Δευτέρα 27 Ιουλίου 2020

Τα έργα που μεταμορφώνουν τα Νότια Προάστια.

Κατασκευαστικά έργα, αναπλάσεις, αξιοποιήσεις κτιρίων, επενδυτικά σχέδια, συγκοινωνιακές λειτουργίες και νέες επεκτάσεις συνθέτουν την εικόνα που κυριαρχεί στο παραλιακό μέτωπό της Αττικής.

Tο διάστημα αυτό ξεκινούν ή ολοκληρώνονται πολυάριθμα έργα κατά μήκος όλης της ακτογραμμής, τα οποία έχουν σκοπό να αναβαθμίσουν την περιοχή, να συμβάλουν στην οικονομική εξέλιξη της αθηναϊκής Ριβιέρας και να καταστήσουν το παράκτιο μέτωπο τουριστικό προορισμό. 

Μετρό - Επέκταση γραμμής 3 «Αγία Μαρίνα - Πειραιάς»

Η επέκταση της Γραμμής 3 του μετρό «Χαϊδάρι – Πειραιάς» προβλέπει σήραγγα μήκους περίπου 7,55 χλμ., έξι νέους σταθμούς («Αγ. Βαρβάρα», «Κορυδαλλός», «Νίκαια», «Μανιάτικα», «Πειραιάς», «Δημοτικό Θέατρο») και επτά ενδιάμεσα φρέατα εξαερισμού. Στον σταθμό του Πειραιά έχουν ολοκληρωθεί οι σκυροδετήσεις της πλάκας θεμελίωσης και εξελίσσονται οι σκυροδετήσεις των αποβαθρών, στους σταθμούς «Μανιάτικα» και «Δημοτικό Θέατρο» έχουν ολοκληρωθεί οι σκυροδετήσεις, ενώ στο «Δημοτικό Θέατρο» είναι σε εξέλιξη εργασίες αρχιτεκτονικών τελειωμάτων και εγκατάστασης ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού. Μετά την πρόσφατη παράδοση στο κοινό των σταθμών «Αγ. Βαρβάρα», «Κορυδαλλός», «Νίκαια», το σύνολο της επέκτασης της Γραμμής 3 αναμένεται να δοθεί σε εμπορική λειτουργία το καλοκαίρι του 2022. Μάλιστα, για τη κατασκευή του έργου έχουν απασχοληθεί περισσότεροι από 2.000 εργαζόμενοι. Με την ολοκλήρωση του έργου και την έναρξη λειτουργίας των σταθμών «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο» προβλέπεται αύξηση της συνολικής επιβατικής κίνησης στο δίκτυο του μετρό σε 132.000 πολίτες ημερησίως, μειώνοντας τόσο την κυκλοφορία των Ι.Χ. οχημάτων κατά 23.000 ημερησίως όσο και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 120 τόνους ημερησίως. Σημειώνεται, επίσης, ότι η συνολική απόσταση από το λιμάνι έως το αεροδρόμιο θα διανύεται με το μετρό σε μόλις 55 λεπτά. Επιπρόσθετα, με την ολοκλήρωση του έργου στον σταθμό Πειραιά προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό συγκοινωνιακό κέντρο, συνενώνοντας λειτουργικά δύο γραμμές μετρό (Γραμμές 1 & 3), το λιμάνι, τον προαστιακό σιδηρόδρομο και την επέκταση του τραμ προς Πειραιά (5,4 χλμ. μονής γραμμής και 12 σταθμοί) που έχει ολοκληρωθεί, διευκολύνοντας έτσι τη μετεπιβίβαση ανάμεσα σε όλα τα μέσα μεταφοράς. Τέλος, η σύνδεση που θα προκύψει μεταξύ του λιμανιού του Πειραιά και του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» μέσω της Γραμμής 3 του μετρό θα έχει ιδιαίτερα αναπτυξιακά οφέλη τόσο στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και του Πειραιά όσο και γενικότερα στην οικονομική πορεία της χώρας. 

