Δευτέρα 1 Ιουλίου 2019

Πολιτική παρέμβαση έστω την ύστατη ώρα.

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΕΛΩΝΗ *

Κι εκεί που είχαμε πιστέψει πως βρέθηκε η φόρμουλα (και τεχνικά και οικονομικά) για να επεκταθεί η νέα σιδηροδρομική γραμμή ως το λιμάνι της Πάτρας, ώστε αυτό να μετατραπεί σε βασικό πυλώνα-στυλοβάτη της οικονομικής ζωής της Πάτρας και της Δυτικής Ελλάδας, με ισχυρές και στέρεες διακλαδώσεις σ' όλη την Ευρώπη, πάλι αρχίζουν τα χτυποκάρδια. Η σύνδεση της υπό κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής με το λιμάνι δεν είναι, όπως πληροφορούμαστε, εξασφαλισμένη.
Δεν θα κινδυνολογήσω. Δεν θα φέρω την καταστροφή. Ισως γιατί ακόμα πιστεύω ακράδαντα ότι τελικά θα υπάρξει έστω την ύστατη ώρα πολιτική παρέμβαση για να μη χάσει και αυτή τη φορά η Πάτρα το τρένο. Αρκετά τρένα χάσαμε. Αρκετά τρένα ήρθαν με μεγάλη καθυστέρηση στην Πάτρα…
Κατεβαίνουν στο Νομό μας 5 πολιτικοί ηγέτες ως υποψήφιοι βουλευτές στις επερχόμενες εκλογές. Αυτό με κάνει αισιόδοξο. Μου δημιουργεί τη βεβαιότητα πως αποκλείεται να αφήσουν την Πάτρα μας στην τύχη της, το λιμάνι μας στην τύχη του…
Θα πω, όμως, για να καταλάβει και ο απλός κόσμος, ο μη μυημένος, τι σημαίνει πρακτικά ένα ενδεχόμενο κόψιμο του ομφάλιου λώρου ανάμεσα στο τρένο και το λιμάνι.
-Η Πάτρα συνδέεται με την Ιταλία μέσω των λιμανιών του Μπρίντεζι, του Μπάρι, της Ανκόνα, της Βενετίας και της Τεργέστης. Τι κοινό έχουν αυτά τα λιμάνια; Ότι σε όλα φτάνει το τρένο. Μέσω της σιδηροδρομικής γραμμής, τα συγκεκριμένα ιταλικά λιμάνια βρίσκονται σε πλήρη σύνδεση με όλη την Ευρώπη.
Υπάρχουν τραίνα που ξεκινάνε από το βορειότερο σημείο της Ευρώπης, με προορισμό τα λιμάνια της Ιταλίας και από 'κει στην Ελλάδα μέσω Πατρών, για να καταλήξουν στην Αθήνα. Αλλά με το τρένο, βεβαίως. Φανταστείτε μια νοητή σιδηροδρομική γραμμή από μια πόλη της Βόρειας Ευρώπης ως τη Βενετία κι από 'κει, με την παρένθεση του ακτοπλοϊκού ταξιδιού ως την Πάτρα, στην Αθήνα. Εύκολα καταλαβαίνετε πόσο ελκυστική μπορεί να αποδεχθεί μια τέτοια γραμμή.
-Η επιβατική κίνηση στο λιμάνι της Πάτρας συρρικνώνεται και η εικόνα αυτή δύσκολα θα αλλάξει άμεσα. Η εξάπλωση και επέλαση των αεροπορικών συνδέσεων και των εταιρειών χαμηλού κόστους έχει παίξει καταλυτικό ρόλο. Αυτό που κρατάει, λοιπόν, ζωντανό το λιμάνι μας, και κυρίως μπορεί να το απογειώσει κυριολεκτικά, είναι η εμπορευματική κίνηση, η οποία αναπτύσσεται, συντηρείται και εκτοξεύεται σε όλη την Ευρώπη πλέον μόνο με τις συνδυασμένες μεταφορές. Αυτή είναι η μαγική φράση: συνδυασμένες μεταφορές. Συνδυασμένη μεταφορά υπάρχει όπου εμπλέκονται δύο ή και τρία μέσα μεταφοράς, δηλαδή πλοίο και τραίνο, οδικός άξονας, τραίνο και πλοίο, οδικός άξονας, πλοίο και τραίνο.
