Επιβεβαιώνουν την κακή κατάσταση των συγκοινωνιακών φορέων τα στοιχεία του προϋπολογισμού για το τρέχον έτος, που κάνουν λόγο για ακόμη μία ζημιογόνο χρήση. Ειδικότερα, η εταιρεία που διαχειρίζεται τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ αναμένεται να «γεννήσει» ζημίες που αγγίζουν τα 8,815 εκατ. ευρώ, παρά το γεγονός ότι οι ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) είναι προγραμματισμένο και φέτος να λάβουν κρατική επιδότηση.
Η τραγική κατάσταση του στόλου, οι ελλείψεις σε προσωπικό και η ανάγκη για άμεση ανανέωση των οχημάτων φαίνεται ότι μετατρέπουν σε ακόμη δυσκολότερο στοίχημα για το υπ. Υποδομών την επιβίωση της εταιρείας. Ηδη ο υπουργός Υποδομών Κ. Καραμανλής έχει διαμηνύσει ότι αναζητεί οχήματα προς ενοικίαση με τη μέθοδο της χρονομίσθωσης (leasing) μέχρι να ολοκληρωθεί η προγραμματισμένη προμήθεια των νέων λεωφορείων. Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός θα είναι έτοιμος σε λίγους μήνες και η χρηματοδότηση για την απόκτηση των περίπου 800 λεωφορείων θα προέρχεται σε μεγάλο βαθμό από ευρωπαϊκές και κρατικές επιδοτήσεις.
Τα έσοδα των ΟΣΥ για το 2020 προϋπολογίζονται σε 217.912.118 ευρώ, ενώ οι συνολικές δαπάνες της εταιρείας αναμένεται να ανέλθουν σε 226.727.118 ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία του προϋπολογισμού της εταιρείας, που έχει εγκριθεί με κοινή απόφαση του κ. Καραμανλή και του υφυπουργού Οικονομικών Θ. Σκυλακάκη, οι πωλήσεις της θα ανέλθουν σε 108.942.118 ευρώ και οι επιχορηγήσεις θα διαμορφωθούν στις 102.750.000 ευρώ για το 2020. Ειδικότερα τα 96 εκατ. ευρώ (των επιχορηγήσεων) θα προέρχονται από τον τακτικό προϋπολογισμό και τα υπόλοιπα 6,75 εκατ. ευρώ από εγκεκριμένους πόρους του ΠΔΕ (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων) που έχουν ήδη υπογραφεί. Σημειώνεται ότι η επιδότηση του συγκοινωνιακού έργου των φορέων έχει αποτελέσει αντικείμενο έντονης κριτικής εδώ και αρκετά χρόνια, με τη μοναδική εταιρεία που κατάφερε να απαλλαγεί από την ανάγκη αυτή να είναι οι ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) το 2013 και το 2014. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν και οι συγκοινωνιολόγοι, στην πλειονότητά τους οι συγκοινωνιακοί φορείς παγκοσμίως υποβοηθούνται με κάποιας μορφής επιδότηση, καθώς η φύση του αντικειμένου τους καθιστά σχεδόν αδύνατη την κερδοφορία τους. Στόχος ωστόσο παραμένει η όσο το δυνατόν μικρότερη ανάγκη επιδότησης.
Η τελευταία μάλιστα δεκαετία χαρακτηρίζεται από έντονη κρατική βοήθεια προς τους φορείς των μέσων μαζικής μεταφοράς της Αθήνας. Την επταετία 2007-2013 οι συγκοινωνιακοί φορείς της Αθήνας έλαβαν συνολική επιδότηση 980 εκατ. ευρώ για όλα τα συγκοινωνιακά μέσα, κάτι που ανεβάζει τη μέση ετήσια επιδότηση σε 140 εκατ. ευρώ. Αποτέλεσμα ήταν και η οριακά κερδοφόρος εικόνα των ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) μεταξύ 2013 και 2014.
Το 2015, η ετήσια κρατική επιδότηση (για τον ΟΑΣΑ) των 108 εκατ. αντιστοιχούσε στο 30,61% των λειτουργικών εξόδων.
Για το 2016, η ετήσια κρατική επιδότηση του ομίλου (ΟΑΣΑ) ανήλθε στα 116 εκατ. ευρώ, η οποία κατευθύνθηκε στο σύνολό της στις ΟΣΥ (λεωφορεία - τρόλεϊ), καθώς οι ΣΤΑΣΥ δεν λαμβάνουν επιδότηση, από το 2014, κατόπιν δικής τους απόφασης.
Ως προς τον φετινό προϋπολογισμό των ΟΣΥ οι αμοιβές και τα έξοδα προσωπικού διαμορφώνονται στα 140 εκατ. ευρώ (ξεπερνούν κατά πολύ τα έσοδα από πωλήσεις). Συγκεκριμένα, οι αμοιβές έμμισθου και ημερομίσθιου προσωπικού θα ανέλθουν σε 108,42 εκατ. ευρώ, οι εργοδοτικές εισφορές και επιβαρύνσεις στα 30,58 εκατ. ευρώ, ενώ άλλο 1 εκατ. θα κατευθυνθεί σε άλλες παροχές και έξοδα προσωπικού.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ
kathimerini.gr