Την επόμενη, μεθεπόμενη εβδομάδα λεωφορεία του ΚΤΕΛ στους δρόμους - Μέχρι το καλοκαίρι αναμένεται ομαλοποίηση των γραμμών του ΟΑΣΘ.
Τις τριτοκοσμικές συνθήκες που επικρατούν την τελευταία διετία στις γραμμές του ΟΑΣΘ, παραδέχτηκε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην ημερίδα της Voria.gr «Το ενεργειακό μέλλον της Θεσσαλονίκης» ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης ΑΕ (ΟΣΕΘ ΑΕ), Γιάννης Τόσκας.
Ο κ. Τόσκας ανέφερε πως την επόμενη-μεθεπόμενη εβδομάδα θα βγουν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, 120 λεωφορεία του ΚΤΕΛ, ωστόσο η κατάσταση στις μετακινήσεις του ΟΑΣΘ θα είναι βελτιωμένη, ουσιαστικά, το καλοκαίρι.
Αναφερόμενος στην ανάταξη του ΟΑΣΘ και το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών ο πρόεδρος του ΟΣΕΘ σημείωσε πως υπάρχουν θέματα που πρέπει να ξεκαθαριστούν, όπως το ζήτημα του αν ο πάροχος θα είναι ιδιώτης ή όχι. «Πρέπει να αντιμετωπίσουμε με σοβαρότητα την ανέχεια των μετακινήσεων. Υπάρχουν ζητήματα που μας ξεπερνούν» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Τόσκας επισημαίνοντας πως η λειτουργία του μέτρο, με το οποίο αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 300.000 επιβάτες, θα αλλάξει το μοντέλο των μετακινήσεων.
Κατά 55% μειώθηκε η επιβατική κίνηση του ΟΑΣΘ σε μια επταετία
Κατά 55% μειώθηκε η επιβατική κίνηση μέσω των γραμμών του ΟΑΣΘ την επταετία μεταξύ 2012 - 2019, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Τόσκας.
Είναι χαρακτηριστικό πως το 2012 μετακινήθηκαν με τον ΟΑΣΘ 166,27 εκατ. επιβάτες, για να αυξηθεί ο αριθμός τους τον επόμενο χρόνο σε 169,52 εκατ. και να οδηγηθεί σε συνεχή διολίσθηση έκτοτε μέχρι και το 2019 όποτε και συρρικνώθηκε στο ήμισυ και συγκεκριμένα σε μόλις 75,77 εκατ.
Όπως τόνισε ο κ. Τόσκας το 2012 ο ΟΑΣΘ πραγματοποίησε 43,64 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα, ενώ το 2019 μειώθηκαν κατά 42% αγγίζοντας τα 25,28 εκατ.
«Οι δημόσιες συγκοινωνίες εξακολουθούν σταθερά να αποτελούν αποτελεσματικό, οικονομικό και χρήσιμο τρόπο μετακίνησης εντός και εκτός αστικού ιστού» σημείωσε ο κ. Τόσκας υπογραμμίζοντας πως για «κάθε 1 ευρώ επένδυσης στις δημόσιες συγκοινωνίες επιστρέφουν 4 ευρώ στον πολίτη».
«Για τους λόγους αυτούς καλούμαστε: να δίνουμε έμφαση στην αύξηση της παρεχόμενης υπηρεσίες ποσοτικά και ποιοτικά, να καταλήξουμε άμεσα και οριστικά για τα κίνητρα της χρήσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, νέων τεχνολογιών, ευφυών δικτύων δρομολόγησης, σύγχρονων μανάδων ενεργειακής φόρτισης και εναλλακτικών πηγών ενέργειας και καυσίμου, να εφαρμόσουμε πρακτικές πύκνωσης συχνοτήτων και κάλυψης περιοχών ανάλογα με τη ζήτηση, συστήματα σύγχρονης τιμολόγησης (e-ticket) και λογικών κομίστρων» σημείωσε ο πρόεδρος του ΟΣΕΘ συμπληρώνοντας πως στόχος είναι «η ίδρυση και διαχείριση σύγχρονων σταθμών στάθμευσης και μετεπιβίβασης και τερματικούς χώρους από και προς το μέτρο/ λεωφορεία/στάσεις θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας, βάσει της ανάγκης της δυσλειτουργικότητας των μέσων μαζικής μεταφοράς».
