Σάββατο 18 Μαΐου 2019

Μετρό Θεσσαλονίκης: Σε …προεκλογική τροχιά ο πρώτος συρμός. Δείτε την προϊστορία του.

Βιβλίο και μάλιστα πολυσέλιδο θα μπορούσε να γράψει κάποιος για το μετρό της Θεσσαλονίκης. Χρόνο χρειάζεται, υπομονή και διάθεση να χαθεί στα τούνελ του…


Από τις πρώτες επιστημονικές προτάσεις για ένα υπόγειο σύστημα σιδηροδρόμων για τη Θεσσαλονίκη (από τους αρχιτέκτονες Tom Mawson και Ernest Hébrard) το 1918 κατά τον επανασχεδιασμό της πόλης μετά την πυρκαγιά του 1917, μέχρι τα εγκαίνια της τροχοδρόμησης του πρώτου συρμού στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας στις 16 Μαΐου 2019, πολύ νερό έχει κυλήσει στο αυλάκι.

Αρκεί μια γρήγορη περιήγηση στο ιστολόγιο του μετρό Θεσσαλονίκης (http://metro-thessalonikis.blogspot.com/2018/07/blog-post.html) για να πάρουμε μια γεύση από την περίπλοκη αυτή υπόθεση που ταλανίζει τους κατοίκους της συμπρωτεύουσας εδώ και πολλές δεκαετίες. «ΔΥΟ μεγάλα έργα θα βρίσκονται σε πλήρη ανάπτυξη από το φθινόπωρο καθώς μέσα στο καλοκαίρι ρυθμίζονται οι τελευταίες εκκρεμότητες για την κατασκευή τους. Πρόκειται για το μετρό της Θεσσαλονίκης και για την Αττική οδό, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 700 δισ. δρχ. Εντός του Ιουνίου αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης, ενέργεια που θα σημάνει το τέλος της πολύχρονης περιπέτειας για το έργο αυτό. Τις τελευταίες ημέρες άρχισαν στο ΥΠΕΧΩΔΕ οι συνομιλίες των αρμοδίων παραγόντων με τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας «Θεσσαλονίκη Μετρό» προκειμένου να ρυθμισθούν οι τελευταίες λεπτομέρειες της σύμβασης, η οποία έχει προετοιμασθεί από τον Ιανουάριο ως και τον Ιούλιο του 1997, οπότε διεκόπησαν οι συνομιλίες μετά τη σχετική επιστολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης» γράφει ακριβώς 11 χρόνια πριν, στις 24 Μαΐου 1998, αναδημοσιεύοντας σχετικό ρεπορτάζ της εφημερίδας ΤΟ ΒΗΜΑ, το οποίο συμπληρώνει: «ο υπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων κ. Κ. Λαλιώτης ελπίζει ότι όλα θα είναι έτοιμα ως το τέλος Ιουνίου.»

«Ο χαρακτηρισμός “στοιχειωμένο έργο” το 2006 από κάποιον Έλληνα Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, έκανε τις προσπάθειες κατασκευής μετρό για την δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας, να έχουν αποδειχτεί προβληματικές σημειώνοντας μεγάλες καθυστερήσεις» επισημαίνει η ιστοσελίδα railway-technology.com, στις 30 Απριλίου 2006.

Τον Ιανουάριο του 2008, ωστόσο, οι ελπίδες ανανεώνονται. Στην εφημερίδα «Μακεδονία» (5/1/2008) διαβάζουμε: «Επί σειρά ετών η Θεσσαλονίκη δεν είχε ούτε ένα μεγάλο έργο. Οι ευκαιρίες που δημιουργούνται τώρα είναι πολλές και το ζητούμενο είναι να τις δούμε και να τις αξιοποιήσουμε. Τα μεγάλα έργα είναι εδώ. Και ο νέος χρόνος εκτός από νέες προσδοκίες θα φέρει κι άλλα εργοτάξια.»

Ήδη πάντως επικρατεί η εκτίμηση ότι το έργο δεν θα είναι έτοιμο πριν το 2020.

