Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου 2020

Υπεραξία δίνει στα λιμάνια η αναβάθμιση του οδικού-σιδηροδρομικού δικτύου τους.

«Πόλο έλξης» αποτελούν τα περιφερειακά λιμάνια της χώρας με ισχυρούς επενδυτικούς «παίκτες» να έχουν εκδηλώσει ήδη το ενδιαφέρον τους.

Όπως είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης στο πρόσφατο «Let’s ReFuture Shipping: Slide2Open Shipping Finance»: «Μέσα στο 2020 προχωράμε στη διενέργεια διεθνών διαγωνισμών και πρέπει να σημειώσουμε ότι μεγάλοι παγκόσμιοι ναυτιλιακοί πάροχοι ενδιαφέρονται».

Ωστόσο, είναι γεγονός πως αρκετά από τα λιμάνια πρέπει να προχωρήσουν σε έργα υποδομών, προκειμένου να αναβαθμίσουν ακόμη περισσότερο την αξία τους. Προτεραιότητα για τα περισσότερα αποτελεί η σιδηροδρομική και οδική σύνδεσή τους.

Οι εξελίξεις σε Αλεξανδρούπολη και Καβάλα

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης παρουσιάζει όλα τα πλεονεκτήματα ώστε να καταστεί το success story των επενδυτικών projects στα λιμάνια. Υπεραξία σε αυτό αναμένεται να δώσει και η οδική σύνδεση του νέου εμπορικού λιμένα με την Εγνατία Οδό μέσω ενός κλειστού τύπου αυτοκινητόδρομου που θα εξασφαλίσει την ταχεία και ασφαλή πρόσβαση των φορτίων στον Α2. Κατά την πρόσφατη συνάντηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή με τον πρόεδρο και τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΑ, υπήρξε δέσμευση για ταχεία δημοπράτηση του έργου με τα τεύχη δημοπράτησης να είναι έτοιμα έως τον Μάιο του τρέχοντος έτους. Παράλληλα, μεγάλης σημασίας είναι και η υλοποίηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με τα αντίστοιχα της Μαύρης Θάλασσας.
Στο λιμάνι της Καβάλας η ΕΡΓΟΣΕ εκπονεί την Γ’ φάση μελετών της σιδηροδρομικής σύνδεσής του με το εθνικό δίκτυο. Το έργο έχει εκτιμώμενο κόστος 250 εκατ. ευρώ. Φυσικά μεγάλο «στοίχημα» για τα δύο λιμάνια, όπως και για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι το διακρατικό έργο Sea2Sea, το οποίο αφορά τη σιδηροδρομική σύνδεση των τριών λιμανιών με τα βουλγαρικά Μπουργκάς-Βάρνα-Ρούσε.

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δε διεκδικεί «μνηστήρα», αλλά έχει κι αυτό θέσει ως βασικό στόχο τη βελτίωση των υποδομών του. Ειδικότερα, αναφορικά με τη σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού, προχωρούν οι διαδικασίες για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή, που θα συνδέει την πύλη 16 και τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΘ με το υπόλοιπο δίκτυο. Η χάραξη της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 3 χλμ, ξεκινά μέσα από το λιμάνι και το έργο της κατασκευής έχει κόστος 20 εκατ. ευρώ. Μιλώντας για το έργο ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης σημείωσε πως «δε θα γίνει με το φαραωνικό σχέδιο της εναέριας γραμμής, αλλά θα γίνει επίγεια γραμμή και θα γίνει γρήγορα και σε ένα χρόνο από σήμερα θα δουλεύει, γιατί πρέπει να μπορούμε να δώσουμε και στη βιομηχανική περιοχή και στο λιμάνι αυτό που χρειάζεται για να παίξει η Θεσσαλονίκη το ρόλο που μπορεί πράγματι να παίξει».
Σε ό,τι αφορά την οδική σύνδεση του λιμανιού με τους οδικούς άξονες ΠΑΘΕ και Εγνατία Οδό, εκτιμάται πως μέσα στο Φεβρουάριο θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την πολυπόθητη γέφυρα, μήκους 3,5 χλμ περίπου, εκ των οποίων, σημειώνεται ότι τα 1,4 χλμ είναι ήδη σε κυκλοφορία, καθώς η κατασκευή της είχε ξεκινήσει παλαιότερα, μένοντας ημιτελής. Η ολοκλήρωση της σύνδεσης είναι μεγάλης σημασίας, δεδομένου ότι θα συμβάλει ιδιαίτερα στην περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του λιμανιού, με την διευκόλυνση της κυκλοφορίας των βαρέων οχημάτων, τη μείωση του απαιτούμενου χρόνου προσέγγισης και απομάκρυνσης από τους χώρους του λιμένα και την ανακούφιση της τοπικής κυκλοφορίας.

