Η Κίνα πριν ξεσπάσει η πανδημία του κορωνοϊού ήταν παγκοσμίως στην κορυφή των επενδύσεων στη δημιουργία υποδομών, με την κατασκευή νέων δρόμων, νέων σιδηροδρομικών δικτύων, αεροδρομίων, αστικών περιοχών ενταγμένων σε ένα φιλόδοξο σχέδιο εκσυγχρονισμού της χώρας με τη διάθεση τεράστιων πόρων.
Ιδιαίτερα το σύστημα μεταφορών και συγκοινωνιών είχε γνωρίσει μια εντυπωσιακή ανάπτυξη κάτι που αναμένεται να δώσει μια σημαντική ώθηση στην απασχόληση τα επόμενα χρόνια με τη λήξη της πανδημίας. Τα έργα υποδομής αποτελούν έναν από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης απασχολώντας εκατοντάδες χιλιάδες εργάτες υποστηρίζοντας κρίσιμες βιομηχανίες όπως π.χ. αυτή του χάλυβα και του μηχανολογικού εξοπλισμού και ενισχύοντας τις τοπικές κυβερνήσεις και κοινωνίες με την κατασκευή δρόμων σιδηρόδρομων και αστικών σιδηρόδρομων (μετρό) και βαθέων λιμένων.
Ακόμα μεγάλες και διαρκείς είναι οι ανάγκες δημιουργίας και βελτίωσης των αστικών υποδομών καθώς η χώρα έχει 200 πόλεις με πληθυσμό άνω του ενός εκ. κατοίκων. Μερικοί αναλυτές πάντως θέτουν αμφιβολίες για την συνεχή δυνατότητα του τραπεζικού τομέα να χρηματοδοτεί απρόσκοπτα τα μεγάλα έργα τα επόμενα χρόνια. Η Κίνα εξελίσσεται σε παγκόσμιο επίπεδο σε πρωτοπόρο στην επιστημονική έρευνα για την σιδηροδρομική τεχνολογία, αλλά και σε όλο το φάσμα της παραγωγικής διαδικασίας προϊόντων και σχετικών υπηρεσιών. Ιδιαίτερη σημασία αποδίδεται εξάλλου από κινεζικής πλευράς και στην διεθνοποίηση της εγχώριας βιομηχανίας σιδηροδρομικού και γενικότερα μεταφορικού εξοπλισμού με την δρομολόγηση διαμόρφωσης και λειτουργίας διαδικτυακής πλατφόρμας συνεργασίας παγκοσμίου εμβέλειας για την προώθηση των εμπορικών και βιομηχανικών συνεργασιών στον συγκεκριμένο κλάδο.
Η κύρια κατεύθυνση της εγχώριας και ταχύτατα αναπτυσσόμενης εγχώριας σιδηροδρομικής βιομηχανίας στρέφεται στην παραγωγή υπερταχειών, προκειμένου να βελτιστοποιηθεί η ταχεία, έγκαιρη αλλά και ασφαλής διεκπεραίωση του συνολικότερου μεταφορικού έργου διαφόρων εμπορευματικών κατηγοριών προϊόντων και εξοπλισμών, που αυξάνεται ταχύτατα ακολουθώντας την γενικότερη αναπτυξιακή δυναμική της εγχώρια οικονομίας.
Επισημαίνεται ότι προ δεκαετίας ακόμα, ο υψηλός αναπτυξιακός ρυθμός της οικονομίας δεν συμβάδιζε με την υστερούσα τότε υποδομή της εγχώριας σιδηροδρομικής βιομηχανίας, που δεν μπορούσε να ανταποκριθεί σε τόσο υψηλές αποδόσεις του βιομηχανικού συμπλέγματος της χώρας, με αποτέλεσμα μεγάλες καθυστερήσεις σε παραδόσεις, υψηλά αδιάθετα αποθέματα και ανάλογες σοβαρές ζημίες.
Χαρακτηριστικό της σημασίας που αποδίδεται πλέον από το κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο στην τεχνολογική έρευνα είναι μεταξύ άλλων, ότι ήδη στην γειτονική πόλη της Zhuzhou, επίσης κομβικό παραγωγικό σημείο για την παραγωγική δυναμικότητα του σιδηροδρομικού κλάδου, δρομολογήθηκε Πάρκο Καινοτομίας αξίας 20 δισ. γιουάν για την βελτίωση της ερευνητικής δραστηριότητας και την διατήρηση της αναπτυξιακής δυναμικής της εγχώριας σιδηροδρομικής βιομηχανίας.
Μάλιστα η CRRC Zhuzhu Electric Locomotive co ltd, ο μεγαλύτερος εγχώριος παραγωγός ηλεκτρικών σιδηροδρομικών οχημάτων σχεδίαζε πριν τη κρίση να επενδύσει 14,5 δισ. δολ. για την εγκατάσταση έξη παραγωγικών σταθμών στην Zhuzhu, που θα κατασκευάζουν εξαρτήματα και εξοπλισμό της σιδηροδρομικής βιομηχανίας τελευταίας τεχνολογίας με εξέχον προϊόν τους εξελιγμένους ημιαγωγούς τεχνολογίας IGBT ( insulated gate bipolar transistor), που χρησιμοποιούνται ευρέως στην κατασκευή υπερταχειών.
Το σιδηροδρομικό δίκτυο αποτελεί το βασικό κορμό των μεταφορών και έχει σχεδόν τριπλασιαστεί σε σχέση με τα μέσα του προηγούμενου αιώνα φθάνοντας τα 127.000 χλμ, το 2017. Το δίκτυο υπερταχείας επιβατικής γραμμής επίσης έχει εντυπωσιακή ανάπτυξη Χαρακτηριστικά, η διαδρομή των 1.200 μιλίων Πεκίνου – Guangzhou καλύπτεται σε οκτώ ώρες. Στο τέλος του 2018 το συνολικό δίκτυο σε λειτουργία έφθασε τα 29.000 χιλιόμετρα ήτοι περίπου το 1/3 του παγκόσμιου δικτύου υπερταχέων σιδηροδρόμων. Πριν από μία δεκαετία, η τακτική εμπορική σιδηροδρομική σύνδεση Κίνας-Ευρώπης ήταν ανύπαρκτη.
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, τα εμπορικά δρομολόγια ξεκίνησαν το 2011, ενώ το 2018 ο αριθμός τους έχει πολλαπλασιαστεί, συνδέοντας 59 κινεζικές πόλεις και 49 ευρωπαϊκές σε 15 χώρες, με περίπου 4.000 συνολικά δρομολόγια. Αντίστοιχη ανάπτυξη έχει το οδικό δίκτυο το οποίο αποτελείται από 4,8 εκατ. χλμ αυτοκινητοδρόμων και 120.000 χλμ. ταχέων αυτοκινητοδρόμων εν λειτουργία. Ιδιαίτερη σημασία έχουν τα μεγάλα έργα διαχείρισης υδατικών πόρων με μεταφορές νερών από ποταμούς του νότου προς τον λιγότερο ευνοημένο υδρολογικά βορρά (South-toNorth Water Diversion Project). Ήδη έχουν ολοκληρωθεί και είναι σε λειτουργία το ανατολικό και μέσο τμήμα του εν λόγω έργου.
Τέλος να σημειωθεί η τεράστια ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιακών υποδομών καθώς στην Κίνα έχει κατασκευαστεί το μεγαλύτερο δίκτυο της νεότερης γενιάς κινητής τηλεφωνίας (4G mobile network).
Σοφία Κοντογιάννη
tornosnews.gr