Δευτέρα 11 Μαΐου 2020

Στην τελική ευθεία οι διαγωνισμοί για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης-Ηγουμενίτσας.

Με βάση το μοντέλο των ΟΛΠ και ΟΛΘ, θα πωληθεί το 67% των οργανισμών λιμένων. Σήμερα αναμένεται να εγκριθούν τα τεύχη δημοπράτησης από το ΤΑΙΠΕΔ.

Τα τεύχη δημοπράτησης των διαγωνισμών για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α.) και αντίστοιχου ποσοστού του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (Ο.Λ.ΗΓ.) αναμένεται να εγκρίνει σήμερα το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ).

Η κινητικότητα στο ΤΑΙΠΕΔ συνδέεται και με την απόφαση της κυβέρνησης να μην επιβραδύνει, κατά το δυνατόν, το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων προκειμένου να διατηρηθεί το ενδιαφέρον ξένων επενδυτών για τη χώρα μας. Όπως είναι γνωστό, τόσο για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, όσο και για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας έχει εκδηλωθεί διεθνές ενδιαφέρον. Για το πρώτο υπάρχει ενδιαφέρον από τον αμερικανικό παράγοντα που ήδη το χρησιμοποιεί για τη μεταφορά στρατιωτών και εξοπλισμού για τις Ενοπλες Δυνάμεις. Για την Ηγουμενίτσα μεταξύ των ενδιαφερομένων είναι ο ιταλικός όμιλος Γκριμάλντι (που ελέγχει μεταξύ άλλων και την Minoan Lines).

Η πρόσφατη νομοθετική αλλαγή επιτρέπει στο ΤΑΙΠΕΔ να ακολουθήσει και στην περίπτωση των οργανισμών λιμένος Αλεξανδρούπολης και Ηγουμενίτσας το μοντέλο του ΟΛΠ και ΟΛΘ +0,99%, δηλαδή την πώληση του 67% των μετοχών. Υπενθυμίζεται πως η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ είχε ψηφίσει, στις αρχές του 2019, ρύθμιση με την οποία δεν επιτρέπονταν η πώληση ποσοστού στα δέκα μεγαλύτερα περιφερειακά λιμάνια, αλλά μόνο η παραχώρηση είτε το συνόλου του λιμανιού, είτε επιμέρους δραστηριοτήτων (π.χ. μαρίνα, εμπορευματικός σταθμός, κ.λπ.).

Ειδικά για την Αλεξανδρούπολη, η κυβέρνηση βιάζεται να προχωρήσει και τα έργα που θα αναβαθμίσουν το ρόλο του λιμανιού, όπως η σύνδεση με τον οδικό άξονα της Εγνατίας και η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού τμήματος Αλεξανδρουπολη – Ορμένιο. Πριν από λίγες εβδομάδες ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής είχε δηλώσει πως το έργο σύνδεσης με Εγνατία Οδό θα χαρακτηριστεί «εθνικής σημασίας» και θα προχωρήσει με το ειδικό καθεστώς των απαλλοτριώσεων, δηλαδή με έγκριση του υπουργικού συμβουλίου ώστε να μη χαθεί χρόνος. Πρόκειται, είχε δηλώσει ο κ. Καραμανλής, για απόφαση που είναι «ενδεικτική της ξεκάθαρης διάθεσης που έχει η κυβέρνηση να ξεμπλοκάρει μεγάλα έργα που έχουν βαλτώσει εδώ και πάρα πολλά χρόνια».

Σε πολύ πρώιμο στάδιο είναι το δεύτερο έργο, η σιδηροδρομική σύνδεση και η ηλεκτροκίνηση από την Αλεξανδρούπολη μέχρι το Ορμένιο. Το έργο αναμένεται να δημοπρατηθεί μέσα στους επόμενους 18 μήνες. «Αυτό όμως που έχουμε κάνει και είναι πολύ σημαντικό είναι ότι έχουμε εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση από το Connecting Europe Facility (CEF)» είχε τονίσει ο υπουργός Υποδομών.

Στο υπουργείο επιχειρούν να ωριμάσουν ταχύτερα τα σιδηροδρομικά έργα σε ολόκληρο τον άξονα Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη. Είναι, επίσης, γνωστό το σχέδιο διασύνδεση των λιμανιών των τριών πόλεων με τρία αντίστοιχα λιμάνια της Βουλγαρίας (Μπουργκάς, Βάρνας και Ρούσε που βρίσκεται στον ποταμό Δούναβη).

Ως ένας από τους ενδιαφερόμενους για το λιμάνι Αλεξανδρούπολης φέρεται σχήμα υπό την αμερικανική SSA Marine που προσπαθεί τα τελευταία χρόνια να αναπτύξει και ένα άλλο λιμάνι στην περιοχή και συγκεκριμένα στην Γεωργία, το λιμάνι της Ανάκλειας στην Μαύρη Θάλασσα. Η SSA Marine, ανήκει στον όμιλο Carrix στον οποίο συμμετέχουν μεταξύ άλλων η Blackstone, ο μεξικανός δισεκατομμυριούχος Fernando Chico, κ.α. Σήμερα έχει παρουσία σε 250 σημεία του πλανήτη (κυρίως στην αμερικανική ήπειρο, αλλά και σε Αφρική και Ασία) και διακινεί 28 εκατ. containers ετησίως καθώς και 75 εκατ. τόνους ξηρού φορτίου. Ο αμερικανικός όμιλος ελέγχει, επίσης, προβλήτες κρουαζιέρας καθώς και τερματικούς σιδηροδρομικούς σταθμούς.

Τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας είναι δύο από τα δέκα περιφερειακά λιμάνια που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας και το ΤΑΙΠΕΔ προχωρά στην παραχώρησή τους με διάφορα μοντέλα. Στην ουρά βρίσκονται τα λιμάνια της Κέρκυρας, του Ηρακλείου, κ.α. Για ορισμένα από τα συγκεκριμένα λιμάνια υπάρχει ενδιαφέρον, κυρίως για συγκεκριμένες δραστηριότητες (μαρίνα, προβλήτα ακτοπλοϊας, κ.ά.).


Φώτης Κόλλιας
euro2day.gr