Γράφει ο Σωτήρης Βενέτης
Με
αφορμή τα όσα φέρεται να δήλωσε ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός http://sidirodromikanea.blogspot.com/2019/12/blog-post_906.html
για το που ακριβώς «χωλαίνει» η ηλεκτροκίνηση του Θεσσαλικού Σιδηροδρόμου,
οφείλουμε να πληροφορήσουμε και να ενημερώσουμε τον κόσμο, για το τι ακριβώς
έχει σχεδιαστεί και φρίξτε όσο θέλετε, με την ησυχία σας!
Με αφορμή λοιπόν
τινά ατυχήματα ή και δυστυχήματα τα οποία προκλήθηκαν από το (παντελώς
απαράδεκτο) μη κατέβασμα των διφράκτων σε διαδοχικά πασάγια του (ευθύ) οδικού
άξονα, ο οποίος συνδέει τη Νέα Ιωνία με το προάστιο των Μελισσατίκων, τέμνοντας
το καλούμενο σιδηροδρομικό «S»
των παρυφών της Νέας Ιωνίας, στο σχεδιασμό λοιπόν των έργων της της
ηλεκτροκίνησης του Θεσσαλικού ενέταξαν και την παραλλαγή του τμήματος Σιδ/κός
Σταθμός Λατομείου – Σιδ/κή Διαλογή Βόλου, ακριβώς πάνω στο ίχνος της παλαιάς
μετρικής χάραξης. Βέβαια η παλαιά μετρική χάραξη του 1884 είχε τα πολλά και
σοβαρά… «θεματάκια» της! Διερχόμενη βορείως της Α΄ Βιομηχανικής Ζώνης και
προκειμένου η γραμμή να «πάρει ύψος», διαγράφει ένα πολύ κλειστό «S» με R = 180 μ.! Και
ενώ άπαντες οι του σιδηροδρόμου αναμέναμε το φυσιολογικό, ότι δηλαδή στο
συγκεκριμένο σημείο ο σχεδιασμός της παραλλαγής της γραμμής κανονικού εύρους θα
είχε τοπική «παραλλαγή» του πολύ κλειστού, μετρικού «S», με άμβλυνση των διαδοχικών καμπυλών,
η τελική μελέτη που παρουσιάστηκε και τελικώς εγκρίθηκε (!) δεν μεταβάλλει
ουδόλως την χάραξη, ούτε την κλίση μηκοτομής, με κατασκευή επιχώματος και
ορύγματος από Βόλο προς Λατομείο και ταπείνωση της κλίσης μηκοτομής, αλλά η
μελέτη της «νέας χάραξης» / παραλλαγής ακολουθεί ακριβώς και απαραλλάκτως τη χάραξη
της μετρικής με R = 180
μ.! Δηλαδή, ο σχεδιασμός προβλέπει έναν ηλεκτροκίνητο συρμό, ο οποίος κινείται
λ.χ. με 160 χλμ/ώ στην «ευθεία του Βελεστίνου» να κόβει ταχύτητα και να εκτελεί
βραδυπορία διέλευσης από το «S»
προ της βιομηχανικής ζώνης από Λατομείο προς Βόλο, με ταχύτητα διέλευσης Vmax = 15 χλμ/ώ! Αλλά
αυτός σίγουρα δεν είναι ένας μοντέρνος, ηλεκτροκίνητος σιδηρόδρομος, αλλά
καθίσταται χειρότερος και από τον μετρικό, εκείνον του 1884!
Σε παλαιότερή
μου επιστολή προς τα «Σ.Ν.» αναρωτήθηκα δημοσίως, εάν ο ΟΣΕ και οι εμπλεκόμενοι
φορείς ΕΡΓΟΣΕ κ.λπ. εποίησαν οικονομοτεχνική μελέτη για το τι είναι συμφερότερο
για τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος και κατ’ επέκταση για τους Έλληνες
Πολίτες, τις Ευρωπαϊκές Τράπεζες Επενδύσεων που θα χρηματοδοτούσαν το έργο, την
Ε.Ε. κ.ο.κ., τι κρίνεται λοιπόν πιο οικονομικό; Η διαπλάτυνση της μετρικής
γραμμής μεταξύ Σ.Σ. Διαλογής και Σ.Σ Λατομείου, ακριβώς και απαραλλάκτως πάνω
στο υφιστάμενο ίχνος της μετρικής ή η κατασκευή ανισόπεδων πασαγίων επί της
επαρχιακής οδού που συνδέει τη Νέα Ιωνία με τα Μελισσάτικα, τα οποία να
συνοδεύονται με έργα περίφραξης του συνόλου της γραμμής και ηχοπετάσματα
εκατέρωθεν αυτής; Έγραφα λοιπόν τότε ότι ακόμα και ο διορισμός ενός
ηλεκτρολόγου, ή δύο φυλάκων ο οποίοι να είναι επιφορτισμένοι με τον καθημερινό
έλεγχο και την ενδελεχή και αυστηρή συντήρηση των συστημάτων των ΑΣΙΔ Νέας
Ιωνίας, θα ήταν μια πολύ πιο οικονομική λύση από εκείνην της παραλλαγής της
γραμμής ακριβώς στο ίχνος της αρχαίας μετρικής!
