Δευτέρα 13 Απριλίου 2020

Κ.Σπηλιόπουλος: Υπερήφανος για την κυβερνητική συνεργασία.

Από τον περασμένο Οκτώβριο, μια πορεία πέντε μηνών στο τιμόνι του ΟΣΕ για τον αιγιώτη Κώστα Σπηλιόπουλο, με ιδιαίτερες διακυμάνσεις: Πολύμηνο πάγωμα έργων στο Ψαθόπυργος - Ρίο - Καστελλόκαμπος, αλλαγή δεδομένων με έργα που είχε δρομολογήσει η προηγούμενη Κυβέρνηση και η δεδηλωμένη, τότε, πρόθεση της Πολιτείας για υπογειοποίηση της γραμμής Ρίο - οδ. Κανελλοπούλου- Αγ. Διονύσιος αλλά, ταυτόχρονα, ολοκλήρωση έργων σε άλλα μέτωπα, της ηλεκτροκίνησης Αθήνα - Θεσ/νικη και του Προαστιακού Κιάτο - Αίγιο και Πάτρα - Κ. Αχαΐα.
Υπόσχεται ότι η επανεκκίνηση εργολαβιών είναι προ των πυλών ενώ έχει αποκατασταθεί μια συστηματική επικοινωνία και συνεργασία του ΟΣΕ με Υπουργείο Υποδομών - ΕΡΓΟΣΕ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ (Ιταλοί.

Ποιοι οι στόχοι που έχουν τεθεί για το πρώτο αυτό διάστημα θητείας στον ΟΣΕ;

Τρεις βασικοί στόχοι τέθηκαν εξ αρχής, πρώτα να λειτουργήσει ο ΟΣΕ ως σύγχρονη εταιρεία, διαφάνεια και αποτελεσματικότητα, με κανόνες εταιρικής διακυβέρνησης.
Ως δεύτερος είναι η ανασυγκρότηση του δικτύου και στην περιοχή μας, ένα μεγάλο ανοικτό μέτωπο όπου έχουν και πρέπει να γίνουν πολλά στο μέλλον.
Τρίτος στόχος η νέα υποδομή που κατασκευάζεται να συντηρείται... Δυστυχώς, κανένας μηχανισμός και ιδιαίτερα ο νέος ακριβός και πολύπλοκος εξοπλισμός μας, δεν μπορεί να μην διατηρείται άριστη κατάσταση. Δεν έγινε ποτέ μια συντήρηση συστηματική για είναι πλήρως λειτουργικός ο μηχανολογικός και λοιπός εξοπλισμός του ΟΣΕ ώστε να καλύπτει τις ανάγκες και μελλοντικές απαιτήσεις.

Ποια είναι η σχέση ΟΣΕ με ΤΡΑΙΝΟΣΕ;

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ένας από τους χρήστες της νέας υποδομής, δίνουμε και ελέγχουμε την υποδομή, δίνουμε και ελέγχουμε την κυκλοφορία και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ κάνει τη δουλειά του. Υπάρχει καλή συνεργασία, αυτό φαίνεται και από την κατακόρυφη αύξηση της επιβατικής κίνησης σε Αθήνα - Θεσ/νίκη όπου ολοκληρώθηκε η ηλεκτροκίνηση. Τα τρένα, μέχρι να αναστατωθεί η χώρα μας από την πανδημία, ήσαν όλα γεμάτα. Προσβλέπουμε ότι το κακό όνειρο που περνά η ανθρωπότητα, θα αλλάξει γρήγορα και η Ελλάδα η οποία καταγράφει μια πολύ καλή πορεία σε σχέση με άλλες χώρες, με τη βοήθεια του κόσμου που έχει πειθαρχήσει, έγκαιρα και οργανωμένα θα επανέλθει.

