Μετά από μια δεκαετία σχεδιασμού, οι εργασίες ενός από τα μεγαλύτερα υποθαλάσσια τούνελ του κόσμου άρχισαν. Έως και 40 μέτρα κάτω από την Βαλτική Θάλασσα, το τούνελ Fehmarnbelt θα ενώσει Δανία με Γερμανία, μειώνοντας συντριπτικά τον χρόνο ταξιδιών με το που ανοίξει το 2029.Το τούνελ, το οποίο θα διανύει 18 χιλιόμετρα, είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής στην Ευρώπη, με προϋπολογισμό πάνω από 7 δισεκατομμύρια ευρώ.
Συγκριτικά, το 50 χιλιομέτρων τούνελ της Μάγχης, το οποίο συνδέει Αγγλία με Γαλλία, που τελείωσε το 1993, κόστισε 12 δισεκατομμύρια λίρες (περίπου 13.5 δισ. ευρώ) με τις σημερινές νομισματικές αξίες. Αν και μακρύτερο από το Fehmarnbelt, το τούνελ της Μάγχης χτίστηκε με τη συμβατική μέθοδο της εκσκαφής και όχι με έναν καινοτόμο τρόπο, βυθίζοντας προκατασκευασμένα κομμάτια του τούνελ.
Θα χτιστεί σε μήκος της Fehmarn Belt, μια ευθεία μεταξύ της Γερμανικής νήσου Φέμαρν και της Δανικής νήσου Λόλαιν, και σχεδιάστηκε ως μια εναλλακτική λύση για τον τωρινό τρόπο μεταφοράς και μετακίνησης με καράβι από το Rodby και Puttgarden, στο οποίο επιβιβάζονται εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Αν και τώρα παίρνει 45 λεπτά να διασχίσει κάποιος την απόσταση με καράβι, πλέον με το τούνελ θα μειωθεί ο χρόνος στα 7 λεπτά με τρένο και στα 10 λεπτά με αυτοκίνητο.
Πιο γρήγορο ταξίδι
Το τούνελ, με επίσημη ονομασία Fahmarnbelt Fixed Link, θα είναι επίσης και το μεγαλύτερο του κόσμου σε σύνδεση μεταξύ δρόμων. Θα περιέχει δύο λωρίδες διπλής κατεύθυνσης, χωρισμένες με μία λωρίδα ανάγκης και, περεταίρω, δυο ηλεκτρικά διερχόμενες ράγες.
«Σήμερα, αν έπαιρνες το τρένο από την Κοπεγχάγη μέχρι και το Αμβούργο, θα διαρκούσε περίπου τεσσερισήμισι ώρες. Όταν το τούνελ τελειώσει, το ίδιο ταξίδι θα είναι μόνο δυόμισι ώρες» λέει ο Jens Ole Kaslund, τεχνικός υπεύθυνος της Femern A/S, της Δανέζικης εταιρίας υπεύθυνη για το έργο.
«Αρκετοί επιβιβάζονται σε πτήσεις μεταξύ των δύο πόλεων, μα στο μέλλον θα είναι πολύ καλύτερο απλά να πάρουν το τρένο» προσθέτει.
Το ίδιο ταξίδι με αμάξι θα γίνει μία ώρα πιο γρήγορο από ότι είναι τώρα, υπολογίζοντας και την ώρα που θα γλυτώνει κάποιος με το να μην περιμένει το καράβι.
Πέρα από τα προτερήματα σε τρένα και αμάξια, το τούνελ θα διευκολύνει μέχρι και οχήματα μεταφορών, λέει ο Κaslund, καθώς δημιουργεί έναν δρόμο μεταξύ Σουηδίας και Κεντρικής Ευρώπης 160 χιλιόμετρα μικρότερο από σήμερα.
Αυτή τη στιγμή, η κίνηση μεταξύ της Σκανδιναβικής χερσονήσου και Γερμανίας μέσω Δανίας μπορεί να γίνει ή με το καράβι που διασχίζει την Fehmarnbelt ή μια ακόμη πιο μακρινή διαδρομή από τις γέφυρες που ενώνουν τα νησιά της Ζηλανδίας, Φονίας και τη χερσόνησο της Γιουτλάνδης.
Ξεκινούν τα έργα
Το έργο ξεκίνησε το 2008, όταν η Γερμανία και η Δανία υπέγραψαν συνθήκη για να χτιστεί το τούνελ. Μετά χρειάστηκε πάνω από δεκαετία αναμονής για τα απαραίτητα νομικά θέματα να συμφωνηθούν και από τις δύο χώρες, καθώς και για τη συμπλήρωση γεωτεχνικών-περιβαλλοντικών αναλύσεων.
