Η ALLRAIL πιστεύει ότι τα νυχτερινά τρένα μπορούν να κάνουν μια μεγάλη επιστροφή στην Ευρώπη, για παράδειγμα ως μια φιλική προς το περιβάλλον εναλλακτική λύση στις πτήσεις αργά το βράδυ και νωρίς το πρωί, υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχει δίκαιη μεταχείριση για όλους τους αερομεταφορείς.
Τρεις πρωτοβουλίες τις τελευταίες εβδομάδες δείχνουν πώς οι ιδιώτες φορείς συμβάλλουν σε αυτό με σημαντικό τρόπο. Ωστόσο, είμαστε επίσης μάρτυρες κρατικών σιδηροδρομικών φορέων που συνεργάζονται για τη δημιουργία καρτέλ σε όλη την ΕΕ, που χρηματοδοτείται από άμεσα βραβευμένα χρήματα φορολογουμένων. Όχι μόνο αυτή είναι μια πολύ αναποτελεσματική χρήση κεφαλαίων, αλλά θα έχει ως αποτέλεσμα την καθιέρωση υπηρεσιών νυχτερινών τρένων σύμφωνα με τις ανάγκες των χειριστών και όχι τις ανάγκες των επιβατών.
Η Πράσινη Συμφωνία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) δεν θα επιτευχθεί χωρίς διαρθρωτική στροφή προς τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Ωστόσο, είναι σαφές ότι η στροφή προς τις σιδηροδρομικές μεταφορές δεν θα πραγματοποιηθεί χωρίς ένα κατάλληλο ανταγωνιστικό πλαίσιο που επιτρέπει την ανάπτυξη των ιδιωτικών επενδύσεων και της καινοτομίας. Το πλήρες και διαφανές άνοιγμα της αγοράς είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να επιτευχθεί η επιστροφή των νυχτερινών τρένων στην Ευρώπη - χωρίς να επιστρέψουμε στα αποτυχημένα μονοπώλια του παρελθόντος.
Τα νυχτερινά τρένα πρέπει να είναι μια ελκυστική εναλλακτική λύση για την οδήγηση και την πτήση, ειδικά κατά την περίοδο ανάρρωσης μετά το Covid-19. Πρόσφατα υπήρξε πραγματική δυναμική με τρία παραδείγματα ιδιωτικών χρηματοδοτούμενων φορέων να συμβάλλουν σημαντικά στην αναβίωσή τους.
Στις 16 Ιουνίου, η Snälltåget ανακοίνωσε ότι το 2021 θα λειτουργήσει για πρώτη φορά τα νυχτερινά της τρένα μεταξύ Σουηδίας και Γερμανίας μέσω Δανίας. Επιπλέον, σχεδιάζει να τετραπλασιάσει τον αριθμό των αναχωρήσεων τρένων το βράδυ σε σύγκριση με το 2019.
Μόνο 10 ημέρες αργότερα, η Snälltåget ανακοίνωσε επίσης μια νέα απευθείας υπηρεσία νυχτερινών τρένων μεταξύ Σουηδίας, Δανίας και αρκετών χιονοδρομικών κέντρων στην Αυστρία για να προσφέρει μια εναλλακτική λύση για τα αεροπορικά και ιδιωτικά ταξίδια αυτοκινήτων για τους παραθεριστές.
Επιτυχία
Εν τω μεταξύ, η RegioJet ξεκίνησε μια νέα υπηρεσία καλοκαιρινών νυχτερινών τρένων που συνδέει πέντε κράτη μέλη της ΕΕ: την Τσεχική Δημοκρατία, τη Σλοβακία, την Ουγγαρία, τη Σλοβενία και την Κροατία. Το εναρκτήριο ταξίδι πραγματοποιήθηκε στις 30 Ιουνίου. Παρά τη λειτουργία τρένων 12 αυτοκινήτων, η ζήτηση ήταν τόσο μεγάλη που η RegioJet αύξησε τη συχνότητα σε καθημερινή υπηρεσία. Η εταιρεία σχεδιάζει επίσης να ξεκινήσει τη λειτουργία νυχτερινών τρένων μεταξύ Αυστρίας, Τσεχίας και Πολωνίας αργότερα φέτος.
