Γιατί αμφισβητείται το χρονοδιάγραμμα παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες
Tις αβεβαιότητες και τον προβληματισμό που γεννά το χρονοδιάγραμμα για την παράδοση του μετρό της Θεσσαλονίκης, επισημαίνουν στην αγορά, υπολογίζοντας την πολύμηνη διάρκεια των δοκιμών αλλά και το σημείο που βρίσκεται σήμερα το έργο.
Η κυβέρνηση τόσο μέσω του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη όσο και του υπουργού Yποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, επανέλαβε τις προηγούμενες μέρες κατά την επίσκεψή της στη Θεσσαλονίκη ότι το έργο θα παραδοθεί ενιαίο την Άνοιξη του 2023.
“Όμως, με έναν προσεκτικό έλεγχο και απλά μαθηματικά, μπορεί να διαπιστώσει κανείς ότι τα χρονοδιαγράμματα του έργου δεν βγαίνουν” αναφέρει η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΕΤ) που πρωτοστατεί σε θέματα προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και έχει αντιταχθεί στο σχεδιασμό, υποστηρίζοντας ότι η βούληση της κυβέρνησης για απόσπαση και επανατοποθέτηση κινδυνεύει να ξεριζώσει ένα κομμάτι της πόλης, δημιουργώντας μια σκηνογραφική εγκατάσταση που θα κοσμεί τους χώρους του σταθμού.
Επικαλείται μάλιστα τις δηλώσεις του Προέδρου της Αττικό Μετρό κ. Νίκου Ταχιάου, ο οποίος ανακοίνωσε πρόσφατα ότι οι δοκιμές για τη λειτουργία του μετρό θα διαρκέσουν 18 μήνες. Αυτό κατά την άποψη της ΕΛΕΤ προϋποθέτει ότι οι εργασίες και στον σταθμό Βενιζέλου θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021.
Με βάση τους υπολογισμούς η απόσπαση των αρχαιοτήτων, η μελέτη και η υλοποίηση, θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2020, οπότε και θα ξεκινήσουν οριστικές μελέτες και μελέτες εφαρμογής για τον σταθμό στο κυρίως τμήμα του, δηλαδή κάτω από τις αρχαιότητες.
Επομένως, μέσα στο 2021 θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι ανασκαφικές εργασίες στα υποκείμενα στρώματα και να αποσπαστούν ή καταστραφούν, ανάλογα με την αξία τους, αφού προηγουμένως ακολουθηθεί η νόμιμη διαδικασία (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, Αποφάσεις), να εκπονηθούν και εγκριθούν όλες οι οριστικές μελέτες και μελέτες εφαρμογής για έργα πολιτικού μηχανικού, αρχιτεκτονικών και Η/Μ εγκαταστάσεων και να υλοποιηθεί το έργο. Η ΕΛΕΤ γνωρίζοντας την πολυπλοκότητα αυτών των διαδικασιών και τις επισφάλειες που εμπεριέχουν, αμφισβητεί ότι το έργο του σταθμού από μόνο του θα μπορούσε να ολοκληρωθεί ακόμα και μέχρι τον Απρίλιο του 2023. Δεν είναι όμως η μόνη.
Ακόμη και στελέχη του μετρό που γνωρίζουν λεπτομέρειες από την πορεία του έργου, υποστηρίζουν ότι το χρονοδιάγραμμα αυτό είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί. Ως ρεαλιστικότερη λύση εκτιμούν ότι είναι η παράδοση του έργου ένα χρόνο αργότερα.
Στην ΕΛΕΤ, σημειώνουν την ανυπολόγιστη αξία των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν και τον κρίσιμο ρόλο που μπορούν να παίξουν στην οικονομική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης στο μέλλον, για αυτό και κρούουν το καμπανάκι του κινδύνου οι ημερομηνίες να διαψευστούν.
Όπως αναφέρουν η Οριστική Μελέτη επιπέδου 2 (ΟΜ2) για έργα πολιτικού μηχανικού, που αφορά στην κατασκευή του σταθμού με την κατά χώρα διατήρηση των αρχαιοτήτων εκπονήθηκε από ένα από τα πιο αξιόπιστα τεχνικά γραφεία της Ελλάδας και παραδόθηκε στην Αττικό Μετρό το καλοκαίρι του 2019, έγιναν οι τροποποιήσεις επί της μελέτης άμεσα, σύμφωνα με τις παρατηρήσεις της Αττικό Μετρό, οι οποίες όμως ουδέποτε παρελήφθησαν.
Ο κίνδυνος λένε, εφόσον εμμείνουμε στη θέση να συμπεριληφθεί ο σταθμός Βενιζέλου του μετρό στη λειτουργία του τον Απρίλιο του 2023 και μετρό να μην έχουμε και οι αρχαιότητες να έχουν χάσει οριστικά την αξία τους και η πόλη να απωλέσει ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας της.
Μαριάννα Τζάννε
newmoney.gr