Μαρίνα Αλίμου

Μια νέα εποχή ξεκινά για τη μαρίνα Αλίμου, τη μεγαλύτερη μαρίνα των Βαλκανίων, καθώς ολοκληρώθηκε η διαδικασία υπογραφής της Σύμβασης Παραχώρησης μεταξύ των αρμόδιων υπουργών και εκπροσώπων του ελληνικού Δημοσίου, της ΕΤΑΔ, του ΤΑΙΠΕΔ, της ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ και της παραχωρησιούχου εταιρείας «Ανάπτυξη Νέας Μαρίνας Αλίμου».

Η συμφωνία προβλέπει την παραχώρηση για περίοδο 40 ετών του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της μαρίνας Αλίμου, αντιπροσωπεύοντας μια συνολική επένδυση της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ με πολλαπλάσια προστιθέμενη αξία. Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας υπογραφής της Σύμβασης Παραχώρησης, που καθυστέρησε λόγω της πανδημίας και πραγματοποιήθηκε τελικά διά περιφοράς, η παραχωρησιούχος εταιρεία, θυγατρική της ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, αναλαμβάνει να αναδιαμορφώσει και να αναπλάσει τη χερσαία και θαλάσσια ζώνη, αναδεικνύοντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της μαρίνας Αλίμου. 

Αναλυτικά, το πλάνο ανάπτυξης προβλέπει τη δημιουργία μιας μαρίνας που θα αποτελεί έναν σύγχρονο και ελκυστικό πόλο αναψυχής και επιχειρηματικής δραστηριότητας με αναβαθμισμένους, λειτουργικούς και υπαίθριους χώρους. Μέσα σε αυτό το νέο, πολυμορφικό και προστατευόμενο περιβάλλον θα αναπτυχθεί μια σειρά επαγγελματικών και ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων μέσω ενός συνόλου προσφερόμενων επιλογών και υπηρεσιών που θα καταστήσουν τη μαρίνα Αλίμου ένα σημείο αναφοράς όχι μόνο για την αθηναϊκή Ριβιέρα αλλά και για ολόκληρη τη λεκάνη της Μεσογείου. Στη χερσαία ζώνη της μαρίνας, έκτασης περίπου 210 στρεμμάτων, προβλέπεται η ανάπτυξη περίπου 18.000 τ.μ. σύγχρονης σχεδίασης με μοντέρνες ισόγειες ή έως δύο ορόφων κτιριακές εγκαταστάσεις που θα στεγάσουν χρήσεις εστίασης και αναψυχής, ξενοδοχειακών υπηρεσιών, γραφείων, αποθήκευσης και επισκευών σκαφών, καθώς και εμπορικές χρήσεις. Ο περιβάλλων χώρος του χερσαίου τμήματος της μαρίνας θα είναι διαμορφωμένος με τέτοιο τρόπο ώστε να εντάσσονται δρόμοι, πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι, χώροι στάθμευσης αλλά και επιμελημένοι χώροι πρασίνου που θα φιλοξενούν υπαίθριες εκδηλώσεις πολιτισμού για τους επισκέπτες. 

Επιπλέον, τόσο οι γραφειακοί χώροι που θα κατασκευαστούν όσο και οι αποθήκες, τα συνεργεία επισκευών και τα εμπορικά καταστήματα θα εξυπηρετούν τις πλέον σημαντικές εταιρείες ναύλωσης επαγγελματικών σκαφών αναψυχής αλλά και άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο των σκαφών, του τουρισμού και της ευρύτερης επιχειρηματικότητας. Στη θαλάσσια ζώνη της μαρίνας, έκτασης σχεδόν 428 στρεμμάτων, θα έχουν τη δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 1.000 σκάφη αναψυχής μετά την ανακατασκευή των πλωτών προβλητών, οι οποίες στο σύνολό τους θα φέρουν έναν νέο, σύγχρονο σχεδιασμό που θα αξιοποιεί πλήρως τον απαραίτητο χώρο για την καλύτερη εξυπηρέτηση των σκαφών και των χρηστών τους. Επιπλέον, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στον εκσυγχρονισμό σημαντικών για την εύρυθμη λειτουργία της προβλήτας τμημάτων, π.χ. σύγχρονες εγκαταστάσεις (πίλαρς) για τον ανεφοδιασμό των σκαφών, λοιπές εγκαταστάσεις ασφαλείας, φωτισμός, ασφάλεια (security) με αυτοματοποιημένα συστήματα παρακολούθησης κ.ά.