Το περασμένο Σαββατοκύριακο, το νέο Alpine-Sylt Night Express άρχισε να λειτουργεί μεταξύ του Sylt στη βόρεια Γερμανία και του Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας. Αρχικά σχεδιάστηκε να τρέξει για δύο μόνο μήνες, η ζήτηση ήταν τόσο υψηλή που ο φορέας εκμετάλλευσης θα επεκτείνει την προσφορά του μέχρι τον Νοέμβριο.
Υπάρχει όμως μεγάλος κίνδυνος για αυτήν την επιτυχία. Δυστυχώς, οι πολιτικοί ενδιαφερόμενοι λένε μια διαφορετική ιστορία: δηλαδή ότι τα νυχτερινά τρένα μπορούν να λειτουργούν μόνο παρέχοντας προνομιακή επιδότηση σε κρατικούς κρατικούς φορείς.
Εξάλλου, αυτό ισχύει ήδη στην Αυστρία, όπου η επιχείρηση Nightjet της Αυστριακής Ομοσπονδιακής Σιδηροδρόμων (ÖBB) λαμβάνει απευθείας επιδότηση για όλες τις υπηρεσίες που διέρχονται από την Αυστρία - η οποία δεν είναι διαθέσιμη σε άλλους φορείς εκμετάλλευσης νυχτερινών τρένων. Η ολλανδική κυβέρνηση προτείνει επίσης άμεση απονομή στο ÖBB.
Φαύλος κύκλος
Δυστυχώς, με προνομιακή πρόσβαση σε χρήματα των φορολογουμένων, γίνεται ένας φαύλος κύκλος: ÖBB είναι τότε ο μόνος χειριστής που έχει τη δυνατότητα να προσφέρει νέα βαγόνια ύπνου, οδηγώντας σε ακόμη πιο άμεσα βραβεία.
Επιπλέον, οι κατεστημένοι φορείς επιδιώκουν να συνεργαστούν. Στην πρόσφατη έκθεση νυχτερινών τρένων, η Danish State Railways (DSB) παραδέχτηκε ότι έχει πραγματοποιήσει αποκλειστικές συνομιλίες με την ÖBB Nightjet. Η DSB αναφέρει επίσης ότι έχει συνομιλήσει με τον Σουηδό διαχειριστή υποδομής Trafikverket και το Υπουργείο Μεταφορών της Δανίας, προτείνοντας ένα νυχτερινό τρένο επιδοτούμενο από φορολογούμενο μεταξύ Σουηδίας, Δανίας και Γερμανίας. Προφανώς η DSB και η ÖBB πιέζουν για να τους απονεμηθούν απευθείας.
Υπάρχουν άλλα ανησυχητικά σημεία στην έκθεση νυκτερινών τρένων της DSB. Η DSB δηλώνει ότι βρίσκεται σε διάλογο με το NightBB Nightjet για λίγο, κάτι που δεν αποτελεί έκπληξη. Η έκθεση αναφέρει επίσης ότι δεν υπάρχει διαθέσιμη ικανότητα εργαστηρίου βραχυπρόθεσμα για τη διαχείριση νυχτερινών τρένων είτε στο Μάλμο είτε στην Κοπεγχάγη, καθώς οι αποθήκες είναι «πολύ μικρές». Ωστόσο, η DSB δηλώνει επίσης ότι, σύμφωνα με την NightBB Nightjet, υπάρχει χωρητικότητα εργαστηρίου στην περιοχή της Κολωνίας.
Εν τω μεταξύ, η Trafikverket πρότεινε ένα νυχτερινό τρένο στην Κολωνία στην αρχική έκθεσή του σχετικά με τα νυχτερινά τρένα νωρίτερα αυτό το έτος, το οποίο φαίνεται να είναι πολύ τυχαίο.
