Τρίτη, 31 Δεκεμβρίου 2019

Σε ευρωπαϊκή τροχιά το 2020 το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Ποιες οι προτεραιότητες υποδομών του υπουργείου - Οι άξονες των συνοδών έργων

Με πρώτο στόχο την πλήρη ολοκλήρωση όλων των συνοδών έργων για τη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Ειδομένη που δίνει στην Ελλάδα πρόσβαση στο υπόλοιπο ευρωπαϊκό δίκτυο, μπαίνει το 2020 για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Εκμεταλλευόμενη η χώρα μας το σημαντικό ποσοστό χρηματοδότησης των έργων αυτών από ευρωπαϊκά κονδύλια, ο υπουργός Υποδομών & Μεταφορών Κώστας Καραμανλής θεωρεί μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα να μεταμορφώσει τις σιδηροδρομικές μεταφορές και να έρθει πιο κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Έπειτα από πολλές δεκαετίες η χώρα έχει αποκτήσει μία βασική σιδηροδρομική αρτηρία με διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή. Αν και υπάρχουν σημαντικές εκκρεμότητες ως προς τη λειτουργικότητα, την ταχύτητα και την αύξηση του μεταφορικού έργου, αναμφισβήτητα είναι ένας σταθμός στην ιστορία του σιδηρόδρομου της χώρας μας.
Αυτή η δυναμική που απόκτησε το μέσο στη χώρα θα επιδιώξει ο υπουργός όχι μόνο να μη χαθεί, αλλά αντίθετα να επιταχυνθεί και να δοθεί περαιτέρω ώθηση ώστε το τρένο να αποκτήσει τη θέση που του αξίζει. Επισημαίνεται ότι η σιδηροδρομική σύνδεση Πειραιάς - Θεσσαλονίκη - Σκόπια - Βελιγράδι - Βουδαπέστη αποτέλεσε ένα από τα κυρίαρχα ζητήματα της συνάντησης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον πρόεδρο της Σερβίας Αλεξάνταρ Βούτσιτς πρόσφατα. Ο κ. Μητσοτάκης έθεσε ως βασικό στόχο να ολοκληρωθεί η εν λόγω σιδηροδρομική γραμμή, καθώς αποτελεί ένα έργο κρίσιμο για το εμπόριο και τις μεταφορές σε ένα μεγάλο περιφερειακό τόξο, αλλά και επικοινωνίας τεσσάρων γειτονικών λαών.

Λιμάνια και εμπορεύματα

Στο πλαίσιο αυτό και με στόχο την ενίσχυση των διεθνών εμπορευματικών μεταφορών και την ανάδειξη των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης σε πύλες εισόδου εμπορευμάτων από όλο τον κόσμο (και κυρίως από την Ασία), το επόμενο έργο αναμένεται να είναι η ηλεκτροκίνηση της γραμμής Θεσσαλονίκης-Προμαχώνα που δίνει πρόσβαση στην Ελλάδα και στον άλλο διευρωπαϊκό διάδρομο μέσω Βουλγαρίας. Παράλληλα αυτός ο διάδρομος δίνει πρόσβαση στα ηλεκτροκίνητα τρένα στις αγορές της ανατολικής Βαλκανικής και της ευρύτερης Ανατ. Ευρώπης.

Το διακρατικό αυτό έργο Sea2Sea, που αποτελεί ένα μεγάλο στόχο για τη χώρα αλλά και τη γειτονική Βουλγαρία, έχει δυνητικά μεγάλες προοπτικές.
Είναι η λεγόμενη Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία και περιλαμβάνει μία νέα γραμμή από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Καβάλα και μέχρι την Ξάνθη και αναβάθμιση στην υφιστάμενη γραμμή μέχρι Αλεξανδρούπολη και Ορμένιο. Οι επενδύσεις ξεπερνούν τα 2 δισ. ευρώ.

Ο δυτικός άξονας

Επίσης μεγάλης σημασίας είναι και η ολοκλήρωση του δυτικού άξονα της χώρας μέχρι το λιμάνι της Πάτρας και η συνέχειά του μέχρι τον Πύργο. Ο πρώτος στόχος έχει μεγάλο βαθμό δυσκολίας, καθώς ακόμη δεν υπάρχει εγκεκριμένη λύση στο τελευταίο τμήμα. Ηλεκτροκινούμενη διπλή γραμμή φτάνει μέχρι το Κιάτο, ενώ από εκεί και κάτω τα έργα είναι πολυδιασπασμένα σε πολλά τμήματα με διαφορετική ωριμότητα. Μέχρι το Αίγιο αναμένεται η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας από τον Μάρτιο, αλλά από εκεί και δυτικά οι διαγωνισμοί δεν έχουν δημοπρατηθεί, με τις επενδύσεις να ξεπερνούν τα 400 εκατ. ευρώ.
Εξαιρετικά σημαντικές είναι και οι συνδέσεις του σιδηρόδρομου με λιμάνια, αεροδρόμια, ΒΙΠΕ. Σήμερα μόνο ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη και η Αλεξανδρούπολη έχουν συνδεθεί με το τρένο. Από αεροδρόμια το «Ελ. Βενιζέλος» και από ΒΙΠΕ η Σίνδος. Για τις συνδέσεις αυτές απαιτούνται εκτεταμένα έργα και έως τώρα μόνο μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι όπως τα ΕΛΠΕ και η Motor Oil έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον.
Τέλος, στα σχέδια του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών είναι και η ενεργοποίηση έργων συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου που θα διατηρούν σε σταθερή βάση την ποιότητά του σε ευρωπαϊκά επίπεδα και θα μεταφέρουν το σιδηρόδρομο σε μία νέα εποχή.

Του Φάνη Ζώη
naftemporiki.gr