Είχε χρονικό ορίζοντα τα δύο χρόνια. Στην πράξη, μετράει σχεδόν επτά χρόνια και ακόμη δεν έχει μπει σε τροχιά. Ο λόγος για την πολυδιαφημισμένη και πολυαναμενόμενη επέκταση του τραμ στον Πειραιά, η οποία σε τεχνικό επίπεδο είναι εδώ και καιρό σχεδόν ολοκληρωμένη.
Ωστόσο τα μόλις 5,5 χιλιόμετρα μονής επιφανειακής γραμμής δεν εξυπηρετούν ακόμα το επιβατικό κοινό, ενώ οι αρμόδιοι αδυνατούν να ορίσουν συγκεκριμένη ημερομηνία έναρξης των δρομολογίων, παρά το γεγονός ότι τα δοκιμαστικά δρομολόγια διεξάγονται κανονικά.
Ενα από τα βασικότερα εμπόδια για την έλευση του τραμ στο λιμάνι του Πειραιά αποτελεί η ανάπλαση του Φαλήρου. Πώς σχετίζονται όμως αυτά τα δύο έργα; Μεταξύ των έργων της ανάπλασης Φαλήρου, η οποία εξελίσσεται με ικανοποιητικούς ρυθμούς, είναι και η μετακίνηση των υφιστάμενων γραμμών του τραμ. Οι γραμμές δεν θα μετακινηθούν δεξιά ή αριστερά, απλώς θα ξανατοποθετηθούν στο ίδιο σημείο που βρίσκονται και σήμερα αλλά σε νέο ύψος, ακολουθώντας το έδαφος που θα έχει ανυψωθεί μετά την ολοκλήρωση των έργων της ανάπλασης. Η έναρξη των εργασιών της «μηκοτομικής μετατόπισης» (η κατασκευή των γραμμών στο ίδιο σημείο αλλά σε νέο ύψος) θα σημάνει την εκ νέου διακοπή λειτουργίας του τραμ από το ύψος του Μοσχάτου μέχρι τη στάση Αγία Σκέπη στον Φλοίσβο. Ο εκτιμώμενος χρόνος διακοπής της γραμμής υπολογίζεται σε δύο έως τρεις μήνες.
Παρατηρείται μια περιπλοκότητα στα έργα αυτά, καθώς φορέας υλοποίησης της ανάπλασης Φαλήρου είναι η Περιφέρεια Αττικής και η κατασκευάστρια εταιρεία (ΑΚΤΩΡ). Αλλά η εταιρεία ΣΤΑΣΥ δεν αναμένεται να μείνει απαθής, καθώς προβλέπεται κάποια επίβλεψη από την ίδια, παρά το γεγονός ότι την ευθύνη για τα έργα του τραμ στην Αθήνα διατηρεί η «Αττικό Μετρό». Και αυτό γιατί τα έργα επηρεάζουν την επέκταση του τραμ στον Πειραιά, που αποτελεί τη φυσική συνέχεια της γραμμής μέχρι το Μοσχάτο, όπου πρόκειται να διακοπεί στο πλαίσιο της ανάπλασης. Δεν είναι λίγοι βέβαια που υποστηρίζουν ότι σε περίπτωση που ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία του τραμ έως τον Πειραιά, ενδέχεται να αποτελέσει μοχλό πίεσης για την επιτάχυνση του προηγούμενου τμήματος (Μοσχάτο - Αγία Σκέπη) που θα διακοπεί για την ανάπλαση Φαλήρου.
Εμπόδιο ωστόσο αποτελεί και η έλλειψη συρμών τραμ, καθώς η διαθεσιμότητά τους έχει μειωθεί και σε περίπτωση έναρξης των δρομολογίων έως τον Πειραιά δεν θα μπορεί να αντεπεξέλθει στην αύξηση του μεταφορικού έργου, ακόμα και αν παραμείνει εκτός λειτουργίας το τμήμα Νέος Κόσμος - Σύνταγμα.
«Αττικό Μετρό» και Alstom έχουν υπογράψει από το προηγούμενο καλοκαίρι τη σχετική σύμβαση για την προμήθεια 25 νέων συρμών τραμ που θα ενίσχυαν τον στόλο ενόψει της επέκτασης στον Πειραιά. Η σύμβαση προέβλεπε την έλευση του πρώτου τραμ στην Αθήνα στους 21 μήνες. Το χρονοδιάγραμμα δεν τηρήθηκε λόγω αλλαγής που αποφασίστηκε στην πορεία σε ορισμένα από τα συστήματα των συρμών. Ακόμη ένας παράγοντας καθυστέρησης ήταν ο διαγωνισμός για το χρώμα των συρμών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών της Alstom, ο πρώτος συρμός τραμ θα έρθει στα τέλη καλοκαιριού (στους 25 μήνες) του 2020 και η παράδοση θα ολοκληρωθεί έξι μήνες αργότερα με μαζική αποστολή του τροχαίου υλικού.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΣΙΜΗ
.kathimerini.gr
Έντυπη