Πέμπτη 4 Ιουνίου 2020

Πάτρα - Τρένο: Φέρνει πρόταση για τη χάραξη ο Κ. Καραμανλής.

Στις αρχές Ιουλίου προγραμματίζεται, εκτός απροόπτου, η κάθοδος στην Πάτρα του υπουργού Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, προκειμένου να παρουσιαστεί η πρόταση για την διέλευση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής μέχρι και το λιμάνι.
Το βασικό σενάριο που έχει επεξεργαστεί το υπουργείο, όπως έχει διαρρεύσει και στο παρελθόν, και όπως έγραψε η «Π» τη Δευτέρα, είναι να γίνει μερική υπογειοποίηση και όχι πλήρης από το Ρίο μέχρι το λιμάνι, καθώς ο προϋπολογισμός ενός τέτοιου έργου θεωρείται μεγάλος.
Στο θέμα της έλευσης του σύγχρονου τρένου αναφέρθηκε χθες το ypodomes.gr, εμφανίζοντας το υπουργείο Υποδομών να προσανατολίζεται σε μια λύση που ο σιδηρόδρομος θα συνυπάρχει με τον προαστιακό.
Η διέλευση του τρένου θα είναι επίγεια διέλευση με διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή από το Ρίο έως τον Αγιο Διονύσιο (όπου θα κατασκευαστεί νέος σύγχρονος κεντρικός σταθμός). Στο τμήμα αυτό έχουν προβλεφθεί βυθίσεις περίπου 100 μέτρων στα Μποζαΐτικα, την Παναχαϊκή και την Αγυιά.
Στο τμήμα από τον Αγιο Διονύσιο έως τον Αγιο Ανδρέα προβλέπεται βύθιση (με τη μέθοδο cut and cover) με μονή γραμμή για να αναδειχθεί το θαλάσσιο μέτωπο και να επιτευχθεί η πρόσβαση του σιδηρόδρομου στο λιμάνι της Πάτρας. Για τον προαστιακό προβλέπεται η λειτουργία του σε εγκιβωτισμένη επιφανειακή διέλευση.
Παράλληλα, στη λύση που επεξεργάζεται το υπουργείο να προτείνει, συμπεριλαμβάνεται η υλοποίηση μεγάλων λειτουργικών παρεμβάσεων στον πολεοδομικό ιστό της Πάτρας όπως π.χ. κόμβων ανάπλασης και χώρων πάρκινγκ για την άμβλυνση του κυκλοφοριακού.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η πρόταση του Υπουργείου είναι εφικτή κι έχει εξασφαλισμένο προϋπολογισμό κάτω των 200 εκατομμυρίων ευρώ, από το ΕΣΠΑ. Η λύση εφόσον εφαρμοστεί, προβλέπει γρήγορη ωρίμανση κι εκτέλεση των έργων και σταματά την ιδιότυπη σιδηροδρομική απομόνωση της Πάτρας από το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Επιτυγχάνει δε σε εύλογο χρόνο την έλευση του σιδηρόδρομου στο λιμάνι, δίνοντας νέες μεγάλες αναπτυξιακές δυνατότητες στην επιχειρηματική κοινότητα και την Βιομηχανική Περιοχή. Αναμένεται να ενισχυθούν οι συνδυασμένες μεταφορές, προκαλώντας αλυσιδωτές θετικές εξελίξεις στο επενδυτικό προφίλ της Πάτρας και της Δυτικής Ελλάδας. Για την υλοποίηση της πρότασης είναι απαραίτητες να γίνουν συνεννοήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Υπενθυμίζεται ότι η Πάτρα βρίσκεται σε σιδηροδρομική απομόνωση την τελευταία δεκαετία υπό το πρόσχημα της κατασκευής των έργων αναβάθμισης του δικτύου της. Από το 2007 μέχρι και σήμερα αναζητείται μια λύση με την οποία να συμφωνούν όλες οι πλευρές της τοπικής κοινωνίας, τόσο αναπτυξιακά όσο και ως προς την ποιότητα ζωής στην πόλη.

Του Μιχάλη Βασιλάκη 
pelop.gr