Ασύνδετες λειτουργίες είναι η υπογειοποίηση του σύγχρονου τρένου και ο προαστιακός, όπως προκύπτει από την ανάλυση κόστους-οφέλους που εστάλη στους τοπικούς φορείς από τον πρώην υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη. Ερωτηματικά προκύπτουν από την ίδια ανάλυση και για το κατά πόσο είναι εφικτή τεχνικά η διέλευση της γραμμής…κάτω από το Χάραδρο εάν τελικά επιλεγεί η υπογειοποίηση.
Ο ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ
Το στοιχείο που δεν πρέπει να αμφισβητείται, καθώς δεν ανάγεται σε θέμα κόστους και μπορεί -θεωρητικά πάντα- να έχει τη δυνατότητα να διαθέσει πακτωλό χρημάτων το Υπουργείο Υποδομών, αφορά στη συνέργεια των τεσσάρων λύσεων που εξετάστηκαν με τον προαστιακό. Στην ανάλυση κόστους-οφέλους και ειδικότερα στο 16ο κριτήριο αξιολογείται η σχέση κάθε λύσης με τον προαστιακό.
Οι συντάκτες της ανάλυσης αναφέρουν ότι: «Παρότι, η ένταξη της λειτουργίας του προαστιακού σιδηροδρόμου στην υπόγεια σιδηροδρομική γραμμή μπορεί να διατηρήσει την ελκυστικότητα της υπηρεσίας, αυτό προϋποθέτει τη διαμόρφωση κατάλληλων στάσεων, ώστε να εξυπηρετείται η αντίστοιχη ζήτηση μετακινήσεων κατά μήκος της παραλιακής ζώνης της αστικής και περιαστικής περιοχής.».
Στην αξιολόγηση των λύσεων αναφέρεται ότι η «επιφανειακή λύση παρέχει μεγαλύτερη ευελιξία στη διαμόρφωση των απαραίτητων στάσεων και καθώς η ζήτηση θα εξελίσσεται αυξητικά, την προσθήκη νέων στάσεων μελλοντικά, σε όποια σημεία ενδεχομένως να απαιτηθούν από τη δημιουργία νέων πόλων έλξης μετακινήσεων που δεν μπορούν να προβλεφθούν στον παρόντα χρόνο.».
Από την άλλη, «οι υπόγειες λύσεις απαιτούν την κατασκευή έργων πρόσβασης της υπόγειας σήραγγας από την επιφάνεια και την κατασκευή υπόγειων στάσεων (ή την πρόβλεψη κατασκευής για μελλοντική λειτουργία) ήδη από την έναρξη της κατασκευής του έργου, χωρίς τη δυνατότητα προσθήκης νέων στάσεων, που ενδεχομένως να απαιτηθούν μελλοντικά».
Συμπερασματικά, «η επιφανειακή λύση εμφανίζεται να ενέχει μεγαλύτερη συνέργεια ή δυνατότητα διαχρονικής συνέργειας με τον προαστιακό σιδηρόδρομο από τις υπόγειες λύσεις» και με βάση τα παραπάνω, «η επιφανειακή λύση κατατάσσεται πρώτη, ενώ η υπόγεια λύση κατατάσσεται τελευταία». Δεν επιδέχεται παρερμηνεία ότι με την υπογειοποίηση καταργείται ο προαστιακός.
Ο ΧΑΡΑΔΡΟΣ
Ένα άλλο ζήτημα που προκαλεί συζητήσεις είναι η πλήρης υπογειοποίηση της γραμμής στον Καστελλόκαμπο και η διέλευσή της κάτω από το Χάραδρο. Οι συντάκτες της ανάλυσης αναφέρουν ότι στην πρόταση πλήρους υπογειοποίησης το έργο θα αρχίζει μετά τη στάση Ρίου, όπου ξεκινά το υπόγειο έργο «κατ εντ κόβερ», όπως έχει μελετηθεί από την ΕΡΓΟΣΕ. Το υπόγειο έργο θα επεκτείνεται σύμφωνα με το σενάριο πλήρους υπογειοποίησης μέχρι να συναρμόσει με το επίσης μελετημένο από την ΕΡΓΟΣΕ τεχνικό «κατ εντ κόβερ» στην περιοχή Αγυιάς.
