Υπό αυστηρά μέτρα ασφαλείας λόγω της ραγδαίας εξάπλωσης του κορωνοϊού, συζητήθηκαν ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας το πρωί της Δευτέρας οι αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων που υπέβαλαν τα δύο υποψήφια σχήματα για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο της επόμενης δεκαετίας, το οποίο αφορά στην κατασκευή της πρώτης φάσης της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας.
Οι δύο διεκδικητές του έργου (ΑΚΤΩΡ – Ansaldo – Hitachi Rail Italy και ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom Transport) προσέφυγαν στο ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο, με τον κάθε υποψήφιο να υποστηρίζει ότι υπάρχουν λάθη στο φάκελο με την τεχνική προσφορά του άλλου, τα οποία επισύρουν ποινή αποκλεισμού.
Οι προσφυγές και τα ασφαλιστικά μέτρα
Ταυτόχρονα με τις προσφυγές και οι δύο υποψήφιοι προχώρησαν σε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, ζητώντας από το ΣτΕ να αναστείλει τη διαγωνιστική διαδικασία έως ότου συζητηθούν στο ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο οι κύριες υποθέσεις και εκδοθεί η σχετική απόφαση.
Όπως ήταν εν πολλοίς αναμενόμενο, τα δύο σχήματα αποφάσισαν να καταθέσουν προσφυγές στο ΣτΕ κατά της αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών που πραγματοποίησε η επιτροπή του διαγωνισμού της Αττικό Μετρό για το έργο των 1,8 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, παρά το μικρό αριθμό των παρευρισκομένων, η συζήτηση πραγματοποιήθηκε σε μία από τις μεγάλες αίθουσες του Αρσακείου Μεγάρου η οποία συνήθως δεν χρησιμοποιείται για τον σκοπό αυτό, προκειμένου να τηρηθούν αποστάσεις ασφαλείας στο πλαίσιο των μέτρων πρόληψης κατά του Covid – 19.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η διαδικασία θα ολοκληρωθεί σε περίπου δύο εβδομάδες με την υποβολή συμπληρωματικών υπομνημάτων και νομιμοποιητικών εγγράφων, ενώ το διατακτικό σκέλος της απόφασης αναμένεται να εκδοθεί την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου.
Σε ό,τι αφορά τη δημοσίευση του σκεπτικού της απόφασης επί των αιτήσεων ασφαλιστικών μέτρων, η εκτίμηση πηγών της κατασκευαστικής αγοράς είναι ότι αυτό θα συμβεί μέσα στο Μάιο.
Το ιστορικό πριν την προσφυγή
Πριν από την προσφυγή στο ΣτΕ, είχαν προηγηθεί προδικαστικές προσφυγές από τα δύο σχήματα μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών στα μέσα Ιανουαρίου από την επιτροπή του διαγωνισμού της Αττικό Μετρό.
Η επιτροπή του διαγωνισμού απέρριψε τις προδικαστικές προσφυγές, υποστηρίζοντας ότι η διαδικασία θα πρέπει να συνεχιστεί με την ολοκλήρωση της αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών και την έναρξη της επόμενης φάσης, η οποία αφορά στην υποβολή οικονομικών προσφορών από τα δύο σχήματα.
Καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν ότι ο τεχνικός φάκελος της κοινοπραξίας ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom Transport έχει βαθμολογηθεί ελαφρώς υψηλότερα, ωστόσο καθοριστικό ρόλο στην ανάδειξη μειοδότη θα παίξει η οικονομική προσφορά.
Οι νέες δικαστικές εκκρεμότητες αναμένεται να καθυστερήσουν ακόμα περισσότερο την ολοκλήρωση του διαγωνισμού ο οποίος ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2017.
Οι 15 υπόγειοι σταθμοί
Εκτός από τα εκκρεμή ζητήματα ενώπιον της δικαιοσύνης, προβληματισμό προκαλεί και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των 15 υπόγειων σταθμών της πρώτης φάσης της νέας γραμμής, δεδομένου ότι το έργο θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε οκτώ έτη.
Πηγές με γνώση των απαιτήσεων που έχουν τα έργα μετρό, τονίζουν ότι το σενάριο των οκτώ χρόνων είναι εξαιρετικά αισιόδοξο καθώς σε όλα τα αντίστοιχα έργα στο παρελθόν σημειώθηκαν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των εργασιών και συχνά υπερβάσεις στον προϋπολογισμό.
Το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό από το Άλσος Βεϊκου έως το Γουδή θα έχει μήκος 12,8 χιλιομέτρων και θα εξυπηρετήσει πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας όπως το Γαλάτσι, την Κυψέλη, τα Εξάρχεια, το Κολωνάκι και την περιοχή του Ζωγράφου.
Αχιλλέας Τόπας
economistas.gr