Τετάρτη 5 Ιουνίου 2019

Το «ξέφραγο σιδηροδρομικό αμπέλι» του ΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη.


Μία απίστευτη, τριτοκοσμική κατάσταση, επικρατεί σε απόσταση μερικών δεκάδων μέτρων από τον Επιβατικό Σταθμό του ΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη καθώς η …’ενδοχώρα’ του ΝΣΣ, ως την περιοχή του Αμαξοστασίου, έκταση δίπλα σε κατοικημένη περιοχή, πίσω από τον ι.ν. Αγίων Πάντων και παραδίπλα σε σχολικό συγκρότημα, έχει γίνει «ξέφραγο σιδηροδρομικό… αμπέλι».
Το GrTimes.gr, που πληροφορήθηκε από περιοίκους αλλά και από άτομα που εργάζονται στο Σταθμό, την κατάσταση που επικρατεί, περπάτησε την απόσταση των περίπου 1.000 μέτρων από την πλατφόρμα του επιβατικού σταθμού και δυτικά προς το Αμαξοστάσιο και την πεζογέφυρα που ενώνει την οδό Μοναστηρίου με τους Αμπελοκήπους.
Σε αυτή την σχετικά μικρή ‘βόλτα’  διαπιστώθηκε η χαοτική και δυνητικά επικίνδυνη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί σε όλη αυτή την περιοχή στην οποία βρίσκονται παροπλισμένα βαγόνια του ΟΣΕ (σ.σ. το τροχαίο υλικό ανήκει πλέον στη ΓΑΙΑΟΣΕ).
Τα προβλήματα κάνουν …μπαμ από μακριά. Παροπλισμένα βαγόνια- κάποια από τα οποία είναι φανερό ότι θα έπρεπε συντηρημένα να φυλάσσονται σε σιδηροδρομικό μουσείο – χρησιμοποιούνται σαν κοιτώνες από μετανάστες. Βαγόνια, περιουσία δημόσια, με παραβιασμένες πόρτες και σπασμένα τζάμια, «ξεκοιλιασμένα» γιατί έχουν αφαιρεθεί από αυτά τα υλικά (π.χ. χαλκός από ενσύρματες συνδέσεις) που μπορούν να πουληθούν και, ανάμεσά τους τόνοι σκουπιδιών κάθε λογής.
Το φυλάκιο που κατέληξε …ξενώνας
Το κτήριο του παλιού φυλακίου του ΟΣΕ, που όπως διαπιστώθηκε χρησιμοποιείται ως …ξενώνας από μετανάστες και, μεγάλος αριθμός μεταναστών που κινούνται χωρίς κανένας να τους εμποδίζει, μέσα και έξω από το παροπλισμένο τροχαίο υλικό, διασχίζοντας τις γραμμές του τραίνου με κίνδυνο και για την ίδια τους τη ζωή καθώς πολύ εύκολα μπορεί να συμβεί ατύχημα από τους ελιγμούς μηχανών και συρμών στον σιδηροδρομικό κόμβο.
Η συγκεκριμένη περιοχή, στην οποία υπάρχει ευκολότατη πρόσβαση από το δρόμο που οδηγεί στις γραμμές από την πλευρά που σταθμεύουν τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, είναι κυριολεκτικώς ξέφραγο αμπέλι.
Το πρόβλημα, όπως μας είπαν, πρωτοεμφανίσθηκε πριν περίπου ένα τρίμηνο όταν αρχικά 3-4 μετανάστες, διάλεξαν τα βαγόνια για χώρο διαμονής. Σήμερα πλέον περισσότερα από 70 άτομα μένουν σε αυτή την περιοχή, ενώ με όλη τους την άνεση, κινούνται ίσως και περισσότερα από 100 άτομα.
Είναι φανερό από τη συγκέντρωση άπειρων σκουπιδιών, όπως και από τη συγκέντρωση μεγάλου αριθμού ανθρώπων σε σημεία που δεν υπάρχουν κατάλληλοι χώροι και συνθήκες υγιεινής διαβίωσης,  ότι υπάρχει θέμα δημόσιας υγείας.
