Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου 2020

Θα «επιβιώσουν» τα ευρωπαϊκά τρένα από τον Covid-19;

Θα καταφέρουν τα τρένα της Ευρώπης να κερδίσουν από την πανδημία του Covid-19 και την κλιματική αλλαγή ή θα χάσουν ολοκληρωτικά τη θέση τους στην αγορά;

Οι διαδικτυακές αγορές εισιτηρίων για τα ευρωπαϊκά τρένα παραμένουν ανεπαρκείς, παρά την αύξηση των πωλήσεων που είδαν οι σιδηροδρομικές εταιρείες κυρίως από τους ευαίσθητους σε περιβαλλοντικά ζητήματα ταξιδιώτες.

Οι σιδηροδρομικές εταιρείες θα μπορούσαν να είχαν κατακτήσει ένα μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς αν ήταν περισσότερο τεχνολογικά αναπτυγμένες.

Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν ξεκινήσει να ωθούν τους καταναλωτές προς τη χρήση τρένων, καθώς εκπέμπουν λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα από ότι τα αεροπλάνα. Τα πακέτα στήριξης που έδωσαν οι κυβερνήσεις στη Γαλλία, στη Γερμανία και στην Αυστρία στις αεροπορικές εταιρείες ήρθαν μαζί με ορισμένους όρους οι τελευταίες να γίνουν πιο «πράσινες». Η Air France έχει μειώσει τις πτήσεις σε προορισμούς κάτω από δυόμιση ώρες, ώστε να «κατευθύνει» τους πελάτες προς τα τρένα.

Αυτό δημιουργεί μία ευκαιρία για τις σιδηροδρομικές εταιρείες που εδώ και χρόνια ρίχνουν τις τιμές για να ανταγωνιστούν με τις low cost αεροπορικές εταιρείες.

«Πριν την κρίση, βλέπαμε οργανική ανάπτυξη στις συναλλαγές μας της τάξης του 7 τοις εκατό κάθε χρόνο στις πιο ώριμες ευρωπαϊκές αγορές» λέει ο Ααρον Γκάουελ, διευθύνων σύμβουλος της SilverRail.

«Για τις μεγάλες και ώριμες αγορές χωρίς πληθυσμιακή αύξηση, μία 7% αύξηση είναι ένα αρκετά μεγάλο νούμερο», τονίζει ο Γκάουελ. «Κάναμε κάποιες έρευνες και μεγάλο μέρος της αύξησης προήλθε από την “πράσινη στροφή” του τουρισμού. Οι άνθρωποι, ειδικά οι επαγγελματίες έκαναν τη συνειδητή επιλογή να αντικαταστήσουν τις μικρές περιφερειακές πτήσεις με ταξίδια με το τρένο».

Οι αυστηρές ρυθμίσεις στη σιδηροδρομική βιομηχανία ανέκαθεν αποτελούσαν εμπόδιο. Τα τελευταία χρόνια αυτές οι ρυθμίσεις έχουν αρχίσει να χαλαρώνουν. Το 2021 θα είναι η πρώτη χρονιά που η ευρωπαϊκή νομοθεσία θα επιτρέψει το «άνοιγμα» των εγχώριων αγορών. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα στις σιδηροδρομικές εταιρείες να αποφύγουν τη γραφειοκρατία που πολλές φορές πρέπει να αντιμετωπίσουν όταν πραγματοποιούν διακρατικά ταξίδια.

Το άνοιγμα της αγοράς δίνει τη δυνατότητα στις σιδηροδρομικές εταιρείες να εισέλθουν σε ξένες αγορές, το οποίο θα αυξήσει τους προορισμούς που μπορούν να καλύψουν τα ευρωπαϊκά τρένα. Για παράδειγμα, η ισπανική εταιρεία Renfe είναι αντιμέτωπη με την γαλλική εταιρεία SNCF. Το 2022 η ιταλική Trenitalia θα ξεκινήσει ταξίδια στη Μαδρίτη και στη Βαρκελώνη.

Τα τρένα της Ευρώπης βρίσκονται, όμως, μπροστά σε ένα παράδοξο. Οι αγορές από ξένους πελάτες αναλογούν σε κάτω από το 5% των συνολικών εισιτηρίων, οπότε οι εταιρείες δεν βιάζονται να κάνουν τη μετάβαση προς το διαδίκτυο. Ωστόσο, αν οι διαδικτυακές κρατήσεις ήταν πιο εύκολες περισσότεροι καταναλωτές θα τα επέλεγαν. Αν ένας τουρίστας γκουγκλάρει έναν προορισμό στο κινητό του, είναι πιθανότερο να του εμφανιστούν αποτελέσματα πτήσεων ή ενοικίασης αυτοκινήτων παρά ένα τρένο.