Αν και από την πλευρά της Δανίας δεν υπήρχαν εκκρεμότητες, στη Γερμανία ένας μεγάλος αριθμός εταιριών, συμπεριλαμβανομένων και εταιρίες καραβιών, περιβαλλοντικών ομάδων και τοπικούς δήμους, εξέφρασε τη δυσαρέσκειά τους προς το έργο με αιτιολόγηση τον άδικο ανταγωνισμό και τις περιβαλλοντικές ανησυχίες.
Ένας προκαταρκτικός νόμος αναμένεται πριν το τέλος του χρόνου, αν και δεν θα σταματήσει ούτε θα αλλάξει το έργο δραματικά, απλά θα προκαλέσει περαιτέρω αναλύσεις πριν ξεκινήσει η υλοποίησή του στην Γερμανία.
Εν τω μεταξύ, με μέτρα για να κρατήσουν τους εργάτες ασφαλής από τον Covid-19, η Δανία άρχισε τις εργασίες του τούνελ το περασμένο καλοκαίρι.
«Το έργο έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να πρέπει να δουλέψουμε για κάποια χρόνια στη Δανία πριν εισέρθουμε σε Γερμανικό έδαφος» είπε ο Kaslund.
Νέο λιμάνι ετοιμάζεται στο Rodbyhavn, του νησιού Λόλαιν και, στις αρχές του 2021, ένα εργοστάσιο θα χτιστεί πίσω του, με έξι γραμμές παραγωγής ώστε να γίνουν τα 89 τμήματα από τσιμέντο που χρειάζονται για το τούνελ.
Κάθε τμήμα θα είναι 217 μέτρα μάκρος (περίπου το μισό μάκρος του μεγαλύτερου μεταφορικού πλοίου στον κόσμο), 42 μέτρα πλάτος και 9 μέτρα ύψος. Ζυγίζοντας 73 χιλιάδες μετρικούς τόνους το κάθε ένα, κάνοντας τα πιο βαριά από 13 χιλιάδες ελέφαντες.
Τα τμήματα θα τοποθετηθούν ακριβώς κάτω από το βυθό της θάλασσας, περίπου 40 μέτρα στο βαθύτερο σημείο και θα οδηγηθούν στις σωστές θέσεις από ποταμόπλοια και γερανούς.
Ένα μεγάλο όφελος
Μέχρι και 2,5 χιλιάδες άνθρωποι θα δουλέψουν πάνω στην υλοποίηση του έργου, εκτιμώμενο να μπει σε κατάσταση παραγωγής των τμημάτων του τούνελ μέχρι το 2023. Ενώ η τοποθέτηση τους θα διαρκέσει χοντρικά τρία χρόνια.
Ο Michael Svane, μέλος της Δανέζικης Βιομηχανικής Ομοσπονδίας, που είναι από τους μεγαλύτερους εργασιακούς οργανισμούς της Δανίας, πιστεύει ότι το τούνελ θα είναι κάτι θετικό και για εταιρίες πέρα από την ίδια τη Δανία.
«Το τούνελ Fahmarnbelt θα δημιουργήσει έναν στρατηγικό διάδρομο μεταξύ της Σκανδιναβίας και της Κεντρικής Ευρώπης. Ο ανανεωμένος δρόμος μεταφορών σημαίνει πως περισσότερα ποταμόπλοια θα μπορέσουν να τον χρησιμοποιούν, στηρίζοντας έναν φιλικό τρόπο μετακίνησης για το περιβάλλον. Πιστεύουμε πως η ενώσεις μεταξύ συνόρων είναι εργαλείο για να ανάπτυξη και εργασία, όχι μόνο τοπικά αλλά και σε κρατικό επίπεδο» είπε στο CNN.
Αν και κάποιες περιβαλλοντικές ομάδες εξέφρασαν ανησυχίες για τις επιπτώσεις που θα έχει το τούνελ στα δελφίνια της περιοχής Fehmarn, ο Michael Lovendal Kruse από την Περιβαλλοντική Συντήρηση της Δανίας, πιστεύει αντίθετος ότι το έργο θα έχει περιβαλλοντικά οφέλη.
«Ως μέρος του τούνελ Fehmarnbelt, νέες περιβαλλοντικές περιοχές και πέτρινοι ύφαλοι θα δημιουργηθούν στα άκρα της Δανίας και Γερμανίας. Η φύση θέλει χώρο και θα υπάρξει έτσι περισσότερος χώρος για την φύση ως αποτέλεσμα» δήλωσε συμπληρώνοντας «Μα το μεγαλύτερο όφελος θα είναι στο κλίμα. Πιο γρήγορο πέρασμα από την περιοχή θα κάνει τα τρένα ισχυρό ανταγωνιστή για τα εναέρια μέσα και η μεταφορά φορτίων με ηλεκτρικά τρένα, είναι κατά μακράν η καλύτερη επιλογή για το περιβάλλον».
ΠΗΓΗ: CNN, .ert.gr