Το «Capitole» ήταν στα τέλη της δεκαετίας του '60 το γρηγορότερο τραίνο στη Γαλλία και το ταχύτερο των τακτικών δρομολογίων σε ολόκληρη την ηπειρωτική Ευρώπη.
Με την ονομασία «Capitole» έγιναν γνωστά έξι ηλεκτρικά τραίνα υψηλής ταχύτητας, της κλάσης «ΒΒ 9200», που κάλυπταν τη δεκαετία του '60 την μήκους 713 χιλιομέτρων διαδρομή από το Παρίσι ως την Τουλούζ. Έλαβαν το όνομά τους από το εξαιρετικής ομορφιάς ομώνυμο κτίριο που κοσμεί το ιστορικό κέντρο της Τουλούζ και για να ξεχωρίζουν από τις υπόλοιπες ηλεκτρομηχανές της σειράς τους ήταν βαμμένα κόκκινα, με μια χαρακτηριστική οριζόντια λευκή γραμμή να τα διατρέχει κατά μήκος.
Από τον Μάιο του 1962 ως τον Ιανουάριο του 1963 τα πρώτα τέσσερα («9278», «9281», «9282» και «9288») είχαν αναλάβει υπηρεσία στη διαδρομή Παρίσι-Ορλεάνη-Λιμόζ-Μονταμπάν-Τουλούζ, την οποία εκτελούσαν σε χρόνο επτά ωρών. Οι εκδόσεις «Rouge» -όπως ήταν το υποκοριστικό τους λόγω χρώματος- ολοκληρώθηκαν τον επόμενο χρόνο με την έλευση στα δρομολόγια των ηλεκτρομηχανών «9291» και «9292», που συντόμευσαν το προαναφερόμενο δρομολόγιο κατά μία ολόκληρη ώρα.
Oι αναβαθμισμένοι κινητήρες τους -ισχύος 5.160 ίππων- τους έδωσαν μέση ταχύτητα ταξιδίου για τη συγκεκριμένη διαδρομή, που άγγιζε τα 120 χιλιόμετρα την ώρα. Όμως, στο τμήμα μήκους 100 χιλιομέτρων μεταξύ Les Aubrais-Orleans και Vierzon, τα δύο «Capitole» έφταναν με άνεση σε τελική ταχύτητα τα 200 χιλιόμετρα την ώρα.
Η επίδοση αυτή ήταν αρκετή για να δώσει στα δύο γαλλικά τραίνα τον άτυπο τίτλο του ταχύτερου μέσου σταθερής τροχιάς στα τακτικά δρομολόγια από το 1967 μέχρι το 1970. Στις περισσότερες περιπτώσεις έλκυαν τέσσερεις ή πέντε επιβατικούς συρμούς, που συνοδεύονταν και από ένα βαγόνι αποσκευών. Παρέμειναν σε υπηρεσία στο δρομολόγιο αυτό ως τον Σεπτέμβριο του 1991, αφήνοντας τη θέση τους στο TGV Atlantique, που συνέδεε το Παρίσι με την Τουλούζ μέσω Μπορντώ σε χρονικό διάστημα πέντε ωρών.
Από τον Μάιο του 1962 ως τον Ιανουάριο του 1963 τα πρώτα τέσσερα («9278», «9281», «9282» και «9288») είχαν αναλάβει υπηρεσία στη διαδρομή Παρίσι-Ορλεάνη-Λιμόζ-Μονταμπάν-Τουλούζ, την οποία εκτελούσαν σε χρόνο επτά ωρών. Οι εκδόσεις «Rouge» -όπως ήταν το υποκοριστικό τους λόγω χρώματος- ολοκληρώθηκαν τον επόμενο χρόνο με την έλευση στα δρομολόγια των ηλεκτρομηχανών «9291» και «9292», που συντόμευσαν το προαναφερόμενο δρομολόγιο κατά μία ολόκληρη ώρα.