Φαίνεται ότι υπάρχει ικανοποίηση μετά την απόφαση να ενταχθείτε στο δυναμικό της κυβέρνησης…

Υπάρχουν πολλοί λόγοι που αποδέχθηκα αυτή την πρόκληση, ο ιστορικός Οργανισμός, με μακρά πορεία και πολλές μελλοντικές προκλήσεις, η αγάπη για τον σιδηρόδρομο όπου έχω υπηρετήσει και παλαιότερα και η ενασχόλησή μου για μεγάλο χρόνο με τις υποδομές, λόγω επαγγέλματος.
Ο σιδηρόδρομος είναι το μέσον μεταφοράς του μέλλοντος. Μέσο λαϊκό, ευχάριστο και φθηνό για το πολίτη που πιστεύω θα κυριαρχήσει διότι είναι βιώσιμο και περιορίζει το 'περιβαλλοντικό αποτύπωμα 'των μεταφορών στο περιβάλλον και δεν επιβαρύνει το κλίμα.
Ενας ακόμη λόγος που ανταποκρίθηκα στην πρόκληση είναι η θέληση της κυβέρνησης να αξιοποιήσει ανοικτά στελέχη και από άλλους πολιτικούς χώρους, για το γενικό καλό. Το πείραμα αυτό φαίνεται να πετυχαίνει στην απόδοση της γενικής πολιτικής της κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού.
Ανταποκρίθηκα στην πρόκληση και με αφορμή το γεγονός ότι, έργα στην περιοχή μας, είχαν μείνει πολύ πίσω. Τα χρόνια που προηγήθηκαν, το τρένο καθηλώθηκε, μιλώντας σήμερα με τους Ευρωπαίους που παρακολουθούν μηχανισμούς του ΕΣΠΑ διαπιστώθηκε σοβαρή υστέρηση! Είχαν υπολογίσει στην 4ετία 2015-2019 να προχωρήσουν έργα 600 εκατ. ευρώ και δεν απορροφήσαμε ούτε 100 εκατ.! Ενας ακόμη λόγος που δικαιώνει την επιλογή μου, άλλωστε η φιλοσοφία μου ταυτίζεται απόλυτα με την κυβέρνηση Μητσοτάκη και το σχεδιασμό δράσης για το σιδηρόδρομο.

Είδαμε πρόσφατα τη συγκρότηση νέου Κυβερνητικού Συμβουλίου για τα έργα στο τρένο.

Βέβαια, είναι ένα νέο κυβερνητικό όργανο με την συμμετοχή επίσης στελεχών της ΕΕ των περιφερειών που δίνει το έναυσμα για να τρέξουμε γρηγορότερα, να συνεννοηθούμε με τις υπηρεσίες της ΕΕ. Τα πράγματα θα πάνε καλά, με συντονισμό και συνεργασία πάνω σε στόχους και αποτελέσματα που θέλουμε να πάνε πολύ ικανοποιητικά, σε σχέση με το παρελθόν.

Εκτιμάτε ότι με τέλος της πανδημίας και το restart της οικονομίας, θα κερδίσετε έδαφος;

Το τρένο κερδίζει συνεχώς έδαφος, όχι μόνο στην Ελλάδα. Εκτιμώ ότι με τη λήξη της πανδημίας του κορονοϊού, το τρένο θα κυριαρχήσει στις μεταφορές. Ο χρόνος κάλυψης της απόστασης Αθηνα-Θεσ/νικη, αρχές του '21, θα είναι μόλις 3,5 ώρες ενώ στόχος είναι να πάμε στις 3 ώρες. Αν γίνει αυτό, ο σιδηρόδρομος θα είναι άκρως ανταγωνιστικός στο αεροπλάνο, τιμή, άνεση, επίπεδο εξυπηρέτησης και ασφάλειας, θα συνηγορούν υπέρ μας!
Αναμένουμε τον σιδηρόδρομο βέβαια σύντομα στο Αίγιο και βέβαια την ολοκλήρωση του βασικού κορμού του σιδηροδρόμου της ΠΑΘΕ, έως την Πάτρα όπου όμως θέλουμε ακόνη χρόνο. Για το Αίγιο, όπου θα είμαστε άμεσα, αναμένουμε μεγάλη αύξηση της επιβατικής κίνησης.