Ως εκ τούτου, υπάρχει η υποψία ότι το Trafikverket σχεδιάζει ένα νυχτερινό τρένο που ταιριάζει στις ανάγκες του NightBB Nightjet και όχι των επιβατών.
Εάν η ÖBB Nightjet, σε συμπαιγνία με την DSB και άλλους κατεστημένους φορείς, τότε λάβει απευθείας επιδότηση για αυτό, οι Σουηδοί και Δανοί φορολογούμενοι θα βοηθούσαν στην ενίσχυση της κυριαρχίας της marketBB στην αγορά νυχτερινών τρένων σε όλη την Ευρώπη.
Τελικά, η προσέγγιση DSB δεν έχει νόημα γιατί η Snälltåget θα λειτουργήσει σύντομα ένα μη επιδοτούμενο νυχτερινό τρένο που συνδέει τη Σουηδία, τη Δανία και τη Γερμανία. Αλλά εάν επιτύχει η άσκηση πίεσης από την DSB και την NightBB Nightjet, η ανταγωνιστική κατάσταση για άλλους χειριστές νυχτερινών τρένων θα γίνει πολύ χειρότερη - ποιος θα είναι σε θέση να ανταγωνιστεί τον φορολογούμενο;
Ανοικτή αγορά
Η Ευρώπη πρέπει να αποφύγει το κλείσιμο της νυχτερινής αγοράς τρένων. Ωστόσο, εάν επιτρέπεται στους κατεστημένους φορείς να συνεργάζονται και να λαμβάνουν απευθείας επιδοτήσεις, τότε η Ευρώπη αντιμετωπίζει καρτέλ νυχτερινής αμαξοστοιχίας, χρηματοδοτούμενη από τον φορολογούμενο. Οι πολιτικοί πρέπει να είναι ξεκάθαροι: η νυχτερινή αγορά τρένων θα κλείσει αποτελεσματικά για πολύ καιρό. Αυτό θα έρχεται σε αντίθεση με τους στόχους της ενιαίας σιδηροδρομικής αγοράς της ΕΕ, η οποία είναι τρέλα όταν υπάρχει ήδη ένα σαφές και αποτελεσματικό εναλλακτικό μοντέλο.
Η επιτυχία της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ εξαρτάται από τη στροφή προς τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Με τη σειρά του, αυτό δεν θα πραγματοποιηθεί χωρίς ένα ανταγωνιστικό πλαίσιο που θα επιτρέπει την ανάπτυξη των ιδιωτικών επενδύσεων και την καινοτομία που βασίζεται στους επιβάτες. Αυτό ισχύει και για τα νυχτερινά τρένα.
Είναι κατανοητό εάν οι κυβερνήσεις μπορεί να θέλουν να ξοδέψουν χρήματα για την ενθάρρυνση νέων υπηρεσιών νύχτας. Αλλά πρέπει να το κάνουν με τρόπο που να είναι δίκαιος για όλους τους χειριστές νυχτερινών τρένων:
μείωση των τελών πρόσβασης σε τροχιά, σύμφωνα με τη νέα πρόταση κανονισμού ΕΕ 2020/0127 (COD)
παροχή ίσων ευκαιριών χρηματοδότησης για την αγορά τροχαίου υλικού, και δίνοντας στους επιβάτες το δικαίωμα να κάνουν κράτηση για νυχτερινά τρένα σε όλους τους πωλητές εισιτηρίων σιδηροδρόμων.
Υπό αυτές τις συνθήκες, καινοτόμοι όπως οι RegioJet και Snälltåget θα αυξηθούν σε αριθμό, φέρνοντας καλύτερη ποιότητα, χαμηλότερες τιμές και εξασφαλίζοντας την αναβίωση των νυχτερινών τρένων στην Ευρώπη.
*Ο Nick Brooks είναι γενικός γραμματέας του Συλλόγου Νέων Συμμετεχόντων Σιδηροδρόμων (AllRail), ο οποίος εκπροσωπεί ανεξάρτητους χειριστές επιβατικών σιδηροδρόμων στην Ευρώπη.
railjournal.com