόνια, επειδή η δημοτική Αρχή της πόλης ζητεί να γίνει υπόγειο ολόκληρο το τμήμα από το Ρίο έως το λιμάνι.

Ο Βόρειος οδικός άξονας της Κρήτης

Μέσα στη νέα χρονιά επιδιώκεται να υπάρξει πρόοδος και σε ορισμένους διαγωνισμούς που προκήρυξε η προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά έχουν κολλήσει, όπως η κατασκευή και η εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Τους επόμενους μήνες θα ολοκληρωθεί το στάδιο των μελετών και θα κατατεθεί για περιβαλλοντική αδειοδότηση στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, όπως είπε προ ημερών ο υπουργός Υποδομών.

Για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος η κυβέρνηση πήρε την πρώτη έγκριση από τις Βρυξέλλες και τώρα πρέπει να περιμένει ώστε η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν να εγκρίνει την ένταξη του έργου στη σύμβαση της Ολυμπίας Οδού.

«Στοιχειωμένοι» διαγωνισμοί που… σέρνονται

Υπάρχουν και διαγωνισμοί που «σέρνονται» επί τρία και τέσσερα χρόνια χωρίς να ακούμε τίποτα από το υπουργείο:
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος ή ο οδικός άξονας Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη, που προωθείται με Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).
Εδώ και χρόνια έχει κολλήσει το έργο της υπογειοποίησης της γραμμής 1 στο τμήμα Νέο Φάληρο – Πειραιάς, με προσθήκη ενός νέου σταθμού στα Καμίνια και προϋπολογισμό 100.00.000 ευρώ.
Υποσχέσεις στο Ιδρυμα Στ. Νιάρχος, πως θα προχωρήσει και η υπόγεια διακλάδωση του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου από Θησείο προς Καλλιθέα και το Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, με τέσσερις σταθμούς και κόστος 400.000.000 ευρώ.
Καθυστερήσεις και για την επέκταση του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου προς Νέα Ερυθραία – Καστρί – εθνική οδό, με υπογειοποίηση του σταθμού Κηφισιάς, προϋπολογισμού 400.000.000 ευρώ.

.newsbreak.gr