Oι αναβαθμισμένοι κινητήρες τους -ισχύος 5.160 ίππων- τους έδωσαν μέση ταχύτητα ταξιδίου για τη συγκεκριμένη διαδρομή, που άγγιζε τα 120 χιλιόμετρα την ώρα. Όμως, στο τμήμα μήκους 100 χιλιομέτρων μεταξύ Les Aubrais-Orleans και Vierzon, τα δύο «Capitole» έφταναν με άνεση σε τελική ταχύτητα τα 200 χιλιόμετρα την ώρα.
Η επίδοση αυτή ήταν αρκετή για να δώσει στα δύο γαλλικά τραίνα τον άτυπο τίτλο του ταχύτερου μέσου σταθερής τροχιάς στα τακτικά δρομολόγια από το 1967 μέχρι το 1970. Στις περισσότερες περιπτώσεις έλκυαν τέσσερεις ή πέντε επιβατικούς συρμούς, που συνοδεύονταν και από ένα βαγόνι αποσκευών. Παρέμειναν σε υπηρεσία στο δρομολόγιο αυτό ως τον Σεπτέμβριο του 1991, αφήνοντας τη θέση τους στο TGV Atlantique, που συνέδεε το Παρίσι με την Τουλούζ μέσω Μπορντώ σε χρονικό διάστημα πέντε ωρών.
Λίγα λόγια για τη σειρά «ΒΒ 9200»
Οι ηλεκτρομηχανές τεσσάρων αξόνων με τη γενική κωδική ονομασία «ΒΒ 9200» κατασκευάστηκαν σε 92 συνολικά μονάδες, από τις εταιρείες «Creusot-Loire», «Jeumont-Schneider» και «Compagnie Εlectro Mecanique» για λογαριασμό της SNCF, μεταξύ των ετών 1958 και 1964 (η αρίθμησή τους ξεκινούσε από το 9201 και ολοκληρωνόταν στο 9292).
Λειτουργούσαν με συνεχές ρεύμα 1500 V και σχεδιαστικά προέρχονταν από το πρωτότυπο «ΒΒ 9004», ενώ ορισμένα από τα τραίνα αυτού του τύπου κάλυψαν περισσσότερα από δέκα εκατομμύρια χιλιόμετρα, στη διάρκεια της πολυετούς σταδιοδρομίας τους στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Αντικαταστάθηκαν από τις έξι αξόνων ηλεκτρομηχανές «CC 6500» και είκοσι από αυτές παραμένουν ακόμη σε λειτουργική κατάσταση.
Όσο για την προτελευταία μονάδα της σειράς, την «ΒΒ 9291», μπορείτε πάντα να την θαυμάσετε στον εκθεσιακό της χώρο, στο Μουσείο Σιδηροδρόμων της Μιλούζ (διαστάσεις: μήκος 16.200 χλστ., πλάτος 2.980 χλστ., ύψος 4.191 χλστ., μεταξόνιο 9.200 χλστ., διάμετρος τροχού 1.250 χλστ).
Λειτουργούσαν με συνεχές ρεύμα 1500 V και σχεδιαστικά προέρχονταν από το πρωτότυπο «ΒΒ 9004», ενώ ορισμένα από τα τραίνα αυτού του τύπου κάλυψαν περισσσότερα από δέκα εκατομμύρια χιλιόμετρα, στη διάρκεια της πολυετούς σταδιοδρομίας τους στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Αντικαταστάθηκαν από τις έξι αξόνων ηλεκτρομηχανές «CC 6500» και είκοσι από αυτές παραμένουν ακόμη σε λειτουργική κατάσταση.
Όσο για την προτελευταία μονάδα της σειράς, την «ΒΒ 9291», μπορείτε πάντα να την θαυμάσετε στον εκθεσιακό της χώρο, στο Μουσείο Σιδηροδρόμων της Μιλούζ (διαστάσεις: μήκος 16.200 χλστ., πλάτος 2.980 χλστ., ύψος 4.191 χλστ., μεταξόνιο 9.200 χλστ., διάμετρος τροχού 1.250 χλστ).
Θαυμάστε την ταχύτητα του τραίνου στο video που ακολουθεί
Σπύρος Χατήρας
Φωτογραφίες: openarchives.sncf.com