Η κυβέρνηση πρέπει να απαντήσει εάν θα διατηρήσει το δημόσιο χαρακτήρα των συγκοινωνιών ή εάν σκοπεύει να παραχωρήσει το συγκοινωνιακό έργο σε ιδιώτες
Η επιλογή νέας διοίκησης στον ΟΑΣΘ ήταν το πρώτο αναγκαίο βήμα το οποίο έπρεπε να κάνει η νέα κυβέρνηση.
Το έργο το οποίο αναλαμβάνει είναι εξαιρετικά δύσκολο εξ ου και η απροθυμία πολλών να αναλάβουν τα ηνία του Οργανισμού ο οποίος βρίσκεται σήμερα σε δυσχερέστερη θέση σε σχέση με δύο χρόνια πριν, όταν έγινε η κρατικοποίησή του. Βασικό μέλημα της νέας διοίκησης είναι η δρομολόγηση το φθινόπωρο τουλάχιστον 400 λεωφορείων έναντι περίπου 250 που κυκλοφορούν σήμερα. Το στοίχημα δεν είναι εύκολο να κερδηθεί καθώς απαιτεί συνδυασμό άμεσων αποφάσεων και πρωτοβουλιών, εν μέσω μάλιστα θερινής ραστώνης. Ωστόσο, το μείζον είναι το συνολικό σχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης το οποίο θα πρέπει σύντομα να παρουσιάσει η κυβέρνηση.
Το πρώτο και βασικότερο ερώτημα στο οποίο θα πρέπει να απαντήσει είναι εάν θα διατηρήσει το δημόσιο χαρακτήρα των συγκοινωνιών ή εάν σκοπεύει να παραχωρήσει το συγκοινωνιακό έργο σε ιδιώτες. Από την απάντηση που θα δώσει σε αυτό το ερώτημα θα εξαρτηθούν εν πολλοίς και οι επόμενες κινήσεις της. Διότι, εάν για παράδειγμα επιλέξει τη λύση των ιδιωτών τότε κινήσεις όπως η αγορά νέων λεωφορείων δεν έχουν κανένα νόημα καθώς τα απαιτούμενα λεωφορεία θα κληθεί να τα βάλει ο ιδιώτης.
Εάν, όμως, η απόφαση είναι οι συγκοινωνίες να παραμείνουν δημόσιες τότε θα πρέπει να προχωρήσει αμέσως στη σύσταση και τη στελέχωση της ΑΣΥΘ (Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης) στις οποίες θα ανατεθεί το συγκοινωνιακό έργο του σημερινού ΟΑΣΘ και αργότερα και του μετρό. Σε αυτήν την περίπτωση, βεβαίως, θα πρέπει να βρεθούν προσωρινές λύσεις (π.χ. ενοικίαση) ώστε να αυξηθεί ο στόλος των λεωφορείων έως ότου προκηρυχθεί και ευδοκιμήσει ο διαγωνισμός για αγορά καινούργιων.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οποιαδήποτε από τις λύσεις και εάν προκρίνει η κυβέρνηση υπάρχουν δύο θέματα τα οποία θα πρέπει να προχωρήσουν άμεσα:
1. Το πρώτο αφορά την ουσιαστική στελέχωση του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου ο οποίος, βάσει του νόμου 4482/2017 έχει την ευθύνη του σχεδιασμού και της παρακολούθησης των επιβατικών μεταφορών στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης. Δύο χρόνια μετά την ίδρυσή του ο ΟΣΕΘ έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη του, χωρίς διοίκηση αλλά και χωρίς το αναγκαίο επιστημονικό δυναμικό.
2. Το δεύτερο το οποίο επίσης θα πρέπει να ξεκινήσει αμέσως είναι η διαγωνιστική διαδικασία για την εκπόνηση του νέου συγκοινωνιακού χάρτη της Θεσσαλονίκης, στον οποίο θα περιλαμβάνεται και η λειτουργία του μετρό, της κύριας γραμμής καθώς και των μελλοντικών επεκτάσεων. Χωρίς αυτόν τον νέο χάρτη είναι αδύνατον να προκηρυχθεί διαγωνισμός για την παραχώρηση του συγκοινωνιακού έργου σε ιδιώτες, εάν αυτή είναι η τελική κυβερνητική επιλογή, αλλά δεν είναι δυνατή ούτε η προμήθεια καινούργιων λεωφορείων από την ΑΣΥΘ, καθώς οι νέες λεωφορειακές γραμμές θα είναι εκείνες οι οποίες θα καθορίσουν τον τύπο και των αριθμό των απαιτούμενων οχημάτων.
Οι αποφάσεις επί των ανωτέρω θα πρέπει να ληφθούν ταχύτατα καθώς με βάση τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 1370/07, έως τις 3 Δεκεμβρίου 2019 θα πρέπει να έχει επιλεγεί ο φορέας που θα προσφέρει συγκοινωνιακό έργο∙ και εάν μεν είναι ιδιώτης θα πρέπει να έχει αναδειχθεί με ορθή διαγωνιστική διαδικασία, κάτι βεβαίως που είναι αδύνατον να ευδοκιμήσει μέσα σε αυτό το ασφυκτικό χρονικό διάστημα, εάν είναι δημόσιος (ΑΣΥΘ) τότε στους επόμενους τέσσερις μήνες θα κληθεί η κυβέρνηση να επιτύχει έναν πραγματικό άθλο.
Νίκος Ηλιάδης
Πηγή:voria.gr