Ποια είναι η ενημέρωση που έχετε από την ΕΡΓΟΣΕ για τα έργα στην περιοχή;

Από Ροδοδάφνη προς Ψαθόπυργο - Ρίο πρέπει να βγει η επόμενη εργολαβία από την ΕΡΓΟΣΕ η οποία εκτιμώ ότι θα είναι σύντομα και βέβαια έχουμε την εκκρεμότητα στην Πάτρα και τη διέλευση του τρένου στην πόλη. Για την οποία ήδη η κυβέρνηση και ο υπουργός Κώστας Καραμανλής, έχει προϊδεάσει τη Δημοτική Αρχή ότι μελετώνται οι εναλλακτικές λύσεις. Τώρα βέβαια, λόγω του κορονοϊού τα πράγματα πήγαν λίγο πίσω αλλά νομίζω ότι η λύση που θα δοθεί από την κυβέρνηση, θα είναι η βέλτιστη.

Είναι δυνατόν να εγκαταλείπεται η υπογειοποίηση στο Ρίο Καστελλόκαμπος; Την είχε υποσχεθεί ο κ.Σπίρτζης, μέσα απ το Δημαρχείο της Πάτρας;

Τονίζω επανειλημμένα ότι, για το θέμα είχαν γίνει συζητήσεις αλλά το έργο δεν σταμάτησε ποτέ διότι άλλαξε η μελέτη του. Η ΕΡΓΟΣΕ σήμερα, ως θυγατρική μας, είναι υποχρεωμένη να το συνεχίσει. Βεβαίως ο τελευταίος λόγος ανήκει στο υπουργείο που βρήκε το έργο χωρίς να έχει αλλάξει τίποτα στις εργασίες που είναι υποχρεωμένο να εκτελέσει.

Ο Εργολήπτης είχε ανακοινώσει την ύπαρξη προμελέτης με ελεγχόμενο κόστος για την υπογειοποίηση στον Καστελλόκαμπο…

Είτε ως μελέτη, είτε με τη μορφή δεσμευτικού χρονοδιαγράμματος, είτε ως έγκριση της ΕΕ για μια νέα τροποποιημένη σύμβαση, εμείς δεν είδαμε τίποτε!

Στα καλά νέα θα είναι η αξιοποίηση του παλαιού, μετρικού, δικτύου προς Πύργο;

Σήμερα (σ.σ. Παρασκευή 14/4/2020) στο ΔΣ του ΟΣΕ μέσω τηλεδιάσκεψης, συζητάμε την έγκριση του έργου αναβάθμισης του τμήματος Κατάκολο - Αρχ. Ολυμπία, μια γραμμή σημαντική που εξυπηρετεί σημαντικούς τουριστικούς σκοπούς για τη Δυτική Ελλάδα. Στη συνέχεια, πρέπει να σας πω ότι προετοιμάζονται μελέτες για την λειτουργία του Προαστιακού Πάτρα - Πύργος, με ανακαίνιση της γραμμής ώστε να λειτουργεί με μικτό εύρος, το παλαιό μετρικό αλλά και κανονικό στη συνέχεια ώστε να ενταχθεί στο δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών με την Πάτρα, χωρίς άλλες αλλαγές στο μέλλον. Το Πάτρα- Πύργος είναι σημαντικό έργο, η εντολή εξήφθη από το Υπουργείο και προετοιμαζόμαστε, ανακαινίζοντας Σταθμούς, αναβαθμίζοντας διατηρητέα κτίρια του ΟΣΕ και κατασκευάζοντας νέα που θα εξυπηρετούν την κίνηση του Προαστιακού και εμπορικούς σκοπούς.

Το τρένο μπορεί να φτάσει πιο νωρίς στον Πύργο;

Δεν θέλω να μπω σε ανταγωνισμούς, θέλω να ελπίζω ο νέος αυτοκινητόδρομος, εν αναμονή των αποτελεσμάτων της διαβούλευσης με την ΕΕ ότι θα προχωρήσει γρήγορα. Αλλά και ο σιδηρόδρομος δε θα αργήσει.
Να κλείσω λέγοντας ότι με τον περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδος κ. Φαρμάκη, τόσο στο Περιφερειακό όσο και, κυρίως, μέσω του ΟΣΕ, έχουμε μια καλή συνεργασία για τα θέματα που έχουν σχέση με τον σιδηρόδρομο, τα αποτελέσματα της οποίας θα φανούν σύντομα!

pelop.gr