Δευτέρα 8 Ιουλίου 2019

Reset σε υποδομές και μεταφορές φέρνει η επόμενη μέρα των εκλογών.

Νευραλγικές αλλαγές θα κληθεί να πραγματοποιήσει η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας (και) στους τομείς των υποδομών και μεταφορών, όπου η κατάσταση επιδεινώθηκε επί των ημερών του απερχόμενου κυβερνητικού σχήματος. Στις υποδομές, η νέα γενιά έργων που κατάφερε να δημιουργηθεί είναι ανύπαρκτη, ενώ στις αστικές συγκοινωνίες το ηλεκτρονικό εισιτήριο υπήρξε η μοναδική μεταρρύθμιση-είχε δρομολογηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση- που εφαρμόστηκε.

Ασφυξία στις κατασκευές

Παρότι, βασική επωδός του απερχόμενου υπουργού υποδομών Χρήστου Σπίρτζη είναι ότι η κυβέρνηση υλοποιεί έργα "που δεν έγιναν τόσα χρόνια", όμως, τα μεγαλύτερα από αυτά, οι νέες εθνικές οδοί, είχαν σταματήσει λόγω των τριπλών εκλογών του 2015 που "πάγωσε” την τραπεζική χρηματοδότηση.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε, τα τελευταία τεσσεράμισι χρόνια, να οδηγήσει στη συμβασιοποίηση ένα μόνο μεγάλο έργο, αυτό του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι. Κι αυτό με μεγάλη καθυστέρηση: Οκτώβριο 2016 αναδείχθηκε ως ανάδοχος η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-GMR, με τις υπογραφές να μπαίνουν τον Φεβρουάριο του 2019.

Την ίδια στιγμή, η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να κλείσει τα μέτωπα που άνοιξε η απελθούσα, όπως το φιάσκο με τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος, όπου, για μακρύ χρονικό διάστημα, κατασκευαστικές εργασίες θα είναι δυνατόν να πραγματοποιηθούν μόνο σε πέντε από τις συνολικά οκτώ εργολαβίες. Κι αυτό επειδή στο τμήμα Αμαλιάδα-Κυλλήνη δύο από τις εταιρείες, που αποκλείσθηκαν προσέφυγαν στο ΣτΕ, με την απόφαση να αναμένεται από τον Σεπτέμβριο. Ταυτόχρονα, στις δύο εργολαβίες Δουναίικα – Πύργος και Βάρδα-Κυλλήνη ακόμη δεν έχει προχωρήσει η αντικατάσταση του σχήματος Τοξότης-Ομάδα Κατασκευών του ομίλου Καλογρίτσα.

Ερώτημα αποτελεί τι μέλλει γενέσθαι με τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, με τις διαπραγματεύσεις μεταξύ του αρμόδιου υπουργείου και του παραχωρησιούχου να ξεκινούν από το μηδέν.

Ταυτόχρονα, η επανεκκίνηση στις υποδομές, που σχεδιάζει η Νέα Δημοκρατία, περιλαμβάνει-όπως περιγράφεται στο πρόγραμμά της- την υλοποίηση επενδύσεων 12 δισ. ευρώ με στόχο τη δημιουργία 43.000 θέσεων εργασίας και την υλοποίηση έργων, όπως:

-ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης

-η γραμμή 4 του Μετρό και οι επεκτάσεις στη Θεσσαλονίκη

-η δημιουργία εναλλακτικού αυτοκινητοδρόμου που συνδέει κατευθείαν την Ελευσίνα με την Υλίκη

-η ολοκλήρωση των συστημάτων ηλεκτροκίνησης στο σιδηρόδρομο

Αστικές συγκοινωνίες

Επανασχεδιασμό θα χρειαστούν και οι αστικές συγκοινωνίες, καθώς, παρά την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών είναι χαμηλό. Εκτιμάται ότι τέσσερις στους 10 συρμούς του Μετρό είναι εκτός λειτουργίας, ο μέσος όρος ηλικίας των λεωφορείων είναι περίπου 14 χρόνια, περίπου 950 λεωφορεία της ΟΣΥ χρειάζονται συντήρηση, ενώ ο ΟΑΣΑ το πρώτο εξάμηνο του 2018 εμφάνισε ζημιές 25,5 εκατ. ευρώ. 

Μένει να φανεί και πόσο γρήγορα θα υλοποιηθεί ο διαγωνισμός, που παρατάθηκε για τον Σεπτέμβριο, με αντικείμενο την προμήθεια 750 λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
capital.gr