Δευτέρα 13 Ιουλίου 2020

Πάτρα: Η πρόταση για το νέο σιδηρόδρομο - Πώς σχεδιάστηκε και με ποια κριτήρια (Γράφημα).


Η κατασκευή ενός έργου που θα απαντά στις πραγματικές ανάγκες της Πάτρας, με όρους ρεαλιστικούς και πρακτικούς, αποτελεί το στόχο της ΕΡΓΟΣΕ, όπως τον όρισε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Χρήστος Βίνης, μιλώντας στο 8ο Αναπτυξιακό Συνέδριο.
Το στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ περιέγραψε το εγχείρημα και έδωσε λεπτομέρειες και γραφήματα για την πρόταση του υπουργείου Υποδομών για το σύγχρονο τρένο. Η πρόταση για το σιδηρόδρομο της Πάτρας σχεδιάστηκε τα εξής κριτήρια: προστασία του περιβάλλοντος, ελαχιστοποίηση των παρεμβάσεων και της όχλησης των πολιτών, χρηματοδοτική και οικονομική βιωσιμότητα, εξυπηρέτηση των αναγκών του λιμανιού, την ασφάλεια των επιβατών και των πολιτών, τα αναπτυξιακά κριτήρια της ευρύτερης περιοχής και την τεχνολογία των σιδηροδρομικών έργων και της ευρωπαϊκής διαλειτουργικότητας.
Οπως ανέφερε ο Χρ. Βίνης το έργο διαθέτει ένα σημαντικό βαθμό μελετητικής ωριμότητας, καθώς η λύση που προτάθηκε συντάχθηκε λαμβάνοντας υπόψη τις έως σήμερα διαθέσιμες μελέτες της ΕΡΓΟΣΕ (την πολυκριτηριακή ανάλυση της μελέτης κόστους οφέλους που σήμερα βρίσκεται σε τελικό στάδιο και μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα, τις κατά τμήματα οριστικές μελέτες, προμελέτες και προκαταρκτικές μελέτες, και τις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων και τους εγκεκριμένου περιβαλλοντικού όρους των προαναφερόμενων τεχνικών μελετών).
Με βάση τον προτεινόμενο σχεδιασμό προβλέπονται: 5,35 χλμ. υπόγειας όδευσης, ράμπες ανόδου/καθόδου στα υπόγεια τμήματα μήκους 1,73 χλμ., επιφανειακή όδευση μήκους 3,81 χλμ.
Ακολουθώντας την πορεία της χάραξης από το Ρίο προς την Πάτρα θα έχουμε τα εξής τμήματα:
Εξοδος από το κατ εντ κάβερ Ρίου και επιφανειακή όδευση έως πριν την οδό Κανελλοπούλου.
Βύθιση πριν την οδό Κανελλοπούλου και υπόγεια όδευση έως την περιοχή της Ακτής Δυμαίων.

Τέλος από την έξοδο του κατ εντ κάβερ Πάτρας στην Ακτή Δυμαίων, θα καταλήγει επιφανειακά στο νέο λιμάνι.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, με την προτεινόμενη λύση εξασφαλίζεται η ταύτιση χάραξης με την υφιστάμενη σε λειτουργία σήμερα μονή σιδηροδρομική γραμμή, δεν διαταράσσονται οι διαμορφωμένες λειτουργίες της πόλης (αντιθέτως, εκτιμά, ότι βελτιώνονται σημαντικά), υπογειοποιείται η διέλευση εντός του πυκνού αστικού ιστού της Πάτρας σε μήκος 5,16 χλμ, και απελευθερώνεται το παραλιακό μέτωπο της πόλης.
Επίσης, με την προτεινόμενη εξασφαλίζεται η απελευθέρωση περίπου 70 στρεμμάτων για αστικές αναπλάσεις που θα δίνουν νέα πνοή στην πόλη. Το ένα μέτωπο των αναπλάσεων θα είναι στην περιοχή της Κανελλοπούλου πάνω από την υφιστάμενη γραμμή (πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι, παιδικές χαρές, πάρκα κ.ά.) και το δεύτερο στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου, όπου προβλέπεται η κατάργηση του υφιστάμενου αμαξοστασίου, η αξιοποίηση των διατηρητέων κτιρίων του, και η διάθεση 35 στρεμμάτων προς αστική ανάπλαση.
Πέραν αυτών, ο Χρ. Βίνης ανέφερε ότι θα διατηρηθούν οι οκτώ υφιστάμενες στάσεις του προαστιακού (οι έξι θα μετατραπούν σε υπόγειες) και θα προστεθεί μία νέα επιφανειακή τερματική στάση στο νέο λιμάνι. Αναφερόμενος στη διατήρηση της διασύνδεσης με Πύργο είπε ότι θα γίνεται αρχικά μέσω μετεπιβίβασης στη στάση του Αγίου Ανδρέα και μελλοντικά απευθείας.
Τέλος, θα εξασφαλιστεί η βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην περιοχή όδευσης της γραμμής, αφού θα καταργηθούν όλες οι υφιστάμενες ισόπεδες διαβάσεις (οδικών και πεζών) και θα αντικατασταθούν με ανισόπεδες διαβάσεις οχημάτων και 10 πεζογέφυρες. Παράλληλα, θα βελτιωθούν τα επίπεδα ρύπανσης από θόρυβο και ατμοσφαιρικούς ρύπους, καθώς η νέα σιδηροδρομική γραμμή θα είναι πλήρως ηλεκτροκινούμενη.

Του Μιχάλη Βασιλάκη
pelop.gr