Τετάρτη 8 Ιουλίου 2020

Πάτρα: Η πόλη επιστρέφει στον χάρτη του τρένου.

Τη ριζική αλλαγή του σιδηροδρομικού χάρτη της χώρας, στον οποίο έχει έντονο αποτύπωμα η Πάτρα, παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστος Βίνης, από το βήμα του 8ου Αναπτυξιακού Συνεδρίου. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκονται τα έργα διασύνδεσης του τρένου με τα μεγάλα λιμάνια (Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη και Πάτρα με τη νέα πρόταση υπογειοποίησης των 5,16 χλμ).

Ο Χρ. Βίνης ανακοίνωσε στο συνέδριο τον σχεδιασμό για τις νέες δημοπρατήσεις έργων, που θα προχωρήσει σε δύο φάσεις.
Στην πρώτη, θα προχωρήσει στη δημοπράτηση περίπου δέκα διαγωνισμών για τους οποίους υπάρχουν οριστικές μελέτες, με προϋπολογισμό 690 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έργα «που αποτελούν στην πλειοψηφία τους αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου και την εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών».
Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η κατασκευή της Β' φάσης του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών και η σύνδεση με το μετρό (προϋπολογισμού 40 εκατ.), η αναβάθμιση του τμήματος Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) - Οινόη (προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ), η αναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση του τμήματος Μουριές - Προμαχώνας (85 εκατ.), η κατασκευή της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ροδοδάφνη - Ρίο (117 εκατ. ευρώ), η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο - Ροδοδάφνη (57 εκατ.), η αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής Λάρισας - Βόλου (71 εκατ.) κ.ά.

Η ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ ανέφερε ακόμα ότι θα προχωρήσουν με τη διαδικασία του «ανταγωνιστικού διαλόγου» έξι σημαντικά έργα που διασυνδέουν τα λιμάνια της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο, συνολικού προϋπολογισμού 3,3 δισ. ευρώ.
Τα έξι έργα που προωθούνται με τη συγκεκριμένη διαδικασία είναι η σύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με το λιμάνι της Πάτρας (514 εκατ. ευρώ), η σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη - Καβάλα - Τοξότες (η ανατολική σιδηροδρομική Εγνατία) με προϋπολογισμό 1,3 δισ. ευρώ, το τμήμα Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο (815 εκατ. ευρώ), η σύνδεση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» με τα λιμάνια της Ραφήνας (300 εκατ. ευρώ) και του Λαυρίου (380 εκατ.), και η σύνδεση του έκτου προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (OΛΘ) με το δίκτυο, προϋπολογισμού 22 εκατ. ευρώ.
Ο Χρ. Βίνης εκτιμά ότι «ο ανταγωνιστικός διάλογος αποτελεί ένα σύγχρονο εργαλείο για τη δημοπράτηση μεγάλων και σύνθετων έργων», καθώς επιτυγχάνεται επίσπευση της διαδικασίας ωρίμανσης των έργων.
Ο σχεδιασμός προβλέπει την επιλογή συμβούλων που θα υποστηρίξουν την ΕΡΓΟΣΕ στην κατάρτιση των σχετικών φακέλων του ανταγωνιστικού διαλόγου, ώστε μέχρι τα τέλη του έτους να ξεκινήσει η διαδικασία. Το υπουργείο Υποδομών και η ΕΡΓΟΣΕ επενδύουν στον ανταγωνιστικό διάλογο επειδή πιστεύουν ότι μέσω αυτού διασφαλίζεται η αρτιότερη τεχνική λύση, ως αποτέλεσμα της διαβούλευσης μεταξύ των διαγωνιζομένων κατά την κύρια φάση του διαγωνισμού, και κατά συνέπεια ευνοείται και η δυνατότητα εφαρμογής καινοτόμων λύσεων.
Επίσης, πιστεύουν ότι με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζονται τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης, καθώς ο ανάδοχος γίνεται κύριος της μελέτης του έργου.
«Το τρένο πρέπει να φτάσει στο λιμάνι της Πάτρας» τονίζει η παράταξη «Πάτρα Ενωμένη» του Νίκου Παπαδημάτου με αφορμή το σχέδιο που παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής στο 8ο Αναπτυξιακό Συνέδριο.
«Πολλά λέχθηκαν μέχρι σήμερα για το τρένο και για τη διέλευσή του από το Ρίον μέχρι και την Πάτρα. Η ουσία, όμως, είναι μια: Για 23 ολόκληρα χρόνια η Πάτρα δεν έχει τρένο. Οι ευθύνες αναμφίβολα είναι πολλές και αναλογούν σε πολλούς. Βέβαια, δεν βρισκόμαστε χρονικά στην φάση της καταγραφής και του καταλογισμού ευθυνών. Αντίθετα, είναι η στιγμή που πρέπει να δείξουμε όλοι περίσκεψη, αίσθημα ευθύνης, ενωτικό πνεύμα και ρεαλισμό, έτσι ώστε το τρένο, να γίνει μια πραγματικότητα για όλους μας και να συμβάλει σημαντικότατα στην αναπτυξιακή τροχιά της πόλης μας» αναφέρει η δημοτική παράταξη. Επισημαίνει ότι μπορεί ο Υπουργός να μην επισκέφθηκε την Πάτρα τον προηγούμενο Ιανουάριο όπως είχε υποσχεθεί, αλλά «έστω και καθυστερημένα», ήρθε και κατέθεσε το πλάνο και τις απόψεις του Υπουργείου για συζήτηση. «Είναι γεγονός ότι βρεθήκαμε μπροστά σε μια ευχάριστη έκπληξη, η οποία δεν είχε καμία σχέση με όσα κατά καιρούς μας πληροφορούσαν περί… απόψεων του κ. Υπουργού» αναφέρει η παράταξη Παπαδημάτου και προσθέτει: «Για εμάς στην πόλη, τη Δημοτική Αρχή, το Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά και ευρύτερα, την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και όλους τους φορείς, απομένει, πλέον, να καθίσουμε σε ένα τραπέζι διαβούλευσης, έτσι ώστε να μάθουμε ακόμη πιο λεπτομερώς το σχέδιο κατασκευής του έργου και να θέσουμε στη συζήτηση και το κομμάτι Κανελλοπούλου-Ρίον. Σε κάθε περίπτωση, όμως, η ουσία είναι μια: Το τρένο πρέπει να φτάσει στο Λιμάνι. Η Πάτρα διέθετε τρένο το 1897. Δεν είναι δυνατόν να μην διαθέτει τρένο το 2020. Ας αφήσουμε όλοι στην άκρη τη μιζέρια και ας κινηθούμε ενωμένοι με γνώμονα το κοινό συμφέρον».


Του Μιχάλη Βασιλάκη 
pelop.gr