Στις άμεσες προτεραιότητες του Υπουργείου Υποδομών σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις που πρέπει να δρομολογηθούν στα μέσα σταθερής τροχιάς, εντάσσονται ο εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων του αμαξοστασίου της γραμμής 1 του μετρό στον Πειραιά και η αναβάθμιση 14 συρμών των ΗΣΑΠ, οι οποίοι παραδόθηκαν στην εταιρεία το 1984 και το 1985.
Η απόφαση για τη δημοπράτηση των δύο έργων, με εκτιμώμενο προϋπολογισμό άνω των 150 εκατομμυρίων ευρώ, είναι ειλημμένη σύμφωνα με πληροφορίες.
Η αναβάθμιση των συρμών των ΗΣΑΠ
Κατά τις ίδιες πηγές, το επόμενο διάστημα η ΣΤΑΣΥ θα προχωρήσει σε προκήρυξη διαγωνισμού για την αναβάθμιση των συρμών των ΗΣΑΠ, με προϋπολογισμό ύψους περίπου 75 εκατομμυρίων ευρώ.
Ο εκσυγχρονισμός των μηχανών και των περίπου 70 βαγονιών βρίσκεται ψηλά στη λίστα με τις προτεραιότητες του υπουργείου Υποδομών, δεδομένου ότι θα οδηγήσει σε σημαντική ενίσχυση του διαθέσιμου στόλου των ΗΣΑΠ στη γραμμή 1 του μετρό.
Από το σύνολο των 44 συρμών, μόλις 21 επιστρατεύονται καθημερινά για την εκτέλεση των δρομολογίων, ενώ δύο ακόμα είναι σε εφεδρεία σε καθημερινή βάση.
Μεταξύ των υποψηφίων που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για το έργο αναμένεται να είναι και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μετά την πρόσφατη εξαγορά του 100% των μετοχών της εταιρείας συντήρησης τροχαίου υλικού (ΕΕΣΤΥ).
Εκσυγχρονισμός του αμαξοστασίου της γραμμής 1 του μετρό
Σε περίπου 100 εκατομμύρια αναμένεται να ανέλθει ο προϋπολογισμός του έργου για τον εκσυγχρονισμό του αμαξοστασίου της γραμμής 1 του μετρό όπως τονίζουν αξιόπιστες πηγές.
Το έργο θα δρομολογηθεί σύντομα καθώς ο εξοπλισμός της τεχνικής βάσης των ΗΣΑΠ στον Πειραιά είναι απαρχαιωμένος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις δυνατότητες συντήρησης των συρμών που κυκλοφορούν στην γραμμή 1 του μετρό.
Η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων της τεχνικής βάσης θα μπορούσε, σύμφωνα με πληροφορίες, να προχωρήσει την ίδια χρονική περίοδο με τη δημιουργία της λεγόμενης «Ιπποδάμειας Αγοράς» που αφορά στην αξιοποίηση του παλιού αμαξοστασίου των ΗΣΑΠ, το οποίο αποτελούσε χώρο στάθμευσης των πράσινων λεωφορείων.
Πρόκειται για τη μετατροπή του παλιού αμαξοστασίου, το οποίο γειτνιάζει με την τεχνική βάση για τους συρμούς των ΗΣΑΠ, σε κλειστή αγορά τροφίμων. Για τη δημιουργία της νέας αγοράς έχει παραγγείλει μελέτη ο Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ Α.Ε.), ο οποίος μαζί με την Περιφέρεια Αττικής και την ΣΤΑΣΥ θα προχωρήσει στην αξιοποίηση του παλιού αμαξοστασίου.
Υπογειοποίηση της γραμμής 1 στον Πειραιά
Ένα ακόμα έργο που εξετάζεται είναι η υπογειοποίηση της γραμμής των ΗΣΑΠ από το Νέο Φάληρο έως και τον Πειραιά, με κατασκευή νέου σταθμού μετρό στο ύψος του παλιού εργοστασίου του Κεράνη.
Για το έργο αυτό έχουν γίνει πολλές συζητήσεις τα τελευταία έτη, ενώ έχουν εκπονηθεί στο παρελθόν και μελέτες για τη δημοπράτησή του. Η υπογειοποίηση της γραμμής εκτιμάται ότι θα κοστίσει περίπου 80 εκατομμύρια ευρώ, ενώ με την υλοποίησή του θα προκύψει χώρος εκατοντάδων στρεμμάτων μέσα στον αστικό ιστό του Πειραιά, ο οποίος θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ποικιλοτρόπως.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών η υπογειοποίηση της γραμμής 1 στον Πειραιά δεν αποτελεί βασική προτεραιότητα.
Δεν αποκλείεται, ωστόσο, το έργο να ενταχθεί εν τέλει στα άμεσα σχέδια του υπουργείου δεδομένου ότι αποτελεί επιθυμία του δήμου Πειραιά. Για την υπογειοποίηση της γραμμής είναι πιθανό να ενδιαφερθεί και ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, ο οποίος μεγάλωσε στον Πειραιά και παρακολουθεί στενά την υλοποίηση επενδύσεων στην πόλη.
Η χρηματοδότηση των έργων
Κυβερνητικά στελέχη εκτιμούν ότι τα έργα μπορούν να χρηματοδοτηθούν από διαθέσιμους πόρους της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου (ΕΣΠΑ 2014 -2020), οι οποίοι ανέρχονται σε περίπου 1 δισ. ευρώ για σιδηροδρομικές επενδύσεις.
Όπως αναφέρουν, την περίοδο 2012 – 2014 υπεγράφησαν συμβάσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ για την υλοποίηση σιδηροδρομικών έργων που αφορούσαν τόσο στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας όσο και στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Το αντίστοιχο ποσό για συμβάσεις σιδηροδρομικών έργων κατά τη διάρκεια της θητείας της προηγούμενης κυβέρνησης ανήλθε σε μόλις 239 εκατομμύρια ευρώ.
Το μεγάλο εμπόδιο για την ένταξη νέων έργων στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο είναι τα στενά χρονικά περιθώρια, δεδομένου ότι οι επενδύσεις που χρηματοδοτούνται από το υφιστάμενο ΕΣΠΑ πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2023. Ως εκ τούτου, τα υποψήφια έργα προς ένταξη πρέπει να βρίσκονται σε ικανοποιητικό βαθμό ωριμότητας.
Αχιλλέας Τόπας
economistas.gr