Οι δημόσιες συγκοινωνίες της Ευρώπης
Οι δημόσιες συγκοινωνίες στην Ευρώπη μεταφέρουν περισσότερα από 200 εκατ. επιβάτες ανά ημέρα (21% ημερήσιων μηχανοκίνητων μετακινήσεων), το 40% αυτών χρησιμοποιεί ηλεκτρική ενέργεια, ενώ ευθύνονται για το 10% των εκπομπών ρύπων του θερμοκηπίου.
Ο κ. Τόσκας αναφέρθηκε στο παράδειγμα της Βιέννης που καταγράφει θετικά αποτελέσματα καθημερινότητας καθώς το 41% των μετακινήσεων διεξάγεται με τη δημόσια συγκοινωνία ενώ το 31% με ΙΧ.
Είναι χαρακτηριστικό πως τα λεωφορεία στην Ευρώπη χρησιμοποιούν κατά 90 - 95% diesel (μη ανανεώσιμες πηγές) και συνιστούν έως και το 55% της αγοράς δημοσίων συγκοινωνιών. Αξίζει να σημειωθεί πως το Λονδίνο αντικαθιστά τον στόλο με «υβριδικά».
Η εκτίμηση του κόστους για την αγορά νέων συστημάτων μεταφορών χαμηλού αποτυπώματος (δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις) στην ΕΕ εκτιμάται σε 270 εκατ. ευρώ ανά χρόνο για 40 χρόνια. Την ίδια ώρα, η περιστολή ηλεκτρικής ενέργειας έως και 30% -45% του αστικού και περιαστικού σιδηροδρόμου μπορεί να επιτευχθεί μέσω χρήσης ελαφρότερων και συνθετικών υλικών αμαξωμάτων και βελτιστοποίησης τεχνολογίας και μηχανισμών ανάκτησης ενέργειας.
Σύμφωνα με τον κ. Τόσκα για τη δημιουργία θετικών συνθηκών στις μετακινήσεις απαιτείται:
-Μεταστροφή από το ιδιωτικό συγκοινωνιακό μέσο προς τα μέσα μαζικής μεταφοράς
-Βάδισμα και ποδηλασία
-Αύξηση κατά 5 χλμ. ανά ώρα της λεγόμενης «εμπορικής» ταχύτητας των δημοσίων συγκοινωνιών στις πόλεις
-20% εξοικονόμηση καυσίμου και επιπλέον επιβάτες
-Μέτρα διαχείρισης και αστυνόμευσης κυκλοφορίας
-Κατάλληλη προσαρμογή προγραμμάτων δρομολογίων σε βασικούς άξονες (πχ αστυνόμευση λεωφορειολωρίδων, επιμήκυνση ωραρίου σε αργίες και τα Σαββατοκύριακα).
Τι συμβαίνει στην Αμερική
Στοιχεία για το τι συμβαίνει στην Αμερική παρουσίασε ο κ. Τόσκας. «Σε μεγαλουπόλεις των ΗΠΑ από το 2010 και μέχρι σήμερα οι δημόσιες συγκοινωνίες χρησιμοποίησαν περισσότερη ενέργεια από τα ΙΧ (ανά διανυόμενο οχηματοχιλιόμετρο). Μάλιστα από το 2016 έως σήμερα κατανάλωσαν περισσότερη ενέργεια αθροιστικά από τα ΙΧ και τα ελαφρά φορτηγά μαζί. Μόνο στην περιοχή της Νέας Υόρκης οι δημόσιες συγκοινωνίες είναι λιγότερο ενεργοβόρες από τα ΙΧ» τόνισε ο πρόεδρος του ΟΣΕΘ υπογραμμίζοντας πως, ενώ τα αεροπλάνα και τα ιδιωτικά μέσα εξελίσσονται σε ενεργειακά αποτελεσματικότερα κάθε χρόνο, οι αστικές συγκοινωνίες κινούνται σταθερά την τελευταία πενταετία προς την αντίθετη κατεύθυνση.
Ποιο είναι το όραμα της «Λευκής Βίβλου» ως το 2050
Σύμφωνα με το όραμα της «Λευκής Βίβλου» της ΕΕ ως το 2050 απαιτείται η μείωση εκπομπών CO2 κατά 60% και η απεξάρτηση από το ανθρακικό αποτύπωμα. Ο τομέας των δημοσίων συγκοινωνιών στηρίζει το όραμα προωθώντας τη βιώσιμη κινητικότητα με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα, ωστόσο απαιτείται και μείωση των ρύπων των διαδικασιών παραγωγής της ηλεκτρικής ενέργειας (κίνηση μέσων μεταφορών). Σημειώνεται πως το 65% της ενέργειας για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας παραγωγής εκπέμπονται ως ρύποι.
Λίνα Τσιρέκα
Πηγή: voria.gr