Στο «κόκκινο» η δημόσια υγεία
Με την άνοδο της θερμοκρασίας οι κίνδυνοι για τη δημόσια υγεία πολλαπλασιάζονται, ενώ το χειμώνα και με τα κρύα, υπάρχουν οι κίνδυνοι πυρκαγιάς. Άλλωστε το χειμώνα, φωτιές έχουν εκδηλωθεί αρκετές φορές ενώ σε μία περίπτωση κάηκαν 5-6 βαγόνια, όταν μετανάστες άναψαν φωτιά για να ζεσταθούν.
Επίσης, για εργαζομένους και περιοίκους τίθενται και ζητήματα ασφαλείας ειδικά κατά τις βραδινές ώρες, γι’ αυτό άλλωστε  έχουν γίνει και παράπονα στον ΟΣΕ από κατοίκους της γύρω περιοχής.
Πέραν αυτού, προβλήματα προκύπτουν και από τις διαμάχες και τους καυγάδες που ξεσπάνε μεταξύ των μεταναστών, ενώ υπάρχουν πληροφορίες και για διακίνηση ναρκωτικών στη περιοχή, κάτι που εύκολα τροφοδοτεί συγκρούσεις και ξεσπάσματα εγκληματικότητας.
Η όλη κατάσταση είναι σε ένα φόντο αφύλακτου, βρώμικου περιβάλλοντος που δύσκολα ελέγχεται γιατί πέραν των άλλων, μία «ζούγκλα» απεριποίητου πράσινου δεν επιτρέπει τον οπτικό έλεγχο. Βεβαίως σε κάποια σημεία εντοπίσαμε κάμερες,  που έχουν τοποθετηθεί για να φυλάσσονται η ‘Δερζίνα’ και τα υλικά για τις επισκευές της ηλεκτροκίνησης. Αλλά οι κάμερες δεν κατάφεραν να ανακόψουν ούτε τον αριθμό των διερχομένων, ούτε των ‘φιλοξενούμενων’ στο σταθμό.
Το πρόβλημα προφανώς και δεν αντιμετωπίζεται με τα μέτρα που έχουν ληφθεί, όσα έχουν ληφθεί, με τους λίγους φύλακες ( σ.σ. εμείς είδαμε δύο, ένα στην πλατφόρμα των επιβατών και έναν σε βαγόνι που χρησιμοποιείται) και τον φράκτη από συρματόπλεγμα που υπάρχει.
Τι είχε να πει ο ΟΣΕ
Το GrTimes.gr, επικοινώνησε για το θέμα με τον ΟΣΕ και μίλησε με τον δ/νοντα σύμβουλο κ. Παναγιώτη Θεοχάρη, προκειμένου να πληροφορηθεί πως σχεδιάζει να αντιμετωπίζει ο Οργανισμός την κατάσταση.
Όπως είπε ο κ. Θεοχάρης, το πρόβλημα θα αντιμετωπιστεί ριζικά μόνο με την απομάκρυνση των περίπου 80 βαγονιών που είναι παροπλισμένα στην περιοχή. Για το σκοπό αυτό, ο ΟΣΕ από κοινού με τη ΓΑΙΑΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ ( σ.σ. εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού) έχουν θέσει σε εφαρμογή ένα πρόγραμμα μεταφοράς των βαγονιών σε άλλους σταθμούς, όπως και συντήρησής τους γιατί τα περισσότερα έχουν υποστεί μεγάλες φθορές.
Όσον αφορά τη φύλαξη του Σταθμού, υπάρχει σύμβαση με ιδιωτική εταιρεία και καθημερινά οι εγκαταστάσεις φυλάσσονται από 8-9 άτομα, τα μισά από τα οποία φυλάσσουν την περιοχή από το ΤΧ1 ως το ΤΧ5.
Να σημειωθεί ότι τα ΤΧ είναι τεχνικά συγκροτήματα, το ΤΧ1 βρίσκεται απέναντι από τις Φυλακές Διαβατών και το ΤΧ5 στον ΝΣΣ.
Ο κ. Θεοχάρης αναγνώρισε την ύπαρξη του προβλήματος, αλλά είπε πως ο ΟΣΕ δεν διαθέτει περισσότερα άτομα προσωπικό, ούτε παραπάνω πόρους για πιο αποτελεσματική φύλαξη της περιοχής. Ορισμένες φορές, σε γεγονότα ανησυχητικά, κλήθηκε η Αστυνομία να παρέμβει αλλά η περιοχή, ιδιοκτησίας του ΟΣΕ, δεν αστυνομεύεται σε μόνιμη βάση.
Άννη Καρολίδου
grtimes.gr