ΆΝΤΕ να πιστέψουμε πως θα πάρει μπρος το τραίνο και θα συνδέσει Κόρινθο, Άργος και Ναύπλιο Αρχικά και στην συνέχει Καλαμάτα και όλες τις Βιομηχανικές Περιοχές (ΒΙΠΕ) στο διάβα του. Ευχή να γίνει, όμως η προχειρότητα δημιουργεί ερωτηματικά για την επιτυχία του εγχειρήματος.
του Άκη Ντάνου
ΤΟ ΠΡΩΤΟ που θα έπρεπε να γίνει πριν την εξαγγελία της επανεκκίνησης, θα ήταν μια μελέτη για τα αίτια που σταμάτησε το τραίνο να λειτουργεί στην Αργολίδα και στην Περιφέρεια Πελοποννήσου – πλην Κορινθίας- ευρύτερα. Έγινε ποτέ αυτή η μελέτη και αν ναι, ποια τα αποτελέσματά της;
ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ που θα έπρεπε να εξεταστεί είναι ποιοι ήταν και ποιοι θα είναι οι εν δυνάμει πελάτες- επιβάτες της γραμμής. Πόσο διαφορετική μπορεί να είναι η σύνθεση των επιβατών έως τέλη του 1980, από τις αρχές του 1990 όταν έγινε η πρώτη επανεκκίνηση και ποια η πιθανή νέα σύνθεση;
ΤΟ ΤΡΙΤΟ ερωτηματικό αφορά το είδος του τραίνου που αναμένεται να δρομολογηθεί. Θα μου πείτε ότι η εμφάνιση ή η χρησιμότητα είναι πιο καθοριστική για την λειτουργία του τραίνου. Ούτε το ένα ούτε το άλλο είναι καθοριστικά. Το Ελαιοχώρι και η Ανδρίτσα πέρα από ΙΧ δεν έχουν κανένα άλλο μέσο για να μετακινηθούν ακόμα και προς Άργος, πόσο μάλλον προς Αθήνα.
ΣΥΝΟΛΙΚΑ πέρα από σχεδιασμούς επί χάρτου και τεχνικά στοιχεία των γραμμών και διαβάσεων δεν ειπώθηκε κάτι περισσότερο, και με κάνει να τρομάζω για το αν θα «δουλέψει το εγχείρημα» ή θα πεταχτούν εκατομμύρια στις τσέπες εργολάβων και με μηδενικό αποτέλεσμα για τις συγκοινωνίες και το περιβάλλον.
ΤΟ ΤΡΑΙΝΟ είναι πράγματι το πιο περιβαλλοντικό μέσο μεταφοράς και το πιο οικονομικό συνάμα, όμως στην Περιφέρεια Πελοποννήσου έχουμε κουραστεί να το περιμένουμε να σφυρίξει. Αλήθεια γιατί πετάχτηκαν τόσα εκατομμύρια επί Μανιάτη και Ανδριανού; Ποιες ήταν οι ευθύνες που ανέλαβαν και οι δυό τους για την κατάντια του τραίνου; Ποιος από τους ιθύνοντες νόες κατήργησε στην τελευταία επανεκκίνηση του τραίνου τα πιο κερδοφόρα δρομολόγια, όπως το βραδινό και τι επιπτώσεις είχαν;
ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΛΕΣ οι λεπτομέρειες που θα πρέπει να επανεξετάσει κανείς πέρα από τις πολιτικές και διοικητικές ευθύνες. Θα γράψω την πιο αστεία ίσως, αλλά πολύ σημαντική. Την έλλειψη WC στα νέα βαγόνια. Όσο κι αν περίεργο και περιττό ακούγεται αναλογιστείτε ότι το τραίνο στα τελευταία του, το χρησιμοποιούσαν ως επί το πλείστον άτομα προχωρημένης ηλικίας, τα οποία θα έπρεπε να περιμένουν δύο τουλάχιστον ώρες μέχρι να φτάσουν Αθήνα χωρίς να μπορούν να ικανοποιήσουν την σωματική τους ανάγκη.
ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΕΤΑΙ πλέον κανείς πόσες λεπτομέρειες θα πρέπει να λάβει κανείς υπόψη του πριν οδηγήσει το τραίνο σε νέα καταστροφή και πριν σπαταληθούν εκ νέου χρήματα. Εξ άλλου ούτε ο τουρίστας θα έρθει αν θα πρέπει να αλλάξει τραίνο και βαγόνι στην Κόρινθο, ούτε τα φορτηγά τραίνα θα μπορέσουν να κινηθούν, αφού κι αυτά στην Κόρινθο θα πρέπει να μεταφορτωθούν.
Η ΠΙΟ ΑΠΟΔΟΤΙΚΗ ΛΥΣΗ θα ήταν ο προαστιακός να φτάσει μέχρι το Ναύπλιο. Το Άργος να γίνει κόμβος μετεπιβίβασης από Καλαμάτα και Τρίπολη μέχρι οι νέες γραμμές να φτάσουν στην Καλαμάτα. Στην Αργολίδα ιδιαίτερα καλό θα είναι να επανέλθει η πρόταση της χρήσης τουριστικής γραμμής Ναύπλιο-Τίρυνθα-Άργος- Μυκήνες.
ΓΙΑΤΙ… άντε και πήρε εμπρός το τραίνο, δεν είναι όμως καθόλου σίγουρο ότι θα σφυρίξει με επιτυχία.
anagnostis.org