Η περίπτωση του Βόλου

Το λιμάνι του Βόλου είναι άμεσα συνδεδεμένο με την πόλη και διαθέτει το στρατηγικό πλεονέκτημα της γεωγραφικής του θέσης, καθώς βρίσκεται στην τομή των οδικών και σιδηροδρομικών αξόνων της χώρας, Βορρά - Νότου και Ανατολής -Δύσης. Ωστόσο, αυτό το στρατηγικό πλεονέκτημα δεν έχει αξιοποιηθεί ακόμη. Όπως έχει τονιστεί, το επιχειρησιακό σχέδιο του λιμανιού πρέπει να βασιστεί στη συνεργασία με το σιδηρόδρομο, προκειμένου να προσελκύσει τους επενδυτές και να μην τεθεί εκτός ανταγωνισμού εξαιτίας της μη αξιοποίησης των δυνατοτήτων του και της προσβασιμότητάς του. Τα βλέμματα, λοιπόν, στρέφονται στον ΟΣΕ και την αναμενόμενη δημοπράτηση της σύνδεσης του λιμανιού με τη σιδηροδρομική γραμμή Λάρισας – Βόλου. Οι τεχνικές μελέτες της πρώτης φάσης της σύνδεσης έχουν εκπονηθεί από το 2018, αλλά τα έργα δεν έχουν προχωρήσει.

Τι συμβαίνει στην Πάτρα;

«Αδήριτη ανάγκη» χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένα Πάτρας, Παναγιώτης Τσώνης την κατασκευή του εμπορευματικού τμήματος και τη σύνδεσή του με τη νέα σιδηροδρομική γραμμή. Ο ίδιος συνάντησε πρόσφατα τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστο Βίνη και επεσήμανε ότι «με την ολοκλήρωση του έργου και τη σύνδεση της γραμμής με το νότιο λιμάνι, ο ρόλος του θα αναβαθμιστεί, καθώς θα καλύψει σχεδόν το σύνολο της χώρας, και θα είναι το μοναδικό ευρωπαϊκό λιμάνι κατά μήκος των ανατολικών ακτών του θαλασσίου διαδρόμου της Αδριατικής, που θα έχει σιδηροδρομική σύνδεση». «Μια τέτοια εξέλιξη θα δώσει σημαντικό προβάδισμα στο λιμάνι, ώστε να εισέλθει στην αγορά της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, λειτουργώντας συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά στον Πειραιά» υπογράμμισε ο κ. Τσώνης, συμπληρώνοντας ότι, η υλοποίηση του οδικού άξονα Πατρών - Πύργου θα δώσει κίνητρα στις επιχειρήσεις, για την διακίνηση των εμπορευμάτων τους, από το λιμάνι της Πάτρας.

Ραφήνα και Λαύριο

Η σύνδεση του προαστιακού σιδηροδρόμου της Αθήνας με τα λιμάνια Λαυρίου και Ραφήνας αποτελεί ένα έργο κρίσιμης σημασίας για ολόκληρη την Αττική. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, πρέπει μέχρι το 2021 ο προαστιακός να έχει φτάσει και στα δύο λιμάνια.

Γιώργος Γεωργίου
Πηγή: Reporter.gr