Το πρώτο τρένο υψηλών ταχυτήτων Hyperloop που θα κινείται στο εσωτερικό αγωγών μέσα σε κενό αέρος, το είχε παρουσιάσει το 2013 ο Έλον Μασκ. Ο γνωστός δισεκατομμυριούχος πήρε ουσιαστικά μια υπάρχουσα ιδέα, την επανεξέτασε και την προσάρμοσε με στόχο να φέρει την επανάσταση στις μετακινήσεις επιβατών. Ωστόσο, οι κριτικοί δεν έχουν πεισθεί ακόμη ότι το τρένο αυτό μπορεί να λύσει κάποια προβλήματα.
Η μαγνητική αιώρηση έχει ήδη χρησιμοποιηθεί σε τρένα υψηλής ταχύτητας στην Ιαπωνία και τη Γερμανία όπως και οι πνευματικοί σωλήνες χαμηλής πίεσης για τη μεταφορά αντικειμένων από τις αρχές του 19ου αιώνα. Ο συνδυασμός και των δύο όμως, θα επέτρεπε υψηλότερες ταχύτητες, σύμφωνα με τον Μασκ. Το ταξίδι μεταξύ Λος Άντζελες και Σαν Φρανσίσκο θα διαρκεί 35 λεπτά και θα είναι πολύ φθηνότερο και γρηγορότερο από το αντίστοιχο ταξίδι με τρένο υψηλής ταχύτητας.
Το Hyperloop είναι καινούριο και ενδιαφέρον, αλλά ταυτόχρονα πρόκειται για μια πολύ παλιά ιδέα, δήλωσε στο CNN η Μόλυ Ράιτ Στίνσον, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Carnegie Mellon, που μελετά την τεχνολογία, τις επικοινωνίες και το ντιζάιν. «Αντιμετωπίζουμε ακόμα πολλά από τα προβλήματα που είχαμε τον 19ο αιώνα. Προσπαθούμε να μεταφέρουμε τους ανθρώπους πιο γρήγορα ενώ παράλληλα πρέπει να αντιμετωπίσουμε το κυκλοφοριακό πρόβλημα».
Οι πνευματικοί σωλήνες άρχισαν να χρησιμοποιούνται ευρέως στη δεκαετία του 1800, λένε οι μελετητές, ως μια εναλλακτική λύση για τις χερσαίες μεταφορές. Κάψουλες μετέφεραν την αλληλογραφία μέσω σωλήνων με ταχύτητες 30 με 50 χλμ./ώρα, μέσα από τούνελ που βρίσκονταν στις μεγάλες πόλεις. Οι τηλέγραφοι ήταν πολύ πιο γρήγοροι από τους πνευματικούς σωλήνες, η παράδοση όμως της αλληλογραφίας ήταν ακριβή. Έτσι, οι πνευματικοί σωλήνες χρησιμοποιούνταν συχνά μεταξύ γραφείων τηλεγραφίας και βασικών προορισμών όπως τα χρηματιστήρια. Οι αμερικανικές πόλεις έπαψαν να χρησιμοποιούν τους σωλήνες αυτούς όταν εμφανίστηκαν τα φορτηγά για τις χερσαίες μεταφορές στις αρχές του 20ου αιώνα.
Η εμφάνιση του hyperloop
Η ανακοίνωση του Μασκ για ένα καλύτερο τρένο υψηλής ταχύτητας έχει πυροδοτήσει μια παγκόσμια κούρσα στον χώρο των μεταφορών. Τα έργα Hyperloop προχωρούν κανονικά στη Νεβάδα και την Κορέα, ενώ η Virgin Hyperloop πραγματοποίησε την πρώτη της δοκιμή με δυο επιβάτες, η οποία όμως δεν έφτασε τα 1.220 χλμ. / ώρα και διεξήχθη σε τροχιά 500 μέτρων. Ένα κορεατικό ερευνητικό ινστιτούτο φέρεται να έφτασε ταχύτητες πάνω από 960 χλμ. / ώρα σε μοντέλο τρένου κλίμακας 1/17.
Παρόλο τον ενθουσιασμό, το hyperloop παραμένει μια μη αποδεδειγμένη τεχνολογία που βασίζεται πάνω σε μια ιδέα η οποία εγκαταλείφθηκε εδώ και πολύ καιρό εξαιτίας της ταχύτητας και του κόστους.
Ο Ρότζερ Γκούντολ, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Loughborough που ειδικεύεται στους σιδηροδρόμους, δήλωσε στο CNN ότι τον εκπλήσσουν οι πρόσφατες επενδύσεις στα τρένα hyperloop, δεδομένου των μειονεκτημάτων τους. Σε αντίθεση με τις προβλέψεις του Μασκ, ο Γκούντολ θεωρεί ότι το hyperloop είναι μια ακριβή εκδοχή των μαγνητικών τρένων, καθώς εκτός από το κόστος της μαγνητικής αιώρησης, οι εταιρείες Hyperloop θα πρέπει να πληρώσουν και για έναν κλειστό σωλήνα που διατηρείται σε χαμηλή πίεση.
Παρόλα αυτά, η Virgin Hyperloop υποστηρίζει ότι το λειτουργικό κόστος μπορεί να διατηρηθεί χαμηλό, καθώς η επιφάνεια των σηράγγων της είναι μικρότερη κατά το ήμισυ συγκριτικά με αυτές των τρένων υψηλής ταχύτητας. Μπορεί επίσης να ικανοποιήσει τη ζήτηση σε πραγματικό χρόνο καθώς δεν βασίζεται σε παραδοσιακά χρονοδιαγράμματα, ενώ δεν θα πληρώνει για τις κενές θέσεις, όπως μπορεί να συμβεί με τα παραδοσιακά τρένα.
Οι πίστες των τρένων hyperloop θα πρέπει επίσης να είναι υψηλότερης ποιότητας από τις παραδοσιακές σιδηροτροχιές για να διασφαλιστεί η ομαλή οδήγηση. Ένα άλλο καίριο θέμα είναι ο μικρός αριθμός επιβατών που μπορεί να μεταφέρουν τα συγκεκριμένα τρένα. Ωστόσο, η Virgin Hyperloop είπε στο CNN ότι το σύστημά της θα μεταφέρει περισσότερους επιβάτες ανά ώρα και ανά κατεύθυνση από τα άλλα τρένα, καθώς οι μικρότερες κάψουλες θα βρίσκονται σε απόσταση μερικών μικροδευτερολέπτων.
Σύμφωνα με τον Γκουντόλ, τα σιδηροδρομικά έργα εγκαταλείπονται είτε λόγω οικονομικών προβλημάτων είτε επειδή δεν έχουν το δικαίωμα διέλευσης. Αν και τα hyperloop τρένα αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα, είναι πιο εύκολο να λάβουν χρηματοδότηση.
ΠΗΓΗ: CNN, ert.gr