Παρόλα αυτά η αισιοδοξία διατηρείται: «Από το Μάρτιο και μετά, οι εργασίες του Μετρό έχουν ξεκινήσει ξανά σε στέρεες βάσεις, με όλα τα προβλήματα που ταλάνιζαν το έργο να έχουν επιλυθεί, και υλοποιούνται με ταχείς ρυθμούς σε όλα τα μέτωπα. Το μέλλον μόνο θετικά νέα θα έχει για το Μετρό της Θεσσαλονίκης» υποστηρίζει τον Δεκέμβριο του 2016η ιστοσελίδα thousandnews.gr, ενώ αντίστοιχο κλίμα μεταφέρει και η ΕΡΤ: «Θεσσαλονίκη: Οργασμός εργασιών στο σταθμό του Μετρό »Αγίας Σοφίας»».

Η Θεσσαλονίκη «αλλάζει σελίδα»

Και φτάνουμε στον Μάιο του 2019. Λίγες μόνο ημέρες πριν τις Αυτοδιοικητικές Εκλογές, παρακολουθούμε τα αποκαλυπτήρια του συρμού του Μετρό Θεσσαλονίκης στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας. Ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Γιάννης Μυλόπουλος τον καλωσορίζει με τη φράση «η Θεσσαλονίκη σήμερα αλλάζει σελίδα» για να προσθέσει: «μετά από χρόνια εκτροχιασμού, σήμερα το μετρό εντροχιάστηκε. Ο πρώτος συρμός έφτασε στη Θεσσαλονίκη και μπήκε στις ράγες. Είναι μια μεγάλη δικαίωση για όλους εμάς που δουλέψαμε σκληρά τα τελευταία 3,5 χρόνια και που πιστέψαμε ότι η Θεσσαλονίκη αξίζει καλύτερα».

Όσο για το έργο καθεαυτό, τονίζει: «Έχουμε ολοκληρώσει το κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου του μετρό της Θεσσαλονίκης, έχουν ολοκληρωθεί οι υπόγειες σήραγγες σε όλο το μήκος και των δύο γραμμών, της πόλης και της Καλαμαριάς, έχει ολοκληρωθεί το κατασκευαστικό έργο των υπόγειων σταθμών και ήδη έχει παραδοθεί ο πρώτος στο Σιντριβάνι, την άλλη εβδομάδα παραδίδεται ο δεύτερος του Ευκλείδη και αμέσως μετά ο τρίτος που θα είναι του Παπάφη».

Παράλληλα, γράφει στον λογαριασμό του στο twitter – αντικρούοντας κατηγορίες και αρνητικά σχόλια ένθεν κακείθεν: «Από το όξος και τη χολή των αρνητικών σχολίων είναι φανερό ότι κάποιοι ενοχλούνται από την πρόοδο του Μετρό. Είναι οι ίδιοι που φεύγοντας, άφησαν πίσω τους τρύπες, λαμαρίνες και ζημιά στην πόλη»…

Λειτουργία το 2020

Αντίστοιχα κατά τη διάρκεια των ίδιων εγκαινίων, ο Υπουργός Υποδομών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης συνδέει το Μετρό με το φετινό νταμπλ του ΠΑΟΚ λέγοντας: «Σύμφωνα με τη λογική του καθηγητή που επιβεβαιώνεται αφού ο ΠΑΟΚ πήρε πρωτάθλημα τελειώνει το Μετρό και αφού πήρε και νταμπλ θα τελειώσει και η επέκταση στην Καλαμαριά».

Ο Υπουργός γνωστοποίησε ότι τις επόμενες ημέρες θα προχωρήσει η συναρμολόγηση του συρμού, θα γίνουν οι πρώτες δοκιμές και σε λίγο καιρό θα ξεκινήσουμε και τις δοκιμαστικές λειτουργίες και προανήγγειλε ότι εντός των επόμενων ημερών αναμένονται οι διαγωνισμοί από την Αττικό Μετρό για τις πρόδρομες εργασίες για την επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης προς τα δυτικά της πόλης.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις, θα ακολουθήσουν δοκιμαστικά δρομολόγια κατά μήκος της γραμμής και θα λειτουργήσει έτσι το έργο της βασικής γραμμής, περί τα τέλη του 2020. Εντός του 2021 θα τεθεί σε λειτουργία και το έργο της επέκτασης του μετρό στην Καλαμαριά.