Τέλος, εξαιρετική μέριμνα θα ληφθεί για την καθαριότητα όλων των χώρων της μαρίνας και κυρίως του θαλάσσιου μετώπου, έτσι ώστε το περιβάλλον να προστατεύεται απολύτως από τις δραστηριότητες της μαρίνας και να τηρείται υψηλό επίπεδο στο θέμα της καθαριότητας και της τήρησης των κανόνων για την αποκομιδή και διάθεση κάθε είδους απορριμμάτων και αποβλήτων (υγρών και στερεών σκαφών και λοιπών χρήσεων). 

Ελληνικό

Μετά από πολυάριθμα εμπόδια και καθυστερήσεις, τα έργα στην έκταση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, με τον σχεδιασμό να προβλέπει σε αρχική φάση την κατεδάφιση του 1/3 των συνολικά 900 κτιρίων που βρίσκονται στην έκταση των 400.000 τ.μ. Το Ελληνικό αποτελεί μια επένδυση ύψους 8 δισ. ευρώ, που εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει περισσότερες από 75.000 θέσεις εργασίας συνολικά. Κατά τη διάρκεια της πρώτης πενταετίας θα δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη της παραλιακής ζώνης, σε ένα σημαντικό τμήμα του Μητροπολιτικού Πάρκου, το οποίο θα συνδέει το παραλιακό μέτωπο με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης και θα περιλαμβάνει πλήθος σύγχρονων αθλητικών εγκαταστάσεων, καθώς και τμήμα του πολεοδομικού κέντρου επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης. Στρατηγικός στόχος για την πρώτη πενταετία, όπως αναφέρεται στο σχέδιο της Lamda Development, είναι να υλοποιηθούν εγκαταστάσεις που θα δημιουργήσουν ένα ελκυστικό περιβάλλον για την ευρύτερη τοπική κοινότητα και τους επισκέπτες. Ενδεικτικά, οι σχεδιαζόμενες επενδύσεις εντός της πρώτης πενταετίας έχουν ως εξής: υλοποίηση ενός σημαντικού τμήματος του Μητροπολιτικού Πάρκου με χρήσεις πρασίνου, αναψυχής, ελεύθερων χώρων, αθλητισμού, πολιτισμού, κοινωφελών λειτουργιών και πρότυπων ως προς τη λειτουργία τους αστικών υποδομών. Όσον αφορά τη νέα αμμώδη παραλία, θα έχει μήκος περίπου ένα χιλιόμετρο και πλάτος 50 μέτρα κατά μέσο όρο, ενώ η πρόσβαση μεταξύ της μαρίνας και του παραλιακού οικισμού θα είναι ελεύθερη για όλους. Επίσης, θα πραγματοποιηθεί η αναβάθμιση της υφιστάμενης μαρίνας του Αγίου Κοσμά (308 θέσεων ελλιμενισμού), η οποία είναι εύκολα προσβάσιμη με μέσα μαζικής μεταφοράς, καθώς και η ανάπτυξη μιας εμπορικής ζώνης με πολυτελή καταστήματα, χώρους εστίασης και ψυχαγωγίας, εκτιμώμενης δόμησης περίπου 20.000 τ.μ. στον χερσαίο χώρο της μαρίνας. Παράλληλα, θα αναπτυχθεί πολυτελές ξενοδοχείο (5 αστέρων), δυναμικότητας περίπου 300 δωματίων, καθώς και beach/yacht club. Επιπλέον, θα ανεγερθεί παραθαλάσσιος οικισμός κατοικιών ήπιας δόμησης (μονοκατοικίες, συγκροτήματα κατοικιών-διαμερισμάτων μέγιστου ύψους 11 μ.) σε περιοχή με χρήσεις αμιγούς κατοικίας, που γειτνιάζει με το παραθαλάσσιο πολυτελές ξενοδοχείο, με μέγιστη εκτιμώμενη επιφάνεια δόμησης περίπου 43.000 τ.μ. Τέλος, προγραμματίζεται η κατασκευή ολοκληρωμένου τουριστικού συγκροτήματος με καζίνο.

