Τετάρτη 17 Ιουνίου 2020

Το κλειδί βρίσκεται στα μέσα μεταφοράς.

Μπορεί λόγω του κορονοϊού οι επιβάτες να αντιμετωπίζουν ακόμα με επιφύλαξη τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ωστόσο στις συγκοινωνίες βρίσκεται το κλειδί και για το κυκλοφοριακό πρόβλημα των μεγάλων πόλεων της χώρας και βέβαια για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Γράφει ο Πάνος Αμυράς*

Ο «Μεγάλος Περίπατος» που υλοποιεί στο κέντρο της πρωτεύουσας ο Δήμος Αθηναίων σε συνεργασία με το Πολυτεχνείο έχει προκαλέσει αντιδράσεις οδηγών λόγω του περιορισμού των λωρίδων κυκλοφορίας στην Πανεπιστημίου, αλλά κυρίως γιατί ακόμη δεν έχει αναπτυχθεί η κουλτούρα στη χρήση μέσων μεταφοράς, ιδίως όταν πρόκειται για μετακινήσεις σε πολυσύχναστους και εμπορικούς δρόμους.

Το μετρό της Αθήνας παραμένει η πιο αξιόπιστη λύση για γρήγορη μετάβαση στο κέντρο της πόλης, όπως συμβαίνει στις περισσότερες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Ταυτόχρονα όμως χρειάζεται αναβάθμιση των υπηρεσιών με τακτικότερα δρομολόγια, κάτι που συμβαίνει τον τελευταίο χρόνο με διάλειμμα την περίοδο της καραντίνας.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ακρίβυνε το εισιτήριο στις συγκοινωνίες επιβαρύνοντας τον μέσο επιβάτη και κυρίως τους οικονομικά ασθενέστερους, διόγκωσε τα ελλείμματα των φορέων ενώ από την κακοδιοίκηση του συστήματος επιδεινώθηκε η ποιότητα των υπηρεσιών. Στη Θεσσαλονίκη η κατάσταση ήταν ακόμη χειρότερη, καθώς η διάλυση του ΟΑΣΘ προκάλεσε χάος και απίστευτη ταλαιπωρία επί μήνες για το συγκοινωνιακό κοινό της πόλης.

Η πραγματική επανάσταση για την Αθήνα δεν θα είναι ο «Μεγάλος Περίπατος», αλλά εάν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς καταφέρουν να γίνουν ελκυστικά για τους πολίτες ώστε το αυτοκίνητο να θεωρείται έσχατη λύση για μετακινήσεις στο κέντρο.

Ο υπουργός υποδομών Κώστας Καραμανλής έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες για την προμήθεια νέων λεωφορείων, ενώ προχωρά την επέκταση του μετρό και σε άλλες συνοικίες της Αθήνας και του Πειραιά. Αντίστοιχα, το μετρό στη Θεσσαλονίκη, που αναμένεται να λειτουργήσει το 2023, θα αποτελέσει τη σημαντικότερη παρέμβαση για τις μετακινήσεις της πόλης.

Το εισιτήριο για όλα τα μέσα μεταφοράς είναι φθηνότερο, τουλάχιστον μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου, ενώ τώρα είναι η ευκαιρία να αναλάβουν δράση οι συγκοινωνιακοί φορείς και να πείσουν τους Αθηναίους ότι μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες του επιβατικού κοινού και να τους εξυπηρετήσουν με ασφάλεια, ταχύτητα και αξιοπιστία στο κέντρο της πρωτεύουσας. Η ταλαιπωρία του οδοστρώματος δεν πρέπει να επεκτείνεται στις αποβάθρες του μετρό ή στις στάσεις των λεωφορείων. Οπως δηλαδή συμβαίνει σε κάθε ευρωπαϊκή πόλη που σέβεται τον κάτοικό της, τον επισκέπτη και το περιβάλλον. Εκεί θα κριθεί το στοίχημα των μετακινήσεων.

*Ο Πάνος Αμυράς είναι διευθυντής του Ελεύθερου Τύπου