Οι περισσότερες σιδηροδρομικές εταιρείες πωλούν εισιτήρια μόνο μέσα από τις δικές του ιστοσελίδες και μέσω επιλεγμένων παρόχων. Μερικές φορές δεν δέχονται καν πληρωμές από ξένες τράπεζες.

Το διαδικτυακό σύστημα πωλήσεων είναι προβληματικό για δύο λόγους. Πρώτον γιατί οι σιδηροδρομικές εταιρείες χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό παλιά συστήματα και δεύτερον επειδή δεν συνεργάζονται με εταιρείες διανομής σε παγκόσμιο επίπεδο.
Οι σιδηροδρομικές εταιρείες θα μπορούσαν να είχαν κατακτήσει ένα μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς αν ήταν περισσότερο τεχνολογικά αναπτυγμένες. © Shutterstock

Η πρόκληση της διανομής

Το θέμα της διανομής είναι πολύ σημαντικό. Η συνεργασία μεταξύ των εταιρειών είναι επίσης κρίσιμη.

Ο τεχνολογικός κολοσσός του τουρισμού, Amadeus, έχει προσπαθήσει να αναλάβει τη διανομή των εισιτηρίων σε παγκόσμιο επίπεδο. Την προηγούμενη χρονιά η εταιρεία έκλεισε μία τεράστια συμφωνία με τη China Railway και έγινε η πρώτη εταιρεία που παρείχε εισιτήρια της τελευταίας στην πλατφόρμα της.

Η Amadeus προσφέρει ένα μοντέλο συνεργασίας μεταξύ σιδηροδρομικών εταιρειών και agencies. Η εταιρεία διαχειρίζεται τη λειτουργία και την τιμολόγηση εκ μέρους των σιδηροδρομικών εταιρειών, ενώ αναλαμβάνει οποιαδήποτε οικονομικά και νομικά ρίσκα.

«Η διανομή είναι μία καλή δουλειά, αλλά έχει γίνει πιο αργή από όσο περίμενα» λέει ο Γκάουελ. «Ο κόσμος χρειάζεται έναν κεντρικό τρόπο να διαχειρίζεται όλες αυτές τις επιλογές. Είναι ένας 10χρονος ορίζοντας που πρέπει να βλέπουμε τα πράγματα».

Η αναβάθμιση της τεχνολογίας

Το άνοιγμα της αγοράς θα οδηγήσει σε ανταγωνισμό. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες θα πρέπει να ξεπεράσουν τη λογική: «πηγαίνουμε τον πελάτη από το σημείο Α στο σημείο Β»

Όταν μιλάμε για έξυπνες κρατήσεις και διαχείριση πελατολογίου η ολλανδική εταιρεία Sqills βρίσκεται στο προσκήνιο τα τελευταία χρόνια. Πάνω από 20 εταιρείες χρησιμοποιούν το λογισμικό της, ενώ πολλές ακόμη σκέφτονται να χρησιμοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες που προσφέρει για να αντικαταστήσουν τα απαρχαιωμένα συστήματά τους.

«Ενα ευέλικτο σύστημα αφήνει τις εταιρείες να δοκιμάζουν αλλαγές στο εμπορικό μοντέλο που χρησιμοποιούν, ενώ την ίδια στιγμή να λειτουργούν με χαμηλό κόστος» λέει ο Αλεξάντερ Μουλ, συνιδρυτής και εμπορικός διευθυντής της Sqills.

Πολλές εταιρείες έχουν επιλέξει να χρησιμοποιήσουν νέες τεχνολογίες για την οργάνωση των διαδρομών, τη διαχείριση του πελατολογίου τους, την τιμολόγηση, τις κρατήσεις, τις πληρωμές, την έκδοση των εισιτηρίων, την κατηγοριοποίηση των πελατών και τη συλλογή δεδομένων.

Τους τελευταίους δύο μήνες όλες οι μεγάλες σιδηροδρομικές εταιρείες της Βρετανίας άρχισαν να χρησιμοποιούν το πρόγραμμα της Sqills S3 Passenger, ενώ το ίδιο έκανε και η εθνική σιδηροδρομική εταιρεία του Καναδά.