Ανάπλαση Φαληρικού Όρμου

Το γιγάντιο και υπερφιλόδοξο σχέδιο ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου με τον νέο αυτοκινητόδρομο, το υπόγειο κανάλι και το μεγαλύτερο παράκτιο πάρκο, που θα αλλάξει πλήρως τη φυσιογνωμία της παραλιακής, προχωρά, μεταλλάσσοντας την εικόνα της περιοχής. Ήδη, σε στάδιο ολοκλήρωσης βρίσκεται η Α' φάση των έργων, τα οποία έχουν περατωθεί σε ποσοστό 70% και, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, μέχρι τα τέλη του 2020 θα παραδοθούν στους κατοίκους της Αττικής. Παράλληλα, η ολοκλήρωση της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου περιλαμβάνεται στον πίνακα έργων για τα οποία η περιφέρεια βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για εξασφάλιση χρηματοδότησης της επόμενης φάσης, ενώ, λόγω σπουδαιότητας, περιλαμβάνεται και στον κατάλογο έργων προτεραιότητας της περιφέρειας Αττικής για χρηματοδότηση από το νέο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής 2021-2027.

Σε αυτό το πλαίσιο περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, έργα συγκοινωνιακά, οδικά και τεχνικά, αποστράγγισης οδοστρωμάτων και αποχέτευσης ομβρίων, αντιπλημμυρικά και αποκατάστασης δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας (ΟΚΩ), καθώς και ορισμένα υδραυλικά έργα εκτός περιοχής, όπως αντλιοστάσια, αγωγοί, το Κέντρο Ανάκτησης Νερού στον Ελαιώνα. Σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη οι θεμελιώσεις και αντιστηρίξεις του νέου παραλιακού συλλεκτήρα και των νέων αντιπλημμυρικών υγρών καναλιών στη θέση της λεωφόρου Ποσειδώνος που καταργήθηκε. Επίσης, προχωράει η κατασκευή τεχνικού γέφυρας και για τη διαπλάτυνση της παλιάς λεωφόρου Ποσειδώνος (οδός Εθνάρχου Μακαρίου), καθώς και οι εργασίες στερεών εγκιβωτισμού, οδοποιίας και κατακόρυφης σήμανσης για το τοπικό οδικό δίκτυο στον ανατολικό χώρο ανάπλασης, όπως και για την εφαρμογή κυκλοφοριακής ρύθμισης σχετικά με την κατασκευή τεχνικού γέφυρας και των αντίστοιχων τοίχων αντιστήριξης. Τέλος, συνεχίζονται οι εργασίες για την οριζοντιογραφική και υψομετρική παραλλαγή της γραμμής του τραμ. Σε επόμενο στάδιο προγραμματίζονται τεχνικά έργα οδοποιίας μαζί με τους τοίχους αντιστήριξης, έργα αντιπλημμυρικά και αποχέτευσης ομβρίων, το αντλιοστάσιο Κηφισού και η αποκατάσταση δικτύων ΟΚΩ, καθώς και ορισμένα υδραυλικά έργα εκτός περιοχής, όπως το αντλιοστάσιο και οι αγωγοί για την ανανέωση των στάσιμων υδάτων του Κηφισού και το Κέντρο Ανάκτησης Νερού στον Ελαιώνα. 

Άρθρο του Γιάννη Πανταζόπουλου
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

alimosonline.gr