Τρίτη, 14 Ιουλίου 2020

Νέα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ- Ποια είναι και ποιες περιοχές αφορούν.


Ένα μεγάλο πακέτο 4 δισ. ευρώ για σιδηροδρομικά έργα προετοιμάζεται αυτή την εποχή από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και την ΕΡΓΟΣΕ με σκοπό τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου. 

Ο υπουργός ΥΠΟΜΕ Κώστας Καραμανλής έχει ξεκαθαρίσει την βαρύτητα που δίνει στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων και σήμερα βλέπουμε μία λίστα 19 συνολικά projects. Μετά την ολοκλήρωση της γραμμής Αθήνας-Θεσσαλονίκης (με υπόλοιπα στα Η/Μ συστήματα) και την έναρξη λειτουργίας της γραμμής Κιάτο-Αίγιο (χωρίς ηλεκτροκίνηση αλλά με νέα διπλή γραμμή), έρχονται στην επιφάνεια τα έργα νέας γενιάς που θα αναδείξουν τον σιδηρόδρομο σε ένα ισχυρό μεταφορικό μέσο.

Στον προγραμματισμό των νέων έργων μπορούμε να διαχωρίσουμε σε δύο βασικές κατηγορίες τα νέα έργα: η πρώτη κατηγορία είναι τα έργα που θα υλοποιηθούν μέσω του ανταγωνιστικού διαλόγου και η δεύτερη κατηγορία είναι τα έργα που θα υλοποιηθούν μέσω ΕΣΠΑ.

Τα έργα μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου

Ο ανταγωνιστικός διάλογος, είναι μία μέθοδος υλοποίησης έργων στην οποία συμμετέχουν η πολιτεία, οι υποψήφιοι ανάδοχοι και η τοπική κοινωνία. Μέσα από τον διάλογο καταλήγουμε στο τεχνικό αντικείμενο του έργου, την περιβαλλοντική έγκριση, τη χρηματοδότηση και την υλοποίηση του. Τα έργα τα οποία προωθούνται μέσω αυτής της μεθόδου είναι προϋπολογισμού 3,3δισ.ευρώ είναι τα παρακάτω:

1. Νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Τοξότες με κόστος 1,3 δισ.ευρώ

2. Αναβάθμιση Σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο, κόστους 815 εκατ.ευρώ

3. Επέκταση Προαστιακού Σιδηροδρόμου Αθηνών, τμήμα Αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος-Ραφήνα, κόστους 300 εκατ.ευρώ

4. Επέκταση Προαστιακού Σιδηροδρόμου Αθηνών, τμήμα Κορωπί-Λαύριο, κόστους 380 εκατ.ευρώ

5. Νέα Διπλή Σιδηροδρομική Γραμμή Ρίο-Πάτρα, κόστους 514 εκατ.ευρώ

6. Σύνδεση 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με εθνικό δίκτυο, κόστους 22 εκατ. ευρώ.

Μέσα στα έργα βρίσκουμε και το πολύπαθο τμήμα Ρίο-Πάτρα όπου με αυτή τη λύση ίσως τελικά λυθεί ο γόρδιος δεσμός ετών που αφορά την χάραξη του τρένου μέχρι την πόλη και το λιμάνι της Πάτρας. Η σήραγγα των 5,14χλμ είναι αυτό που ζητούσαν οι τοπικοί φορείς και δίχως άλλο, φαίνεται ότι έχουμε το πράσινο φως για να προχωρήσει το έργο που ολοκληρώνει τον σιδηροδρομικό ΠΑΘΕΠ της χώρας.

Εξίσου σημαντικό είναι πως έρχονται σε τροχιά υλοποίησης μετά από χρόνια εξαγγελιών και τα δύο μεγάλα σιδηροδρομικά έργα επέκτασης του Προαστιακού της Αθήνας που στέλνουν το τρένο στα δύο μεγάλα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου. Τα έργα αυτά θα δώσουν νέα δυναμική στον Προαστιακό και τα δύο περιφερειακά λιμάνια της Αττικής, ολοκληρώνοντας το δίκτυο του Προαστιακού. Τα δύο έργα έχουν εξαγγελθεί ανεπιτυχώς αρκετές φορές μέχρι σήμερα.

Τα έργα μέσω ΕΣΠΑ

Τα έργα που προωθούνται προς υλοποίηση μέσω του ΕΣΠΑ έχουν προϋπολογισθεί σε 693εκατ.ευρώ και έχουν να κάνουν κυρίως με έργα που ολοκληρώνουν τον κεντρικό δίκτυο της χώρας. Αφορούν στην εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης & τηλεπικοινωνιών. Μάλιστα στην ΕΡΓΟΣΕ σημειώνουν πως τα έργα αυτά είναι ώριμα μελετητικά και το ένα πίσω από το άλλο θα οδεύουν προς υλοποίηση. Τα έργα αυτά είναι τα παρακάτω:

– Β`φάση Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών, κόστους 40εκατ.ευρώ

– Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός Κρυονερίου, κόστους 6,5εκατ.ευρώ

– Αναβάθμιση υποδομής ΣΚΑ-Οινόη, κόστους 100εκατ.ευρώ

– Ηλεκτροκίνηση τμήματος Λάρισα-Βόλος, κόστους 71εκατ.ευρώ

– Σηματοδότηση-ETCS τμήματος Θεσσαλονίκης-Ειδομένης, κόστους 65εκατ.ευρώ

– Ηλεκτροκίνηση τμήματος Θεσσαλονίκης-Προμαχώνα με δύο έργα: Θεσσαλονίκη-Μουριές, κόστους 65εκατ.ευρώ και Μουριές-Προμαχώνας κόστους 85εκατ.ευρώ

– Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής στάσης Νέου Παντελεήμονα Πιερίας

– Ηλεκτροκίνηση τμήματος Κιάτο-Αίγιο, κόστους 57εκατ.ευρώ

– Ολοκλήρωση νέας διπλής γραμμής Αίγιο-Ρίο, κόστους 117εκατ.ευρώ

– Εγκατάσταση GSMR στα τμήματα Τιθορέα-Δομοκός, Κιάτο-Πάτρα και Θεσσαλονίκη-Ειδομένη συνολικού προϋπολογισμού 40εκατ.ευρώ.

Από τα παραπάνω έργα, σε φάση ολοκλήρωσης του διαγωνισμού είναι η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο με ανάδοχο την εταιρεία Μυτιληναίος ενώ προκηρύχθηκε και το έργο για τη σιδηροδρομική στάση στο Νέο Παντελεήμονα. Πιο ώριμο από τα υπόλοιπα έργα είναι το Λάρισα-Βόλος και η Β`φάση του σταθμού της Αθήνας.



πηγή news247.gr, indicator.gr