51 μέτρα μήκος

Ο πρώτος συρμός που μπήκε στις ράγες στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας, περιλαμβάνει τέσσερα βαγόνια και είναι χωρητικότητας 450 ατόμων. Το συνολικό μήκος του συρμού είναι 51 μέτρα, ενώ κάθε βαγόνι έχει μήκος περίπου 12,5 μέτρων.

Αμφισβητεί η αντιπολίτευση

«Εγκαινίασαν τέσσερα βαγόνια χωρίς σταθμό» φέρεται να σχολίασε η Νέα Δημοκρατία. «Μέχρι τις εκλογές είναι ικανοί να μοιράσουν και κάρτες πολλαπλών διαδρομών».

Στο ίδιο ύφος, ο υπεύθυνος του Τομέα Υποδομών και Μεταφορών του Κινήματος Αλλαγής Γιάννης Μανιάτης δήλωσε: «Μετά τα εγκαίνια των μουσαμάδων του Μετρό Θεσσαλονίκης το Δεκέμβρη, τώρα εγκαινιάζουν ακίνητα βαγόνια, που δεν έχουν εγκριθεί από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, πάνω σε ανύπαρκτες σιδηροδρομικές γραμμές… Για ένα ΜΕΤΡΟ που δεν πρόκειται να λειτουργήσει πριν το 2024. Όλα στο βωμό της κομματικής προπαγάνδας για τους βυθιζόμενους αυτοδιοικητικούς υποψηφίους του ΣΥΡΙΖΑ».

Επίθεση και από Σιμόπουλο

Ολομέτωπη επίθεση κατά του προέδρου της Αττικό Μετρό εξαπολύει όμως και ο πρώην Γ.Γ. Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος: «Σε χθεσινό δελτίο τύπου, με αφορμή τη νέα φιέστα στο μετρό Θεσσαλονίκης, αποκάλυψα ότι: α. Θα εγκαταστήσουν το συρμό στο αμαξοστάσιο για να κινείται μόνο μέσα σ’ αυτόν, διότι δεν είναι έτοιμες οι σήραγγες (εννοούσα την επιδομή τους) για πραγματική δοκιμαστική λειτουργία. Θα είναι έτοιμες μετά από επτά μήνες, β. Ο συρμός έρχεται χωρίς να έχουν γίνει οι δοκιμές κατασκευής, γ. Ο εργολάβος ζήτησε έξι μήνες παράταση για την παράδοση του αμαξοστασίου στις αρχές Σεπτεμβρίου.»

«Σταθμοί» του μετρό Θεσσαλονίκης

–1976: Εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων

–1986: Ξεκίνησε η κατασκευή του έργου.

–1989: Οι εργασίες σταμάτησαν.

–1992: Οι εργασίες ξεκίνησαν εκ νέου.

–2003 (Σεπτέμβριος): αποφασίστηκε να κατασκευαστεί το μετρό ως δημόσιο έργο.

–2004 (Ιούνιος): εκδήλωσαν ενδιαφέρον πέντε κοινοπραξίες.

–2006 (Απρίλιος: η κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ-Impregilo-Ansaldo-Seli-Ansaldobreda υπέγραψε τη σύμβαση του έργου.

–2006 (Ιούνιος): Ξεκίνησε η κατασκευή του μετρό που αποτελείται από 9,6 χλμ. Γραμμής.

–2014 (1η Δεκεμβρίου): Ολοκληρώθηκε η οριακή προθεσμία του έργου (αρχική συμβατική προθεσμία συν το 1/3 αυτής). Ανεστάλησαν οι κατασκευαστικές εργασίες.

–2016: Ξεκίνησαν εκ νέου οι εργασίες.

–2019 (16η Μαΐου): Εγκαινιάστηκε η τροχοδρόμηση του πρώτου συρμού στα αμαξοστάσιο της Πυλαίας.

ecozen.gr