Στο μέτωπο των έργων υποδομής το 2020 έρχεται λίγο-πολύ με τις ίδιες υποσχέσεις που άφησε ανεκπλήρωτες το 2019.
Πολύ φτωχό σε έργα ήταν το 2019 καθώς από τη μία οι τριπλές κάλπες και από την άλλη δικαστικές προσφυγές δεν άφησαν πολλά από τα σχεδιαζόμενα έργα να ξεκινήσουν. Έτσι στο μέτωπο των έργων υποδομής το 2020 έρχεται λίγο-πολύ με τις ίδιες υποσχέσεις που άφησε ανεκπλήρωτες το 2019, αν και με τη νέα κυβέρνηση πολλά έχουν αλλάξει σε θέματα σχεδιασμού.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος. Ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής έχει ξεκαθαρίσει πως το σχέδιο Σπίρτζη για τις οχτώ διαφορετικές εργολαβίες δεν θα προχωρήσει και βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για να αναλάβει την κατασκευή του η Ολυμπία Οδός. Βέβαια το πρόβλημα είναι πως οι περισσότερες συμβάσεις έχουν εγκριθεί από τη Βουλή, έχουν υπογραφεί και τα έργα έχουν ξεκινήσει. Εταιρείες που έχουν αναλάβει τα έργα απειλούν με προσφυγές, καθώς δεν υπάρχει προηγούμενο κατάργησης εν ενεργεία εργολαβίας χωρίς υπαιτιότητα ή αδυναμία του εργολάβου.
Από την αρχή εξετάζεται και ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ). Και εδώ ο σχεδιασμός της προηγούμενης κυβέρνησης (διπλός διαγωνισμός με παραχώρηση και ΣΔΙΤ) ακυρώνεται και πλέον αναζητείται η φόρμουλα με την οποία θα προχωρήσει το τόσο σημαντικό για την Κρήτη έργο. Μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται πως θα γνωρίζουμε περισσότερες λεπτομέρειες για το μοντέλο του διαγωνισμού με βασικό πρόβλημα να παραμένει το πώς θα είναι βιώσιμο το έργο ώστε να εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση. Δεν αποκλείεται ο ΒΟΑΚ να συνδεθεί χρηματοδοτικά με την Αττική Οδό, η παραχώρηση της οποίας λήγει κανονικά το 2024. Η κατασκευή αναμένεται να γίνει σε τουλάχιστον δύο φάσεις με πρώτο το κυρίως τμήματα Χανιά-Άγιος Νικόλαος και να ακολουθούν οι δυτικές και ανατολικές επεκτάσεις.
Η γραμμή 4 του Μετρό
Εξελίξεις μέσα στο 2020 αναμένουμε και για διαγωνισμούς που «τρέχουν» αυτή την περίοδο. Ο διαγωνισμός για τη γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας φαίνεται ότι θα προχωρήσει κανονικά μετά από μήνες αναμονής λόγω δικαστικών προσφυγών.
Η Αττικό Μετρό αναμένεται τις επόμενες μέρες να ανάψει το πράσινο φως ώστε να ανοίξουν οι φάκελοι των τεχνικών προσφορών των δύο βασικών διεκδικητών του έργου (Ακτωρ – Ansaldobreda – Hitachi και Αβαξ – Ghella – Alstom). Αν δεν υπάρξουν προσφυγές θα ακολουθήσει άμεσα το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών.
Κώστας Κετσιετζής
insider.gr