- Συμπληρωματική οικονομοτεχνική μελέτη της κατασκευής ανισόπεδων οδικών διελεύσεων άνωθεν ή κάτωθεν της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου – Μελισσατίκων και της επαρχιακής οδού Νέας Ιωνίας – Μελισσατίκων, στα σημεία που σήμερα υφίστανται ισόπεδες διελεύσεις
- Συμπληρωματικά μελέτη των έργων ηλεκτροκίνησης, τηλεδιοίκησης – σηματοδότησης της υφιστάμενης σιδ/κης γραμμής κανονικού εύρους Λατομείο – Μελισσάτικα – Διαλογή Βόλου
- Κατασκευή περίφραξης (αν δεν κάνω λάθος η περίφραξη περιλαμβάνεται ήδη στο φάκελο έργων ηλεκτροκίνησης του Θεσσαλικού) και μελέτη και κατασκευή ηχοπετασμάτων για την προστασία από την ηχορύπανση των κατοικημένων περιοχών διέλευσης της σιδ/κής γραμμής από τα όρια του Δ. Δ. Νέας Ιωνίας και Μελισσατίκων
- Μελέτη και κατασκευή δύο – τριών σιδ/κών στάσεων μεταξύ Σιδ/κού Σταθμού Βόλου και Σιδ/κού Σταθμού Μελισσατίκων, η μία ο-πωσ-δή-πο-τε για την εξυπηρέτηση του Πανθεσσαλικού Σταδίου
- Προκήρυξη μειοδοτικού διαγωνισμού από τη Γαιαοσέ για την κατασκευή, λειτουργία και εκμετάλλευση υπαίθριου χώρου στάθμευσης στον Σιδ/κό Σταθμό Μελισσατίκων (είναι ο σταθμός πάνω στον Περιφερειακό οδικό άξονα της πόλης του Βόλου και εξυπηρετεί δεκάδες πολίτες που επιλέγουν την συνδυασμένη μετακίνηση ΙΧ - τρένου)
- Διαπλάτυνση της μετρικής γραμμής και για στο τμήμα μεταξύ Σ.Σ. Λατομείου και Σ.Σ. Βελεστίνου, εξυπηρετώντας κατά αυτόν τον τρόπο και τη Γ΄ Βιομηχανική Ζώνη του Βόλου και το εργοστάσιο αρμάτων. Ένας τέτοιος σχεδιασμός θα μπορούσε να προβλέψει και την διασταύρωση ανερχόμενου – κατερχόμενου συρμού στην εκεί κατασκευασθείσσα διπλή γραμμή και περεταίρω ελάττωση του χρόνου ταξιδιού μεταξύ Βόλου και Λάρισας
- Επαναλειτουργία της σιδ/κης στάσης του Αγίου Γεωργίου και υπογραφής μνημονίου μεταξύ Τρενοσέ και Ελληνικού Στρατού για την συνδυασμένη μετακίνηση του προσωπικού του εργοστασίου αρμάτων μεταξύ Βόλου και σιδ/κης στάσης Αγίου Γεωργίου.
- Επέκταση της κανονικής γραμμής από Σ.Σ. Βόλου έως τη διασταύρωση των οδών Γρηγορίου Λαμπράκη και Δημητριάδος, ως μικτή γραμμή κανονικού εύρους και πλάτους 60 εκ. (τρένο Πηλίου γαρ) για την συνδυασμένη μετακίνηση επιβατών μεταξύ αστικού ΚΤΕΛ Βόλου και Επιβατικού Λιμένος Βόλου για την εξυπηρέτηση των τουριστών κρουαζιέρας, αλλά και όσων θέλουν να μεταβούν προς Βόρειες Σποράδες.
- Προκήρυξη μελέτης για τον τερματισμό του δρομολογίου Βόλου – Λάρισας (όπως και των αντίστοιχων δρομολογίων του προαστικού σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης – Λάρισας) στο Σ.Σ. του Μεζούρλου Λαρίσης, για την συνδυασμένη μετακίνηση των Βολιωτών (και Λαρισαίων) προς Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Λάρισας, Ιατρική Σχολή, ΤΕΙ, ποδοσφαιρικό γήπεδο Λάρισας κλειστό Γυμναστήριο Λάρισας και νέων νεκροταφείων Λάρισας, παρακάμπτοντας το κορεσμένο κυκλοφοριακά κέντρο της Λάρισας και
- Ανακατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης μεταξύ Σ.Σ. Βόλου – Λιμένος Βόλου (1η, 2η και 3η προβλήτα λιμένος Βόλου) και μεταξύ Διαλογής και Α΄, Β΄ και Γ΄ Βιομηχανικής Ζώνης του Βόλου, επέκταση συστημάτων σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης στις γραμμές αυτές.
Η ανοικτή επιστολή απευθύνεται προς:
1. το ΥΠΟΜΕΔΙ και τον αρμόδιο Υπουργό Κώστα Καραμανλή
2. Περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κώστα Αγοραστό
Κοινοποίηση:
1. Διευθύνοντα σύμβουλο Gianfranco Battisti και το Διοικητικό Συμβούλιο της Φερροβίε ντέλλο Στάτο Ιταλιάνε
2. το διοικητικό συμβούλιο της Τραινοσέ
3. το διοικητικό συμβούλιο της ΡΑΣ
4. το διοικητικό συμβούλιο του ΟΣΕ,
5. το διοικητικό συμβούλιο ΓΑΙΟΣΕ,
6. το διοικητικό συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ,
7. το διοικητικό συμβούλιο της Ε.Ε.Σ.Σ.Τ.Υ,
Με εκτίμηση, Σ. Βενέτης.