Το καταλαβαίνει και ο πιο αδαής: Αν το τραίνο δεν φτάσει ως το λιμάνι, αυτομάτως διαγράφεται το όποιο πλεονέκτημα θα αποκτούσε το λιμάνι μας ως το μοναδικό λιμάνι της Ανατολικής Αδριατικής που θα ήταν συνδεδεμένο με τον σιδηρόδρομο.
Τι άλλο κινδυνεύουμε να χάσουμε; Την ευκαιρία για τη δημιουργία ενός υπερσύγχρονου εμπορευματικού τμήματος στο νέο λιμάνι. Ενός τμήματος που, με βάση τις εταιρίες-κολοσσούς που δραστηριοποιούνται και τις νέες εταιρίες που θα θελήσουν να μπουν στο παιχνίδι αν «εισβάλει» το τρένο στο λιμάνι μας, θα έδινε πραγματικά ευρωπαϊκό αέρα στο λιμάνι.
Αν το τρένο δεν φτάσει ως το νέο λιμάνι, πρέπει να ετοιμαστούμε να αντιμετωπίσουμε ξανά, και μάλιστα χωρίς δυνατότητα αντίδρασης, τις συνέπειές που έχουμε υποστεί όλα αυτά τα χρόνια λόγω της πολύ πιο γρήγορης δημιουργίας και λειτουργίας της Εγνατίας Οδού και παράλληλα της αργοπορημένης ολοκλήρωσης της Ολυμπίας Οδού.
Θα ξαναβρεθούμε στη δυσάρεστη θέση του φτωχού συγγενή της ανάπτυξης και της προόδου.
Η ολοένα και συνεχώς μειωμένη επιβατική κίνηση, σε συνδυασμό με την στασιμότητα της εμπορευματικής μεταφοράς που θα προκαλέσει ενδεχόμενη έλλειψη συνδυασμένης μεταφοράς, δηλαδή απουσία σιδηροδρομικής γραμμής μέσα στο λιμάνι, θα αποτελέσουν σοβαρό πλήγμα για το λιμάνι μας.
Είμαι πεπεισμένος ότι και οι 5 πολιτικοί ηγέτες που κατέρχονται ως υποψήφιοι στο Νομό Αχαϊας, ο κ. Τσίπρας, o κ. Μητσοτάκης, ο κ. Παπανδρέου, ο κ. Βελόπουλος και η κ. Κωνσταντοπούλου, με τη συνδρομή βουλευτών του Νομού και στελεχών τους, θα δώσουν, ο καθένας από το πόστο του, την καλύτερη δυνατή λύση στο θέμα.
Ελπίζω και οι 5 να σκύψουν πάνω στο συγκεκριμένο θέμα που δεν είναι ναυτιλιακό, δεν είναι συντεχνιακό, δεν είναι επιχειρηματικό. Είναι θέμα που αφορά όλη την Πάτρα. Είναι θέμα που θα αλλάξει την εικόνα και την ταυτότητα της Πάτρας, της Αχαϊας, την οποία τιμούν με την επιλογή τους.
Και βεβαίως, δεν έχω καμία αμφιβολία ότι αρωγοί στην υπόθεση θα σταθούν και η δημοτική αρχή και η νέα Περιφερειακή Αρχή.

*Ο Γιώργος Τελώνης είναι πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων Δυτικής Ελλάδας και πρόεδρος του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων Λιμένος Πατρών.

pelop.gr