Ο Μουλ αναφέρει ότι η Sqills δεν δουλεύει κατά παραγγελία. Το 95% των απαιτήσεων των πελατών καλύπτεται ήδη από τις παροχές και τις επιλογές του λογισμικού. Κάθε πάροχος έχει τη δική του εκδοχή του λογισμικού στο Amazon Web Services και μία in-house ομάδα που λειτουργεί το σύστημα. Με αυτόν τον τρόπο η Sqills αποφεύγει το cloud μοντέλο, στο οποίο ένα πρόβλημα σε ένα μέρος του κόσμου θα μπορούσε να οδηγήσει σε συνολικό πρόβλημα.Το άνοιγμα της αγοράς θα οδηγήσει σε ανταγωνισμό. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες θα πρέπει να ξεπεράσουν τη λογική: «πηγαίνουμε τον πελάτη από το σημείο Α στο σημείο Β». © Shutterstock

«Πουλώντας» εφευρετικότητα

Υπάρχουν και άλλες εταιρείες εκτός από τη Sqills που ασχολούνται με την αναβάθμιση των συστημάτων των σιδηροδρομικών εταιρειών.

Η Trainline, μία βρετανική εταιρεία πώλησης εισιτηρίων έχει επεκταθεί στη Δυτική Ευρώπη. Αφού εξαγόρασε τη γαλλική εταιρεία πώλησης εισιτηρίων Captain Train, η Trainline συνεργάζεται με εταιρείες παρέχοντας εισιτήρια για ένα μεγάλο εύρος χωρών, το οποίο επιτρέπει στους καταναλωτές να κλείσουν τα εισιτήρια τους για όλη την Ευρώπη με ένα κλικ.

Η Κλερ Γκιλμάρτιν, διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας, η οποία όμως θα αφήσει τη θέση της στη διευθύντρια τεχνολογίας της εταιρείας Τζόντι Φορντ τον Φεβρουάριο, αφήνει πίσω της μία εταιρεία «πληγωμένη» από την κρίση. Το 2019 η Trainline είδε αύξηση των πωλήσεών της κατά 24%. Η πανδημία όμως έπληξε τις πωλήσεις. Στο εξάμηνο Φεβρουαρίου-Αυγούστου πούλησε εισιτήρια συνολικής αξίας 477 εκατομμυρίων δολαρίων. Την ίδια περίοδο πέρσι η αξία των εισιτηρίων έφτανε τα 2,4 δισεκατομμύρια δολάρια.

Η Kiwi.com μία online travel agency με βάση την Τσεχία, έχει αυξήσει τις πωλήσεις εισιτηρίων για τρένα και λεωφορεία, συμπληρωματικά με το βασικό της προϊόν που είναι οι αερομεταφορές. Είναι μία από τις λίγες εταιρείες, όπως και οι Dohop και AirBlackBox, που προσφέρει «ψηφιακή διασύνδεση» στις πτήσεις της. Η ιδέα της «ψηφιακής διασύνδεσης» θα μπορούσε -τουλάχιστον θεωρητικά- να εφαρμοστεί και στις σιδηροδρομικές εταιρείες. Η «ψηφιακή διασύνδεση» επιτρέπει σε δύο εταιρείες να «συνδυάσουν» τα δρομολόγιά τους χωρίς το κόστος και την πολυπλοκότητα μίας πλήρης διασύνδεσης ή μίας συμφωνίας τύπου codeshare (σ.σ.: όταν δύο ή παραπάνω αεροπορικές εταιρείες πωλούν εισιτήρια για την ίδια πτήση).

Μπορούν εταιρείες όπως η Kiwi.com και η Omio να λύσουν το πρόβλημα της «ψηφιακής διασύνδεσης» στα τρένα; Αυτή η διαδικασία θα μπορούσε να επιτρέψει στους καταναλωτές να κανονίσουν ένα ολόκληρο ταξίδι με ένα μίγμα μέσων, με τρένο και λεωφορείο, με την εταιρεία να προσφέρει ασφάλιση στην περίπτωση προβλήματος. Η Kiwi.com «πειραματίζεται» σε αυτό το σύστημα στη Γαλλία, με τη γαλλική εταιρεία λεωφορείων Flixbus και την εθνική σιδηροδρομική εταιρείας της Γαλλίας PER.

travelestate.gr με πληροφορίες από Skift