Το προτεινόμενο υπόγειο τμήμα διαφοροποιείται υψομετρικά έναντι των άλλων λύσεων, καθώς «η υψομετρία του καθορίζεται από δεσμεύσεις που επιβάλλονται από υπάρχοντα και προβλεπόμενα δίκτυα ομβρίων και ακαθάρτων, από την κοίτη του χειμάρρου Χάραδρου και τα δεσμευτικά υψόμετρα της διευθέτησής της και από την χωροθέτηση δυο νέων υπόγειων στάσεων στον Καστελλόκαμπο και στα Μποζαΐτικα (ή Προάστειο).
Εκτός από το θέμα του Χάραδρου ζωηρές επιφυλάξεις εκφράζονται και κατά πόσο μπορεί να γίνει υπογειοποίηση σε εδαφικά τμήματα που έχει μπαζωθεί η θάλασσα.
Ορισμένες πρώιμες εκτιμήσεις του τεχνικού κόσμου ανάγουν την αξιολόγηση των λύσεων αποκλειστικά στον οικονομικά παράγοντα. Θεωρούν ότι μπορούν να βρεθούν λύσεις, εφόσον επιλεγεί η υπογειοποίηση, αρκεί να υπάρχουν τα διαθέσιμα κονδύλια.
ΤΟ ΤΡΕΝΟ ΣΕΡΝΕΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
Πολιτική κινητικότητα παρατηρείται γύρω από την υπόθεση του τρένου. Ο Κώστας Πελετίδης καλεί σε συνέντευξη Τύπου ενώ η Νέα Δημοκρατία ζητάει να μην οδηγηθούμε σε «πόλεμο» και να μη χαθεί το τρένο.
Ο Δήμαρχος Πατρέων, Κώστας Πελετίδης, θα παραχωρήσει συνέντευξη Τύπου, αύριο, στις 11.30 π.μ., στον υπό κατασκευή σιδηροδρομικό σταθμό του Αγίου Βασιλείου. Αναφέρει ότι το θέμα της συνέντευξης Τύπου θα είναι οι «εξελίξεις γύρω από το τρένο και το αίτημα για άμεση επαναλειτουργία του προαστιακού», αλλά στην πραγματικότητα αυτό που επιζητά είναι να κρατήσει την υπόθεση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής ψηλά στην τοπική ατζέντα, καθώς έχει εξελιχθεί σε προνομιακό πολιτικό πεδίο για τη δημοτική αρχή.
Παρέμβαση στο θέμα του τρένου έκανε η Διοικούσα Επιτροπή Εκλογικής Περιφέρειας Αχαΐας της Νέας Δημοκρατίας. Ο τομεάρχης Ανάπτυξης της κομματικής οργάνωσης Λυκούργος Σταυρουλόπουλος αναφέρει: «Με έκπληξη διαβάσαμε την χθεσινή ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ Αχαΐας αναφορικά με το ζήτημα της υπογειοποίησης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής και την μομφή προς την ΔΕΕΠ Αχαΐας (πρώην ΝΟΔΕ). Για ένα τόσο ζωτικής σημασίας έργο, δεν θα εισέλθουμε σε έναν ανούσιο πόλεμο εντυπώσεων που ελάχιστα ενδιαφέρει τους πολίτες…».
Το στέλεχος της τοπικής ΝΔ προσθέτει ότι, στο πλαίσιο της σύγχρονης τεχνοκρατικής αντίληψης που πρεσβεύει η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη και, με δεδομένο ότι η το τρένο έχει ήδη πολυετή καθυστέρηση, αυτό που απαιτείται άμεσα είναι η εξέταση όλων των οικονομοτεχνικών παραμέτρων, του ούτως ή άλλως πολυσύνθετου έργου και η επιλογή μιας ρεαλιστικής βιώσιμης λύσης, σε συνεργασία με την Ομάδα JASPERS της ΕΕ. «Αυτή την ανάγκη ουσιαστικά παραδέχεται και ο πρώην υπουργός Χ. Σπίρτζης, καθώς η ανάλυση κόστους- οφέλους που έφερε στην δημοσιότητα, παρουσιάζει 4 πιθανές λύσεις, χωρίς καμία να έχει πλήρως κοστολογηθεί και χωρίς καμία τελικά να έχει προκριθεί. Φάκελος μεγάλου έργου επί υπουργίας του δεν υποβλήθηκε και βεβαίως δημοπράτηση του έργου δεν έγινε» τονίζει ο Λ. Σταυρουλόπουλος και καταλήγει: «Με γνώμονα το καλό του τόπου μας, ας επιλέξουμε τον δρόμο της σύνθεσης, ώστε στην κυριολεξία η Αχαΐα να μη χάσει κι αυτό το τρένο…».
ΤΟΥ ΜΙΧΑΛΗ ΒΑΣΙΛΑΚΗ
pelop.gr