Οι σιδηροδρομικοί σταθμοί παρέχουν συχνά στους μηχανικούς και τους αρχιτέκτονες την ευκαιρία να αναπτύξουν καινοτόμα κτήρια.
Το «πράσινο» κύμα της βιώσιμης ανάπτυξης επεκτείνεται και στους σιδηροδρομικούς σταθμούς. Στον αντίποδα της ηλεκτροκίνησης, αρχιτέκτονες και μηχανικοί «βάζουν τα δυνατά τους» προκειμένου και τα ίδια τα κτήρια να μειώσουν το οικολογικό τους αποτύπωμα.
Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα αποτελεί κτήριο στο σιδηροδρομικό κόμβο στο Σόλιχαλ, στο Ηνωμένο Βασίλειο θα χρησιμοποιεί ηλιακή ενέργεια, θα συλλέγει βρόχινο νερό και θα αξιοποιεί φυσικό αερισμό και φως της ημέρας.
Η αίτηση σχεδιασμού για έναν σιδηροδρομικό σταθμό του Ηνωμένου Βασιλείου που θα ενσωματώσει μια σειρά από χαρακτηριστικά βιώσιμου σχεδιασμού και το οποίο εγκρίθηκε πρόσφατα από τις αρχές, καθώς συνεχίζονται οι προσπάθειες για «πράσινες» υποδομές δημοσίων μεταφορών.
Το Σόλιχαλ, κοντά στην πόλη του Μπέρμιγχαμ, φιλοξενεί σιδηροδρομικές εγκαταστάσεις οι οποίες εξυπηρετούν τη γραμμή HS2, ένα σημαντικό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας, το οποίο, μόλις τεθεί σε λειτουργία, αναμένεται να μειώσει τους χρόνους ταξιδιού μεταξύ Λονδίνου και άλλων μεγάλων πόλεων στη χώρα.
Ο Matthew Botelle, διευθυντής σταθμών της HS2, δήλωσε ότι το καινοτόμο κτήριο θα είναι μηδενικών εκπομπών άνθρακα προσθέτοντας ότι θα υιοθετήσει «τον πιο φιλικό προς το περιβάλλον σχεδιασμό και βιώσιμες τεχνολογίες». Η εγκατάσταση θα χρησιμοποιεί ηλιακή ενέργεια, θα συλλέγει βρόχινο νερό και θα αξιοποιεί το φυσικό αερισμό και το φως της ημέρας.
Ενώ η ανάπτυξη στο Σόλιχαλ έχει εστιάσει στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στον αειφόρο σχεδιασμό, ορισμένοι οργανισμοί έχουν εκφράσει ανησυχίες σχετικά με τον ευρύτερο αντίκτυπο του έργου HS2 στην άγρια ζωή και σε εκείνους που ζουν κοντά στις γραμμές. Από την πλευρά της, η HS2 λέει ότι, μεταξύ άλλων, θα φυτέψει εκατομμύρια δέντρα στη διαδρομή, καθώς και θα χρηματοδοτήσει δασικές εκτάσεις σε άλλα μέρη της χώρας.
Οι σιδηροδρομικοί σταθμοί παρέχουν συχνά στους μηχανικούς και τους αρχιτέκτονες την ευκαιρία να αναπτύξουν καινοτόμα κτήρια που ενσωματώνουν οπτικά εντυπωσιακά σχέδια και φιλικές προς το περιβάλλον πτυχές.
Στη Γερμανία, για παράδειγμα, η Deutsche Bahn λέει ότι οι 15 μεγαλύτεροι σταθμοί της χώρας - σε μεγάλες πόλεις όπως το Βερολίνο, το Αμβούργο, η Φρανκφούρτη και το Αννόβερο - λειτουργούν με πράσινη ηλεκτρική ενέργεια από τις αρχές του 2019.
Μέσω ενός πιλοτικού σχήματος που ονομάζεται "StationGreen" η εταιρεία ανέπτυξε επίσης δύο σιδηροδρομικούς σταθμούς - που άνοιξαν το 2014 και το 2016 - που χρησιμοποιούν ανανεώσιμη ενέργεια και έχουν πράσινες στέγες.
insider.gr